معاون اقتصادی استاندار اصفهان:

آرد اصفهان در مرز ترکیه یک میلیون تومان معامله می‌شود

اصفهان- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان گفت: آرد اصفهان در بازار سیاه و مرز ترکیه هم اکنون کیسه‌ ای یک میلیون تومان معامله می شود.

به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرنگار مهر، امیر رضا نقش روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که درخصوص تبیین اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها و توزیع عادلانه آن برگزار شد، اظهار داشت: هدف از طرح مردمی سازی یارانه‌ها، اصلاح نظام یارانه است که در آن نه یارانه‌ها و ارز ترجیحی حذف شده و نه هدفمندی یارانه‌ها طرح است.

وی به دو نرخی شدن ارز در قالب نیمایی و ترجیحی در سال ۱۳۹۷ اشاره کرد، افزود: دولت وقت تصمیم گرفت و برای تأمین کالاهای اساسی طرح ارز ترجیحی را اجرا کرد که از آن زمان تاکنون به اذعان بسیاری از کارشناسان و اساتید اقتصادی چه همراه با دولت و چه غیر همراه، همه انتقاد داشتند و ارز ترجیحی را طرحی معضل زا می‌دانستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان، ارز ترجیحی را پاشنه آشیل مشکل زا برای اقتصاد کشور دانست و ابراز داشت: با وجود این دولت وقت در ابتدای اجرای این طرح برای ۷۰۰ قلم کالای اساسی ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفت و یارانه را به تولید کنندگان و واردکنندگان داد.

نقش با بیان اینکه وارد کنندگان در کشور ۶۰- ۷۰ نفر بیشتر نبودند، به تشکیل پرونده‌های قضائی در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ برای شماری از واردکنندگان و تولیدکنندگان با اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: دولت وقت این یارانه را به جای اینکه به دست مردم بدهد به تولید کننده، وارد کننده و تأمین کننده اختصاص می‌داد که با ارز نیمایی اختلاف بالایی حدود ۵ برابر داشت.

وی با بیان اینکه یارانه در آن زمان به جای اینکه در انتهای زنجیره یعنی به مردم برسد، به ابتدای زنجیره (واردکننده و تولیدکنندگان) می‌رسید، اضافه کرد: دولت پس از اجرای طرح ارز ترجیحی فوری تخصیص ارز را از ۷۰۰ قلم کالا به ۲۵ قلم کالا و در نهایت به هفت قلم کالا رساند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان با اشاره به اینکه ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی اختصاص یافته به واردکنندگان، از غذای حیوانات خانگی و لوازم آرایشی سر در آورده بود، خاطرنشان کرد: این طرح یک رانت و فساد گسترده ایجاد کرده بود و شاهد بودید که بسیاری نیز محاکمه شدند.

دولت طی سه سال ۵۰ میلیارد دلار به ارز ترجیحی تخصیص داد

نقش به توزیع‌های خارج از شبکه و فساد و رانت ایجاد شده ناشی از طرح ارز ترجیحی اشاره کرد و ابراز داشت: هم اکنون عده‌ای در همین شهر اصفهان آرد را بدون ترس با نرخ آزاد کیسه‌ای ۶۵۰ هزار تومان می‌فروشند و این به معنای نشتی در شبکه توزیع است.

وی با بیان اینکه آرد یارانه‌ای در اصفهان تا یکم اردیبهشت ماه امسال کیسه‌ای ۳۸ هزار تا ۴۸ هزار تومان فروخته می‌شد، اظهار داشت: در اصفهان بازار سیاه آرد به وجود آمده و هم اکنون در مرز ترکیه آرد اصفهان تا یک میلیون تومان نیز توسط قاچاقچیان معامله می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان با بیان اینکه دولت از سال ۱۳۹۷ تا پایان ۱۴۰۰ بابت ارز ترجیحی ۵۰ میلیارد دلار تخصیص داد، ابراز داشت: با در نظر گرفتن اختلاف حدود ۲۰ هزار تومانی بین ارز ترجیحی و ارز رسمی (نیمایی)، دولت در طول این سه سال هزار هزار میلیارد تومان یارانه به ارز ترجیحی داده است.

نقش با طرح این پرسش که چقدر این مبلغ به دست مردم رسیده است؟ افزود: برآورد حدودی این است که نزدیک به نیمی از این هزار هزار میلیارد تومان یارانه ارز ترجیحی به دست مصرف کنندگان واقعی نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه در افغانستان به راحتی روغن یارانه‌ای ما را به چندین برابر قیمت دلار خود می‌فروشند، خاطرنشان کرد: در ۳۰۰ کیلومتری مرزهای کشورمان از ۱۰ تا ۱۵ درصد یارانه مردم ما استفاده می‌کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان با اشاره به صادرات ماکارونی از ایران به ۶۵ کشور دنیا، گفت: آرد صنف و صنعت را تا اول اردیبهشت امسال به نرخ ۲,۷۰۰ تومان توزیع می‌کردیم اما اکنون ۱۶ هزار تومان است زیرا در بازار جهانی تحت تأثیر جنگ اوکراین و روسیه قیمت هرکیلوگرم گندم به ۶۰ سنت رسیده است.

نقش با بیان اینکه به دلیل سود بالا یارانه مردم ما در کشورهای دیگر مصرف می‌شود و تا ۴۰ درصد یارانه‌ها به دست مردم کشور نمی‌رسید، خاطرنشان کرد: از ۵۰ میلیارد دلاری که دولت طی سه سال به ارز ترجیحی تخصیص داده ۱۵.۸ میلیارد دلار مربوط به سال ۱۴۰۰ است.

یارانه کالایی سال ۱۴۰۰ باید اجرایی می‌شد

وی توضیح داد: در دولت سابق، مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۰ مصوب کرد که از یکم فروردین همان سال ارز ترجیحی حذف شود و موضوع یارانه کالایی اجرا شود اما در نهایت دولت آمادگی و زیرساخت اجرا نداشت و از این رو مجلس برای سه ماهه اول ۱۴۰۰، هشت میلیارد دلار برای ارز ترجیحی تصویب کرد که از تیرماه اجرا کند و بانک مرکزی پایان مردادماه سال گذشته اعلام کرد که این هشت میلیارد دلار تمام شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان با اشاره به طرح لایحه دوفوریتی دولت کنونی برای اختصاص ارز ترجیحی تا دی ماه سال گذشته، اضافه کرد: قرار بر این شد که پس از آن ارز ترجیحی حذف شود اما به دلایل اجتماعی و امنیتی باز هم دولت خواست که سال را تمام کند و عدد ۸ میلیارد دلار به ۱۵.۸ دهم میلیارد دلار رسید که اگر با اختلاف ارز نیمایی محاسبه شود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۰ اختصاص یافته که باید به دست مردم می‌رسید.

کاهش تورم در بلند مدت از اهداف مردمی سازی یارانه‌هاست

نقش با اشاره به اینکه در صورت تداوم طرح ارز ترجیحی پیش‌بینی می‌شد امسال ۲۵ میلیارد دلار نیاز داشتیم، گفت: ادعای دولت این است که به حساب ۷۵ میلیون نفر یارانه واریز می‌کند و رقم یارانه در دوازده ماه عددی حدود ۵۰۰ هزار تومان است که با توجه به اختصاص ارز ترجیحی به نان و دارو و کسر آن از ۵۰۰ هزار تومان، دولت اکنون برای عده‌ای ۴۰۰ هزار و عده‌ای ۳۵۰ تومان در قالب یارانه نقدی به حساب مصرف کننده واریز می‌کند. وی با بیان اینکه همین نقدینگی تورم زا است، خاطرنشان کرد: از این رو قرار شد پس از دو ماه یارانه کالا دهد. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان با بیان اینکه یکی از اهداف این طرح در بلند مدت کاهش تورم در بلند مدت است، اضافه کرد: فقر زدایی و رونق اقتصادی از دیگر اهداف طرح مردمی سازی یارانه‌هاست.
اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار