صنعت ۱۰۰ ساله دخانیات، بدون متولی

رئیس انجمن تولیدکننـدگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی ضمن انتقاد از حذف مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات از ساختار جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، تصریح کرد: در حال حاضر با کوچکترین تغییری در وضعیت تولید یا افزایش مالیات دخانیات، حجم زیادی محصولات دخانی برند مارلبرو و در کنار آن سایر برندهای غیر قانونی به کشور قاچاق می‌شود، بنابراین تولید مشترک یا واردات قانونی این برند، علاوه بر ایجاد درآمد برای دولت به شبکه قاچاق ضربه وارد می‌کند.

به گزارش ایران اکونا، محمدرضا تاجدار در نشستی خبری از رشد ۱۴ درصدی تولید در ۹ ماهه اول امسال خبر داد و گفت: تولید سیگار در ۹ ماهه امسال به ۴۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون نخ رسیده، اما جزئیات افزایش تولید نشان می‌دهد که این رشد بیشتر مربوط به برندهای بین المللی بوده و تولید برندهای داخلی سیگار یا ثابت مانده یا کاهش یافته است. این موضوع متاثر از مالیات نخی سیگار است که در ابتدای سال عنوان کردیم به ضرر تولیدکنندگان داخلی است.

وی همچنین از رشد ۹۸ درصدی تولید تنباکوی معسل و افت شدید واردات آن در ۹ ماهه سال جاری خبر داد و تصریح کرد: مجموعه تولید ۳۷۰۰ و واردات ۱۴۹ تنی تنباکو معسل در سال جاری فقط ۴۳ درصد از برآورد مصرف را تامین می‌کند و مابقی نیاز کشور یا از طریق واردات غیر رسمی یا تولید تقلبی تامین می‌شود.

به گفته رئیس انجمن تولیدکننـدگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی در حال حاضر ردیف‌های مالیات سیگار شامل ماده ۷۳ قانون برنامه ششم که برای شرکت‌های داخل ۱۰ درصد و شرکت‌های بین‌المللی ۲۵ درصد است و همچنین ۱۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده، دو درصد حق انحصار و مالیات نخی ۲۵۰ و ۵۰۰ هزار تومانی برای برندهای داخلی و خارجی است.  

تاجدار با بیان اینکه مالیات نخی ۵۰ درصد قیمت تمام شده کالا را شامل می‌شود، تصریح کرد: اما با توجه به اینکه حاشیه سود شرکت‌های بین‌المللی بالا است، این مالیات تأثیری در تولید آنها ندارد. اما سود پایین شرکت‌های داخلی و سر به سر بودن آن، باعث می‌شود واحدهای تولیدی داخلی توان افزایش تولید نداشته باشند.  

وی افزود: طی ۹ ماهه سال جاری ۳۷۰۰ تن تنباکو تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد ۹۸ درصدی داشته است. همچنین ۱۴۹ تن واردات تنباکو داشته‌ایم که این عدد برای پارسال که واردات ممنوع نبود ۱۲۸۵ تن بوده؛ این در حالی است که برآورد مصرف سالانه تنباکو در کشور ۱۲ هزار تن است که برآورد ۹ ماهه ۹۰۰۰ تن می‌شود که از این میزان تنها ۳۸۸۹ تن به صورت قانونی تولید یا وارد شده و ۵۷ درصد مصرف از طریق قاچاق یا تولید جعلی بوده است.

رییس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی گفت: نمی‌توان مصرف ۱۲ هزار تنی تنباکو را نادیده گرفت؛ طی ۹ ماهه سال جاری بیش از ۵۰۰۰ تن تنباکو قاچاق شده یا به صورت جعلی تولید شده است.

رئیس انجمن محصولات دخانی درباره مالیات سال آینده نیز گفت: مقرر شده مالیات سیگار در قالب قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده تجمیع شود و هر سال پنج درصد به آن اضافه شود که در لایحه بودجه امسال هم بر همین اساس تصویب شده، اما امیدواریم در کمیسیون تلفیق شاهد تغییرات عجیب و غریب در این قانون نباشیم.

تاجدار در ادامه با انتقاد از خروج مرکز دخانیات از ساختار جدید وزارت صمت، گفت: قبل از حذف این مرکز باید به اثرات سیاسی و اجتماعی صنعت دخانیات در تاریخ و همچنین درآمد تجارت غیرقانونی دخانیات که بخش‌های مافیایی می‌رسد توجه کرد. اما با حذف این مرکز، صنعت صد ساله دخانیات بدون متولی خواهد ماند.  

به گفته وی صنعت دخانیات در سال جاری حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان به خزانه واریزی داشته، ۱۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت فعال هستند، ۴۰۰۰ عامل توزیع استانی و ۳۰۰ هزار خرده‌فروش در بخش قانونی فروش محصولات دخانی کار می‌کنند. با این حال وزارت صمت بدون هیچ‌گونه نظرخواهی از فعالان حوزه دخانیات، تصمیم به خروج مرکز دخانیات از ساختار این وزارتخانه گرفته است.  

رئیس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی با بیان اینکه انتظار فعالان این صنعت ارتقاء مرکز دخانیات به یک معاونت یا یک سازمان است،   تصریح کرد: مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات وظایف مهمی داشته که در حال حاضر بلاتکلیف مانده‌اند. برای مثال در حال حاضر با اعلام خبر حذف این مرکز ثبت سفارش مواد اولیه تایید نشده و اگر این وضعیت ادامه داشته باشد شاهد کاهش تولید و عرضه و افزایش قیمت و قاچاق سیگار خواهیم بود.  

تاجدار با اشاره به برآورد توزیع ۲۰ میلیارد نخ سیگار قاچاق در کشور و نقش مرکز دخانیات در مقابله با قاچاق، گفت: شنیده‌ها حاکی از این است که مقرر شده مرکز دخانیات صرفاً در قالب یک دفتر کوچک اداره شود که این مسئله وظیفه حاکمیتی این مرکز از جمله تائید ثبت سفارش و برنامه‌ریزی برای تولید را دشوار می‌کند. از طرف دیگر شاهد تحرکاتی برای بازگرداندن وظایف مرکز به شرکت ملی دخانیات هستیم که از نظر ما کمکی به تحقق اهداف این شرکت نخواهد کرد.  

وی درباره وضعیت شرکت ملی دخانیات اظهار کرد: طی سال‌های گذشته اصلاح ساختاری برای شرکت دخانیات محقق و به بخش خصوصی درستی واگذار نشد و در حال حاضر نیز بدهی‌های زیادی دارد. شرکت دخانیات ایران نیاز به حمایت دارد و حاکمیت به این شرکت بدهکار است. پیشنهاد انجمن این است که تا پنج سال هیچ عوارض و مالیاتی از این شرکت گرفته نشود و از این محل اصلاح ساختار و نوسازی ماشین‌آلات صورت گیرد.  

رئیس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی افزود: از سال ١٣٧٤ تا ١٣٨٠ به جز شرکت دخانیات، حتی یک نخ سیگار قانونی تولید نمی‌شد، اما ۱۵ درصد نیاز بازار از طریق شرکت دخانیات و ۸۵ درصد از طریق قاچاق تأمین می‌شد که در این زمان حاکمیت متوجه شد باید اجازه واردات رسمی و بعد تولید مشترک را بدهد.  

به گفته تاجدار در حال حاضر دولت با حمایت از شرکت دخانیات باید زمینه رقابت این شرکت با بخش خصوصی را فراهم کند. البته لازم است مرکز دخانیات بر شرکت‌های خارجی اعمال نظارت کند تا آنها همانطور که در ابتدا تصمیم گرفته شده بود فقط گریدهای A و B را تولید کنند و با حمایت از شرکت دخانیات ایران این شرکت با تولید گریدهای C و D در بازار موقعیت و توان رقابت در بازار داشته باشد.  

وی در ادامه با بیان اینکه سالهاست مشکل برند مارلبرو حل نشده، تصریح کرد: با واردات قانونی این محصول یا تولید مشترک، دولت هم از درآمد ناشی از آن سود می‌برد، اما در حال حاضر این درآمد در دست قاچاقچیان است.  

به گفته وی در حال حاضر با کوچکترین تغییری در وضعیت تولید یا افزایش مالیات دخانیات، حجم زیادی محصولات دخانی برند مارلبرو و در کنار آن سایر برندهای غیر قانونی به کشور قاچاق می‌شود، بنابراین تولید مشترک یا واردات قانونی این برند، علاوه بر ایجاد درآمد برای دولت به شبکه قاچاق ضربه وارد می‌کند. ضمن اینکه طبق اعلام وزارت امور خارجه این برند صهیونیستی هم نیست و این استدلال نادرست است. در اصل این برند با سایر برندهایی که در حال حاضر در داخل کشور تولید  مشترک دارند تفاوتی ندارد.  

تاجدار همچنین با بیان اینکه سیگار مارلبروی قاچاق در اقصی نقاط ایران به راحتی در دسترس است، تصریح کرد: این شبکه قاچاق باید به هم ریخته شود. همچنین برنامه ریزی برای تمام موارد یاد شده نیاز به یک ساختار قوی دارد که در این رابطه وزارت صمت مکاتباتی کردیم، اما هنوز پاسخی دریافت نشده است.  

وی درباره امکان تولید مشترک این برند در کشور تصریح کرد: هم امکان واردات و هم تولید مشترک در کشور وجود دارد. از طرف دیگر باید به این نکته توجه کرد که در حال حاضر شرکت‌های خارجی تولید سیگار در کشور با ساخت کارخانجات، واردات ماشین آلات و جذب حدود ۵۰۰۰ نفر نیرو به راحتی نمی توانند ایران را ترک کند و همین دلیل عدم خروج آنها بعد از تحریم‌ها بود که این وضعیت می‌تواند برای سایر شرکت‌ها هم تداوم داشته باشد.

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار