۹۴ هزار میلیارد به بودجه تزریق می‌شود

رئیس مرکز مدیریت بدهی‌ها و دارایی‌های مالی عمومی وزارت اقتصاد اعلام کرد: تا شش ماهه اول سال به خزانه داری کل کشور محول شده حدود ۹۴ هزار میلیارد تومان از منابع بودجه را با انتشار و فروش اوراق تامین کند که از این میزان، تاکنون ۷۵ هزار میلیارد تومان آن تامین شده است.



مهدی بنانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره روش‌های تامین مالی برای دولت اظهار کرد: بخش عمده‌ای از منابعی که برای بودجه مورد نیاز است، از سمت وزارت اقتصاد تامین می‌شود که منابع بودجه شامل درآمدهای دولت همچون مالیات، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای چون فروش نفت و دارایی‌های ثابت نظیر ساختمان، واگذاری دارایی‌های مالی مثل فروش سهام دولت در شرکت‌ها و انتشار اوراق مالی اسلامی می‌شود.

بررسی روش‌های مختلف تامین مالی

وی افزود: از یک نظر کسری بودجه مابه التفاوت مبلغ پیش بینی شده بابت منابع در بودجه با مبلغ تحقق یافته است. اگر منابع مصوب بودجه، نتوانست کسری را تامین کند، از روش‌های مختلفی می‌توان برای تامین کسری استفاده کرد که شامل کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمدها همچون گسترش پایه‌های مالیاتی اصلاح و ارتقای نظام مالیاتی می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بدهی‌ها و دارایی‌های مالی عمومی ادامه داد: در صورتی که صرفه جویی در هزینه‌ها و راه‌های جدید درآمدزایی نتوانست کسری را تامین کند از مولدسازی و واگذاری اموال و دارایی‌ها هم می‌توان استفاده کرد. راه دیگر نیز استقراض از مردم (منابع موجود در اقتصاد) و بانک مرکزی (افزایش پایه پولی) است و از آنجا که استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی تبعات زیان باری برای اقتصاد ملی دارد، مورد تایید نیست.

فعلا ۷۵ هزار میلیارد برای بودجه تامین شد

به گفته بنانی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه درآمدها و هزینه‌های هر ماه را بررسی و کسری‌های آن را محاسبه می‌کنند و بر این مبنا در شش ماهه اول سال، مرکز مدیریت بدهی‌ها که یکی از واحدهای زیر مجموعه خزانه داری کل کشور محسوب می‌شود، باید حدود ۹۴ هزار میلیارد تومان از منابع بودجه را با انتشار اوراق تامین کند که از این میزان تاکنون ۷۵ هزار میلیارد تومان آن تامین شده است.

وی با بیان اینکه ۶۲ هزار میلیارد تومان از ۹۴ هزار میلیارد تومان به استناد اجازه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ظرفیت انتشار اوراق در شش ماهه اول سال اضافه شده است، گفت: از این طریق، کسری بودجه مازاد بر منابعی که در بودجه پیش‌بینی شده از محل اوراق تامین می‌شود. همچنین، در بودجه تعیین شده تا معادل ۸۸ هزار میلیارد تومان از محل اوراق برای تامین هزینه‌های عمرانی و پرداخت بدهی‌های دولت منتشر شود.

رقم مورد نیاز بودجه از محل انتشار اوراق تا پایان سال

در ادامه رئیس مرکز مدیریت بدهی و دارایی‌های مالی عمومی با اعلام اینکه ۱۰۰ درصد از کسری بودجه هر ماه تامین می‌شود، تاکید کرد: در شش ماهه اول سال عددی که برای تامین بودجه از محل انتشار اوراق نیاز است، مبلغ ۹۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است که ۶۲ هزار میلیارد تومان آن با توجه به نوع مصارف، مازاد بر اوراق تعیین شده در بودجه است و اگر در شش ماهه دوم هم این ۶۲ هزار میلیارد تومان منتشر شود، معادل ۱۲۴ هزار میلیارد تومان اوراق جدید مازاد بر بودجه، برای تامین بودجه نیاز خواهد بود.

بنانی با بیان اینکه برای شش ماهه دوم هم از چهار روش فوق الذکر برای تامین مالی استفاده می‌شود، گفت: بخش دیگری از اوراق در قالب اسناد خزانه اسلامی در قبال بدهی‌های دولت به طلبکاران واگذار می‌شود، در ضمن به تازگی برای عرضه اوراق نسبتا بلند مدت از متعهد پذیره نویس نیز استفاده شده است.

وی در پایان آمار نهایی اوراق منتشر شده و ترکیب آنها را بر اساس نوع اوراق و فروش آنها تا پایان هفته منتهی به پایان مرداد را بدین شرح اعلام کرد که معادل ۳۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان و ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق از طریق حراج در بازار پول و سرمایه به فروش رفته است. همچنین، فروش در بازار سرمایه از طریق متعهد پذیره‌نویس و انتشار استاد خزانه اسلامی در قبال طلب طلبکاران به ترتیب معادل ۲۰۰۰ و ۱۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که در مجموع تا این زمان ۷۵ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته شده است.

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار