به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد، فیروز ابراهیمی در حاشیه دومین نشست منطقهای دیپلماسی استانی در مشهد در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در حالی که بسیاری از استانها به دلیل مشکلات ساختاری و محدودیتهای اقتصادی با کاهش صادرات مواجهاند، خراسان رضوی امسال با رشد 36 درصدی صادرات نسبت به سال گذشته، به یکی از استانهای پیشرو در عرصه تجارت خارجی تبدیل شده است.
وی افزود: این دستاورد نتیجه همافزایی میان دستگاههای اجرایی، فعالان اقتصادی و نهادهای سیاستگذار در قالب دیپلماسی استانی است که موجب تسهیل تعاملات اقتصادی با همسایگان شرقی و آسیای میانه شده است.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: عدم انطباق سیاست خارجی با منافع اقتصادی، از عوامل رکود صادرات در کشور بهشمار میرود؛ اما رویکرد جدید در خراسان رضوی و تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی، به رونق صادرات غیرنفتی و جذب سرمایهگذاری منجر شده است.
به گفته ابراهیمی در صورت تداوم هماهنگی میان نهادهای اقتصادی و سیاستگذاران استانی، ظرفیتهای گسترده خراسان رضوی میتواند به الگویی ملی در تحقق اهداف دیپلماسی اقتصادی و شکوفایی منطقهای تبدیل شود.
️دیپلماسی اقتصادی، راه غلبه بر تحریمهاست ️
عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و تاجیکستان نیز تأکید کرد: ارتباط اقتصادی با کشورهای آسیای میانه در حال رشد است و با بهرهگیری از دیپلماسی و ارتقای مراودات تجاری میتوان اثر تحریمها را کاهش داد.
سید محمد دانش علاقهبند، توسعه تجارت با آسیای میانه و بهبود زیرساختهای حمل و نقل را کلید افزایش اثرگذاری اقتصادی استانها دانست و افزود: زیرساختهای حمل و نقل و نقش مدیران در تسهیل صادرات عامل کلیدی موفقیت است. ️
وی با اشاره به اهمیت همکاری اقتصادی با کشورهای آسیای میانه بیان کرد: ارتباط اقتصادی با این کشورها در حال رشد و پویایی است، اما میتوان از طریق داد و ستد و تعاملات تجاری، بر مشکلات ناشی از تحریم غلبه کرد. ️
دانش علاقهبند افزود: رکن اصلی موفقیت در تجارت، مسأله حمل و نقل است. در استان وضعیت مناسبی داریم، اما مدیران تنظیمکننده صادرات باید به ما کمک کنند تا اثرگذاری بیشتری داشته باشیم و فرصتهای اقتصادی بهطور کامل محقق شود. ️
عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و تاجیکستان، دیپلماسی را راه گشای موانع خواند و تأکید کرد : توجه به این مهم در استانها میتواند مسیر توسعه و ارتقای شاخصهای اقتصادی را هموار سازد.
️این فعال بخش خصوصی، رفتوآمد و دیدار با بازرگانان و مقامهای اقتصادی را یکی از ابزارهای کلیدی برای رشد و تقویت تجارت دانست و افزود: با تعامل مستقیم و تبادل تجربیات، میتوان ظرفیتهای استان را به حداکثر رساند و نقش استانها در تجارت منطقهای را تقویت کرد.