هادی قوامی در گفت و گو با ایران اکونا:

مسیر دولت برای جبران کسری بودجه 99 ناهموار است

استاد دانشگاه فردوسی مشهد معتقد است با توجه به شرایط فعلی اقتصاد راههای جبران کسری بودجه محدود است و جبران این کسری کار سختی است.

عضو سابق کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس در گفت و گو با خبرنگار ایران اکونا درپاسخ به این سوال که آقای میرتاج الدینی مبنی بر اینکه دولت باید زودتر لایحه متمم بودجه را به مجلس ارایه کند، گفت: اصطلاح متمم بودجه اصطلاح غلطی است و مفهوم ندارد چرا که متمم بودجه معلول درآمد و هزینه های اتفاقی است و به سقف بودجه اضافه می کند از این رو باید گفت اصلاح بودجه که از طریق جابجایی ردیف ها انجام می شود.

هادی قوامی در ادامه گفت: یک راه جبران کسری بودجه استفاده از بودجه عمرانی در جاری است که در حال حاضر 60 هزار میلیارد تومان است که رقم ناچیزی است.

وی عملکرد دولت در فروش اموال و دارایی های دولت را مطلوب ارزابی کرد و گفت: دولت در فروش اموال و دارایی های مازاد خود موفق عمل کرد و فکر می کنم تا پایان سال بتواند از این محل 50 الی 60 میلیارد تومان درآمد کسب کند.

نماینده سابق اسفراین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط برای اصلاح قیمت انرژی و خدمات دولتی فراهم نیست، گفت: شرایط برای افزایش درآمد های مالیاتی نیز فراهم نیست و درآمدهای مالیاتی به شدت کم شده است اما اخذ مالیات از خانه های خالی و لوکس که مجلس دهم نیز به دنبال آن بود گزینه مناسبی است و دولت از این طریق می تواند 5 الی 6 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند.

گفتنی است مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی با عنوان «راهنمای ترمیم کسری بودجه با ملاحظه قیود سیاستگذاری (ویرایش اول)» با اشاره به راهکارهای جبران کسری بودجه در سال جاری اعلام کرد: در سال ۱۳۹۸ به‌واسطه ابعاد کوچک‌تر کسری بودجه و برخی مسائل دیگر، پیامدهای کسری بودجه چندان به فضای واقعی اقتصاد منتقل نشد، اما در سال ۱۳۹۹ این موضوع بسیار جدی خواهد بود و عدم اتخاذ تصمیم مناسب جهت جبران کسری بودجه آثار اقتصادی نامناسبی دارد.

در بخش «چکیده مدیریتی» این گزارش بازوی کارشناسی مجلس آمده است: «وقایع سال ۱۳۹۸ تاکنون از قبیل تشدید تحریم‌ها و کاهش شدید درآمدهای نفتی، سیل گسترده، شیوع ویروس کرونا و مجدداً کاهش شدید قیمت نفت و به حداقل رسیدن منابع حاصل از نفت، بودجه‌های سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ را به‌شدت تحت تأثیر قرار داد و موجب کسری بودجه شده است. پرسش اصلی در حال حاضر نحوه مواجهه با کسری بودجه دولت در سال ۱۳۹۹ و چگونگی رفع آن است. گزارش حاضر برای پاسخ به این سوال، چندین گام را طی می‌کند.

گزارش در گام اول، راهکارهای پیشنهادی مختلف موجود در ادبیات تأمین مالی عمومی جهت پوشش کسری بودجه، همانند واگذاری سهام دولت در شرکت‌های غیردولتی، واگذاری دارایی‌های غیرمالی عمومی، ایجاد بدهی فراتر از مقدار پیش‌بینی شده در بودجه، اخذ عوارض از تراکنش‌های بانکی، افزایش نرخ مالیات ارزش‌افزوده، افزایش مالیات خرید و فروش سهام، اخذ مالیات سود سهام، اخذ مالیات سود سپرده بانکی، اخذ مالیات عایدی سرمایه و مالیات دارایی (ثروت)، تحریک بخش واقعی و تولید (با راهکارهای مختلف ازجمله عرضه زمین در جریان یک پروژه ساخت مسکن) و برداشت سهم بودجه از آن، افزایش استفاده از حامل‌های جایگزین بنزین (مانند CNG & LPG) و صادرات بنزین، حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی، اصلاح نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی، کاهش فرار مالیاتی از طریق شفافیت تراکنش‌ها و… را احصا می‌کند.

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار