کاهش ۲۱ درصدی تولید سیگار در ایران

بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) تولید سیگار در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۲۱ درصد کاهش داشته است.

بر اساس این آمار در سه ماهه اول امسال ۱۰ میلیارد و ۲۰ میلیون نخ سیگار در کشور تولید شده که نسبت به تولید ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون نخ در مدت مشابه سال قبل ۲۱.۱ درصد کاهش داشته است.

همچنین با توجه به اینکه برآورد مصرف سیگار طی سه ماه ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نخ است، برآورد میزان سیگار قاچاق در این مدت به شش میلیارد و ۲۴۰ میلیون نخ رسیده که نسبت به برآورد سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون سیگار قاچاق در بهار سال قبل ۷۸.۳ درصد افزایش داشته است.

البته در این مدت ۶۰ میلیون نخ سیگار هم صادر شده است. این در حالی است که در بهار سال گذشته هیچ صادراتی در بخش سیگار صورت نگرفته بود.

در میانه تیر ماه رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی از عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه این صنعت طی سه ماه گذشته خبر داد و گفت که این مسئله باعث شده تولید هشت واحد از ۱۵ واحد تولید محصولات دخانی متوقف شود. او همچنین هشدار داده بود که ادامه این وضعیت و عدم تخصیص ارز به مواد اولیه این صنعت تا یک ماه بعد می‌تواند همه واحدهای تولیدی را به تعطیلی بکشاند.

البته حدود یک هفته پیش عطاالله معروفخانی، رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، گفت که بخش عمده مشکل تامین مواد اولیه واحدهای تولید سیگار با پیگیری مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات و وزارت صنعت، معدن و تجارت حل شده و مابقی در حال حل شدن است و ابراز امیدواری کرد که به زودی تولید واحدهایی که تعطیل شده بود مجدد آغاز شود.

او همچنین نسبت به ضرر استفاده از محصولات دخانی برای سلامتی هشدار داد و گفت که آزمایش‌ها نشان می‌دهد در برخی از محصولات دخانی قاچاق از فضولات حیوانی استفاده شده است. 

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار