ذرت‌های غیراستاندارد در بندرامام در حال خروج از کشور است

 مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی کشور گفت: محموله ذرت‌های غیر استاندارد دپو شده در انبارهای بندر امام خمینی (ره) در حال خروج از کشور است.

عبدالمجید اجتهادی در بازدید از روند تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بندر امام خمینی (ره)  اظهار کرد: در این بازدید، از جمله محموله‌هایی که به صورت ویژه مورد بررسی قرار گرفت، ذرت‌های غیراستاندارد وارداتی در سال‌های ۹۲،۹۵ و ۹۶ بود که به دلیل مشکلات موجود در آن‌ها، مجوزهای لازم برای عرضه این محموله در بازار داخلی کشور صادر نشد.

وی با اشاره به دستور وزیر اقتصاد برای تخلیه و بارگیری مجدد این محموله به شرط صادرات مجدد افزود: تاکنون از مجموع ۱۴۵ هزار تن ذرت غیر استاندارد دپو شده در انبارهای بندر امام خمینی (ره) ۱۲۰ هزار تن آن به خارج کشور صادر شده است.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی کشور ادامه داد: با تلاش خریدار این محموله، فرآیند بارگیری مابقی ذرت‌ها در حال انجام است تا پیش از عید نوروز، این محموله از کشور خارج شود.

اجتهادی بیان کرد: در صورت خروج کامل این محموله از کشور، بخش زیادی از ظرفیت انبارهای بندر امام خمینی(ره) برای نگهداری کالاهای اساسی جدید اختصاص پیدا خواهد کرد.

تشکیل کارگروه آسیب شناسی رسوب کالا در بنادر 

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی کشور در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت آسیب شناسی رسوب کالاهای وارداتی اشاره کرد و گفت: در این رابطه معاون اول رئیس جمهور، شخصا کارگروهی را مدیریت می‌کند تا روند تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی کشور که از طریق بنادر وارد می‌شوند، تسهیل شود.

وی بیان کرد: یکی از اهداف فعالیت این کارگروه، پیشگیری از رسوب کالاهای وارداتی در آینده است.

اواخر سال ۱۳۹۲ چند شرکت واردات ذرت، حدود ۲۲ هزار تن ذرت را از کشور برزیل به بندر امام خمینی (ره)  وارد کردند که ترخیص این کالای غذایی نیاز به تاییدیه سازمان استاندارد کشور داشت. برابر با آزمایش‌های انجام‌شده توسط کارشناسان سازمان استاندارد، مشخص شد که این ذرت‌ها به سم آفلاتوکسین آلوده هستند که برای انسان و حتی حیوانات بسیار مضر و خطرناک محسوب می‌شود بنابراین گمرک طبق وظایف قانونی خود از ورود این کالای غذایی به داخل کشور جلوگیری کرد. این ذرت‌های آلوده برای تعیین تکلیف به انبار گمرک بندر امام خمینی(ره) منتقل و سپس به انبارهای املاک تملیکی تحت نظارت قوه قضاییه تحویل داده شد.

همچنین در اواخر سال ۱۳۹۵ تا اوایل ۱۳۹۶ نیز ۱۲۰ هزار تن ذرت دیگر از کشور برزیل وارد گمرک بندر امام خمینی(ره) شد. برابر با مقررات رایج کشور، سازمان استاندارد در چند نوبت این محموله‌های وارداتی از کشور برزیل را مجددا مورد آزمایش و ارزیابی قرار داد که در نهایت نتیجه آن شناسایی دوباره سم افلاتوکسین به میزان ۱۲ پی پی ام در این محموله‌های وارداتی بود.

میزان استاندارد سم آفلاتوکسین مواد غذایی از جمله ذرت زیر پنج پی پی ام است و به دلیل میزان بالای سم در محموله‌های ذرت در راستای حفاظت از سلامت مردم اجازه ورود آن‌ها به داخل کشور داده نشد.

در این زمینه اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان اعلام کرد که بحث ذرت‌های دپوشده در انبارهای گمرک بندر امام خمینی (ره) به خاطر مشکل ایستایی آن در گمرکات نبوده بلکه بحث سلامت مردم در میان بوده است و اگر این ذرت‌ها آلودگی نداشت در کمترین زمان ممکن در همان سال‌ها ترخیص و وارد کشور می‌شد.

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار