منان رئیسی: ادعای هزینه‌ساز بودن گسترش افقی شهرها مبنای اقتصادی ندارد

محمدمنان رئیسی یکی از کاندیداهای انتخابات مجلس شورای گفت: اینکه گفته می‌شود گسترش افقی شهرها باعث ایجاد هزینه‌های سنگین می‌شود مبنای اقتصادی ندارد. برای همین امر بارها بزرگانی مانند آقای حناچی را به مناظره دعوت کردمد اما هیچ‌وقت موافقت نکردند.
- اخبار استانها -

به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، محمدمنان رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه قم متولد سال 1360 و دارای مدرک دکترای معماری از دانشگاه علم و صنعت و فوق لیسانس شهرسازی از دانشگاه تهران و هم اکنون با مرتبه دانشیاری و پایه 11عضو هیئت علمی و مدیرگروه معماری و مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی دانشگاه قم است.

منان رئیسی پیش از این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه آزاد، ریاست مرکز مطالعات شهرداری تهران و عضو شورای معاونین شهرداری تهران بوده و به مدت سه سال نیز در محضر آیت الله اراکی در مدرسه دارالشفای قم درس خارج فقه شهرسازی را تلمذ کرده است.

در ادامه گفتگو با محمد منان رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه قم را می خوانید:

محمدمنان رئیسی، کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ابتدای این گفتگو در پاسخ به این سوال که آیا قائل به شفافیت است یا نه؟ و اینکه میزان حقوق دریافتی او و اینکه چه اموالی دارد؟ گفت: به امید خدا، قائل به شفافیت هستم. بنده به عنوان هیئت علمی دانشگاه قم با مرتبه دانشیاری و پایه 11، 29 میلیون تومان حقوق می‌گیرم که 16 میلیون تومان آن را به عنوان قسط می‌پردازم و با 13 میلیون در ماه امورات زندگی را می‌گذرانم. همچنین بنده دارای یک واحد آپارتمان در پردیسان قم و یک دستگاه خودرو هستم و این آمادگی را دارم که اسناد رسمی دارایی های خود را در اختیار رسانه ها قرار دهم.

وی با اشاره به یکی از اسناد خیلی محرمانه، ساواک که تنظیم آن مربوط به هفت سال قبل از انقلاب است بیان کرد: ساواک در این سند تصریح کرده که ما از آمریکا و لندن سریعا دستور داریم که در این مملکت مد لباس و یا ساختمانها و بی حجابی را رونق دهیم و این بدان معناست که دشمنان از پنجاه شصت سال قبل حواسشان بوده که اگر بخواهند در این کشور حجاب و عفاف را مورد هجمه قرار دهند این امر فقط با تغییر پوشش محقق نمی شود و سبک ابنیه هم باید تغییر کند و شد همان که باید می شد به گونه ای که امروز در مورد ابنیه شهر قم به عنوان شهر اسلام و انقلاب باید پرسید که ابنیه این شهر چه نسبتی با فرهنگ عفاف و حجاب، سبک زندگی اسلامی و حریم دارد.

هزینه‌ساز بودن گسترش افقی شهرها مبنای اقتصادی ندارد

رئیسی در پاسخ به این سوال که در صورت حضور در مجلس شورای اسلامی چه برنامه ای برای ساخت مسکن اسلامی دارد؟ گفت: مسئله اصلی در ساخت و ساز طی چند دهه اخیر به خاطر ورود اشتباه در سیاست مدیریت زمین بوده به این معنا که گفته می شود ما نمی توانیم شهرها را به خاطر بالا رفتن هزینه نگهداری و هزینه آماده سازی و زیرساخت زمین به صورت افقی گسترش دهیم و این در حالی است که طبق محاسبات صورت گرفته این حرف ها هیچ مبنای اقتصادی ندارد و بنده بارها این را گفته ام و حتی بزرگان این جریان نظیر آقای حناچی شهردار سابق تهران که سال ها نیز دبیر شورای عالی شهرسازی بوده و دوستان شان را در فضای مجازی به مناظره دعوت کرده ام اما هیچ گاه پای میز مناظره نیامده اند.

وی تصریح کرد:‌ عرض بنده این بوده که آقایان بانی شوند تا در صدا و سیما مناظره کنیم و مردم قضاوت کنند تا ببینم این هزینه‌های آماده سازی افقی سازی مسکن که دوستان میگویند بیشتر می شود آیا هزینه های چند برابری که به مردم تحمیل می شود را جبران می کند یا نه؟  بنده عرض میکنم نمی کند. چون  هزینه های پنهان این نوع شهرسازی سر به فلک می کشد که یک نمونه آن هزینه‌های آلودگاه‌های شهرها است. به هر روی وقتی در یک مساحت محدود تمرکز جمعیت و فعالیت ایجاد می شود این تمرکز به واسطه استفاده مردم از وسایل نقلیه موجب ایجاد آلودگی می شود.

 

.

 

فروش تراکم در شمال تهران، مسیر وزش باد را مسدود کرد

رئیسی اظهار کرد: طبق پژوهش‌های علمی و گزارش شورای عالی شهرسازی کشور اثبات شده که باد غالب شهر تهران تا 60 سال پیش از شمال به جنوب می وزیده است اما امروز جریان وزش این این باد کلا مسدود شده و این بدان معناست که شش تنفسی شهر مسدود شده است. چرا؟ چون از بس در این سی چهل سال تراکم فروخته اند و عمودی سازی صورت گرفته است. در نتیجه امروز مدارس در تهران یک روز در میان تعطیل می شوند و با وجود فوت هفت هزار نفر بر اثر آلودگی هوا طبق گزارش وزارت بهداشت خسارت اقتصادی حاصل از مرگ و میر شهروندان در سال 1400، 12 میلیارد دلار بوده است؟ آیا کسانی که می‌گویند هزینه‌های گسترش افقی شهر زیاد است هزینه‌های عمودی‌سازی را می‌بینند؟

وی با بیان اینکه رابطه معناداری بین وضعیت عفاف و حجاب با الگوی شهرسازی وجود دارد، تصریح کرد:‌هر جا شهرسازی متراکم و عمودی وجود داشته و ما این قوطی کبریت ها را ساخته ایم معمولا در این فضاها تقیدات دینی تضعیف شده است، چون بسترهایی که ما ساخته ایم بسترهای حریم شکنی بوده اند. به هر روی آسیب های اجتماعی، نرخ نزاع، نرخ ناامنی که متاثر از الگوی شهرسازی ما هستند برای حاکمیت هزینه ایجاد می کنند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بنده در حوزه آموزش، آموزش عالی، مسکن، شهر، شهرسازی متخصص هستم و در مابقی مسائل گفته ام از مشاوران معتمد مشورت می گیرم، گفت: ‌بنده یک انسان گفتمانی- تمدنی هستم؛ بنابراین با دوستانی که مثلا در حوزه اقتصاد اسلامی کار کرده اند مشورت می کنم و همان طور هم که حضرت علی (ع) فرموده اند «لا ادری نصف العلم» دلیل ندارد که بنده در مقابل دوربین بگویم همه چیز را بلدم.

وی با با بیان اینکه دوره شعارهای سیاسی گذشته و امروز دوره این است که ما با خط‌کش های نگاه های گفتمانی- تمدنی کاندیداها را بسنجیم، تصریح کرد: آنچه که در مورد وضعیت عدالت آموزشی می توانم بگویم این است که وضعیت افتضاح است.

استاد دانشگاه به جای تولید مقاله، باید به حل مسئله جامعه ملزم شود

رئیسی درباره اینکه چرا امروز دانشگاه و نهاد علم کاربرد ندارد؟، اظهار کرد: باید از آقایان وزارت علوم پرسید که چرا 100 هزار عضو هیئت علمی را دنبال نخود سیاه می‌فرستند. بنده چند دوره پژوهشگره برتر دانشگاه و یک دور پژوهشگر برتر استان بوده‌ام و به عنوان کسی که می‌توانم مقاله بنویسم می‌گویم این بستر اشتباه است و باید در این مسیر تجدیدنظر شود. اینکه رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند نهاد دانشگاه دارد تضعیف می شود دلیلش این است که دانشگاه با صنعت ارتباط ندارد؛ اما چرا ارتباط ندارد؟ چون ما از استاد نمی خواهیم. چطور ما برای مقاله حق وتو می گذاریم و می گویم استاد تا فلان مقاله ISI را ارائه ندهد حق ارتقاء ندارد. ما برای حل مسائل جامعه باید حق وتو بگذاریم. مثلا من معمار باید مجبور شوم که بخشی از مسئله مسکن مردم را حل کنم. مگر حقوق بنده از مالیاتی که می پردازند پرداخت نمی شود؟ بنابراین بنده باید به ازای آن برای مردم مزیت نسبی ایجاد کنم.

مجلس فعلی در مدیریت زمین ضعیف عمل کرد

وی با بیان اینکه ما به مجلس به خاطر مسئله مدیریت زمین نقدهای جدی داریم چون سر این قضیه ضعیف عمل کرد، افزود: در جریان تصویب مصوبه مجلس درباره اضافه شدن حداقل 0.2 درصد مساحت سرزمین به ظرفیت سکونتگاهی کشور، کلانشهرها استثناء شده اند و این در حالی است که عمده مرض مسکن در کلانشهرها وجود دارد.

رئیسی تصریح کرد: به بنده می‌گویند چرا بیشتر حول موضوع مسکن به اظهارنظر می پردازم. واقعیت این است که 60 درصد سبد خانوار در کلان‌شهرها صرفاً به مسکن اختصاص می‌یابد و این در حالی است که متوسط جهانی این مؤلفه زیر 20 درصد است. امروز دوره انتظار خانه‌دار شدن در تهران ام‌القرای جهان اسلام 150 سال است و این بدان معناست که با این وضعیت نه‌تنها ما و فرزندانمان بلکه نوه‌های‌مان هم نمی‌توانند صاحب خانه شوند.

وی با بیان اینکه در بحث مذاکرات موضع بنده موضع رهبر معظم انقلاب است چون معتقدم نماینده مجلس باید پشت سر حضرت آقا حرکت کند، تصریح کرد: «و لن ترضی عنک الیهود و لا النّصاری حتّی تتّبع ملّتهم» با استناد به این آیه قرآن به زعم بنده دوستانی که دنبال مذاکره می روند سرکار هستند چون طرف‌های مذاکره 45 سال است که ما را سر کار گذاشته اند. با این اوصاف باید به سمت استفاده از ظرفیت های داخلی برگردیم.

رئیسی منان با بیان اینکه باید ببینیم سهم ما از بازار کشورهای منطقه همچون سوریه، لبنان و عراق چقدر است، اضافه کرد: ما بازارهای کشورهای دوست منطقه را که بازارهای کمی هم نیستند رها کرده‌ایم و به کشورهایی مثل انگلستان چسبیده ایم، البته بنده نمی گویم کلا مذاکره را رها کنیم ولی معتقدم احتمال اینکه مذاکره منتج به نتیجه شود بسیار ضعیف است. به هر روی اگر هم قرار بود آبی از مذاکره گرم شود تا الان باید گرم می شد اما این کشورها مرتب در حال دبه کردن هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه بنده آدم هیچ حزبی نیستم و به هیچ حزبی هم تعهدی ندارم، البته خداوند عنایت کرده و اسم بنده در چند لیست ائتلاف مهم قم قرار گرفته ولیکن خودم مستقیماً تصمیم می‌گیرم، گفت: با وجود این استقلال اگر بنا باشد بنده نظر تخصصی خودم را ارائه دهم دیگر قرار نیست که برای ارائه نظر خودم از رئیس حزب و ائتلاف اجازه بگیرم و مستقل تصمیم خواهم گرفت.

رئیسی درباره اولویت‌ها و مسائل شهر قم نیز بیان کرد: همانطور که پیشتر هم اشاره شد وضعیت نظام کالبدی شهر، شهر و شهرسازی در قم هیچ نسبتی با هویت اسلامی ندارد و این در حالی است که رهبر معظم انقلاب نیز چند بار نسبت به این وضعیت در قم، مشهد و تهران ابراز گلایه کردند. چون با وجود این وضعیت فرهنگ مردم تغییر یافته است. به هر روی شهر ظرف زندگی مردم است؛ پس بین ظرف و مظروف باید یک نسبتی برقرار شود چون با وجود ظرف خراب هر چقدر هم معنویت به این ظرف تزریق کنیم بی فایده است.

وی از مونوریل قم به عنوان یکی دیگر از مسائل این شهر نام برد و افزود: مدام گفته می شود مونوریل قم صرفه اقتصادی ندارد. به زعم بنده بزرگترین هزینه پنهان وضعیت فعلی مونوریل، این است که به نماد ناکارآمدی نظام تبدیل شده و اینگونه سرمایه اجتماعی مردم در حال سوختن است. با این اوصاف مونوریل قم باید راه بیفتد چون توسعه شهر قم هم با وجود بیش از 250 هزار نفر جمعیت در پردیسان عمدتا از سمت جنوب دارد اتفاق می افتد و باید از هم اکنون به فکر ایاب و ذهاب مردم باشیم نه اینکه بگذاریم وضعیت بحرانی شود.

رئیسی منان با بیان اینکه راه اندازی مونوریل در آینده حمل و نقل عمومی قم تاثیرگذار است و اینگونه نیست که بگوییم هیچ آورده ای ندارد، اظهار کرد: بنده با یکی از دوستان شورای شهر صحبت کردم و برآوردش این بود که هزینه تمام شده بلیط مونوریل 67هزار تومان می شود و این در حالی است که ما بیشتر از 5 تا 10 هزار تومان نمی توانیم از مردم بگیریم و دولت و مدیریت شهری باید 50 هزار تومان مابقی را تامین کنند خب باید این هزینه را تامین کنند چون مونوریل باید راه بیفتد.

وی از لزوم احداث فرودگاه قم به عنوان یکی دیگر از اولویت های این شهر نام برد و افزود: در مورد لزوم احداث فرودگاه قم بارها بحث شده و علما هم بارها تذکر داده اند  اما می گویند احداث فرودگاه در قم توجیه ندارد. سوال بنده این است که چرا وجود فرودگاه در شهرهای به مراتب با فاصله کمتر به تهران توجیه دارد اما حالا که نوبت به قم رسید آسمان تپید. قم یک شهر بین المللی، مرجع علوم دینی و مرجع صدور انقلاب اسلامی است؛ پس با عدم وجود فرودگاه ما چطور می خواهیم گفتمان انقلاب را صادر کنیم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلام قم با بیان اینکه قم با جمعیتی حدود 1.5 میلیون نفر یک کلانشهر است و اگر احداث فرودگاه در این شهر به خوبی بررسی شود قطعا توجیه اقتصادی دارد، بیان کرد: طبق شنیده ها طرح فرودگاه قم آماده شده ولی نیاز به پیگیری دارد.

وی با اشاره به اینکه بنده نسبت به وضعیت آموزش عالی و مقاله بازی هایی که بعضا هیچ آورده ای برای کشور نداشته اند، گلایه مندم و این روند باید اصلاح شود و اگر به مجلس راه پیدا کنم قطعا این موضوع را پیگیری می کنم، تصریح کرد: سیاست های شهری از دیگر مسائلی است که بنده نسبت به آن گلایه دارم. بخشی از سیاست های شهری مربوط به وزارت کشور و بخشی نیز مربوط به وزارت راه و شهرسازی است و بنده این موضوع را نیز پیگیری خواهم کرد.

رئیسی منان با بیان اینکه بنده به آقای رئیسی رای داده ام؛ ولی بعضی از وزرایش ضعیف  هستند؛ اما سوال این است که چرا ما باید سر این موضوع با مردم تعارف کنیم، افزود: بنده تا پایان در عرصه رقابت های انتخاباتی حتی اگر مسئولیتی در دولت هم به من پیشنهاد شود باقی می مانم.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار