مشکل کامیون‌داران برای حمل کالا از بندر امام چیست؟

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور اعلام کرد: بی‌برنامه بودن و کوتاهی دستگاه‌ها و متولیان متعدد سبب شده تا حمل کالا در بندر امام با مشکل مواجه شود اما کم‌کاری کامیون‌داران در این زمینه به هیچ وجه درست نیست.

احمد کریمی در پاسخ به سوالی درباره اینکه مشکل کالاهای انباشت‌شده در بندر امام خمینی (ره) برای بارگیری، تخلیه و جابه‌جایی به استان‌های دیگر چیست؟ اظهار کرد: از همان زمانی که انباشت کالا در بندر امام خمینی (ره) رو به افزایش رفت، مشکلاتی برای حمل و بارگیری آن‌ها به وجود آمد. در وهله نخست مساله بارگیری و تخلیه چغندر قند و صیفی جات به وجود آمد و از سوی  دیگر کشتی‌ها به مرور در این بندر اضافه شدند و حجم انبوهی کالاهای اساسی از جمله نهاده‌های دامی در بندر امام خمینی (ره) تخلیه شدند.

وی افزود: در حال حاضر که این مشکل را داریم به این دلیل است که طی سالیان گذشته هیچ توجهی به کاربری ناوگان نشده است یعنی از سال ۱۳۸۴ به بعد هیچ گاه نتوانستیم کامیون های اتاق دار بیاوریم و چین هر چه تولید کرده ما آن را وارد کشور کرده‌ایم. به عبارت دیگر از آن سال تا کنون تنها واردات کامیون‌های چینی آن هم کشنده انجام شده و در زمینه کامیون‌های اتاق‌دار که می‌توانند کالاهای اساسی را حمل کنند تنها تعداد محدودی کامیون‌های بنز تولید داخل در کشور هستند.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور با اشاره به اینکه ناوگان ما فرسوده است، ادامه داد: اگر کامیونی برای حمل بار به بندر امام خمینی (ره) می‌رود باید یک هفته در تعمیرگاه کرایه‌ای که گرفته را هزینه کند تا این ماشین دوباره برای بارگیری آماده شود و این زمانی طولانی را می‌گیرد. این در حالی است که اگر کامیونی فرسوده نباشد در ماه تا هشت سرویس هم می‌تواند برای بارگیری به بندر امام سفر کند اما با این شرایط توانایی کامیون فرسوده تا حدود سه سرویس در ماه کاهش می‌یابد.

کریمی بی‌برنامه بودن و و ناهماهنگی برای ترخیص کالا را یکی از مشکلات کامیون‌داران دانست که سبب کندی تخلیه و بارگیری کالا از بندر امام خمینی (ره) می‌شود و گفت: کامیونداران در بندر امام خمینی (ره) به همین دلیل، مدت طولانی منتظر می‌مانند چرا که فرآیند ترخیص کالا تا مرحله بارگیری بسیار طولانی است.

وی با بیان اینکه بضاعت کامیون‌ها و کامیون‌داران برای حمل کالا از بنادر در همین حد است و کم‌کاری کامیون‌داران به هیچ وجه تایید نمی‌شود، اظهار کرد: البته در این زمینه پیشنهادهایی داده‌ایم تا کامیون‌هایی که در معادن و کالاهای ساختمانی فعالیت می‌کنند اگر معاینه فنی دارند به بندر امام خمینی بروند و به حل این مشکل کمک کنند.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور درباره ابزار تشویقی مانند لاستیک و روغن نیز اعلام کرد: ابزار تشویقی آنگونه که باید نمی‌تواند جبران مشکلاتی باشد که وجود دارد. البته وقتی می‌بینیم که دامداری زودتر از موعد دام خودش را به دلیل نبود نهاده و خوراک ذبح می‌کند، ناراحت هستیم رانندگان هم از زمان جنگ تا حوادث اخیری  مانند زلزله و سیل همراه مردم بوده و از خود گذشتگی بسیاری کرده‌اند. به عنوان مثال وقتی یک نفر برای زلزله سرپل ذهاب درخواست داد، تنها هزار کامیون از اصفهان به صورت رایگان به سمت سرپل ذهاب برای بارگیری و حمل کالا برای زلزله زدگان عازم شدند.

کریمی با انتقاد از کرایه‌های پایین شرکت پشتیبانی امور دام و تاخیر در پرداخت آن، گفت: وقتی کامیونی ناگزیر است از اقساء و نقاط کشور به بندر امام برود و یک سر خالی هم باشد، با این کرایه تن بر کیلومتر نمی‌تواند برود و باید برایش صرفه اقتصادی وجود داشته باشد. اما اگر در این میان راه حلی پیشنهاد شود که به کامیونداران، بیشتر توجه شود، به هیچ وجه کامیونداری دریغ نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه بار بسیاری در بندر امام خمینی تخلیه شده که تا پنج میلیون تن هم برآورد شده است، گفت:  در حال حاضر حداقل  ۵۰ هزار کامیون در کشور می‌توانند بار از بندر امام خمینی (ره) حمل و جا به جا کنند اما کامیوندار تنها به دنبال لاستیک تشویقی نیست و این نگرانی وجود دارد که نتوانند به این وعده عمل کنند چرا که تعداد لاستیک‌های دولتی کم هست و اگر لاستیکی نباشد بی اعتمادی را سبب می‌شود اما روغن که گفته می‌شود در بندر امام توزیع می‌شود، می‌تواند یک ابزار تشویقی باشد اما ساختار حمل و نقل باید اصلاح شود و همه دولت های گذشته به بخش حمل و نقل جاده ای توجهی نداشتند.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور تصریح کرد: بسیاری از دستگاه‌ها مانند وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و... با بی برنامه‌گی و ناهماهنگی همه مشکل را به گردن کامیون‌داران و سیستم حمل و نقل می‌اندازد، در حالی که اینگونه نیست./ایسنا

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار