بی‌تفاوتی «مخرب» به هشدارهای «سازنده» همچنان ادامه دارد

دست‌کاری در سازه برج‌های دوقلوی کیش شوخی نیست

مهدی زاهدی- ماجرای ساختمان‌های غول پیکر جزیره کیش موسوم به برجهای دوقلو پس از 6 ماه، بی‌توجه به هشدارهای سازنده این برج‌ها همچنان مسکوت مانده است. به گزارش خبرنگار «ايران اكونا»، براساس شواهد موجود، سال 1392 عملیات ساخت برج‌ها به اتمام رسید و از سال 94 تحویل واحدها آغاز شد؛ اما 3 سال بعد سازنده برج‌ها از یک اتفاق عجیب آگاه شد.

هشدار درباره تکرار متروپل!

وی پس از پیگیری‌های فراوان اظهار کرده بود همه کارهای مربوط به اخذ پایان کار را در سال 97 انجام داده بودیم که متوجه شدیم یکی از مالکان عمده این پروژه در برخی طبقات تغییراتی را ایجاد کرد و نقشه یکی از طبقات نیز تغییر کرده است.

او با اظهار نگرانی از این اتفاق تاکید کرده بود: متاسفانه با این اقدامات سازه برج‌های دوقلو دچار آسیب شده و ما از این واهمه داریم حادثه متروپل تکرار شود. در متروپل همه سازنده را می‌شناسند اینجا هم سازنده را می‌شناسند.

هشدار وارد نیست!

پیگیری‌های سازنده از همان زمان آغاز شد اما شهریور 1401 منطقه آزاد کیش اعلام کرد آسیب به سازه یکی از ساختمان‌ صحت ندارد!

محسن نظرپور مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش در این‌باره گفته بود: در این رابطه از 3 کارشناس رسمی دادگستری، نماینده معاونت عمرانی و شرکت عمران برای بررسی این ادعا کمک خواسته‌ایم و به‌زودی گزارش این کارشناسان درباره ادعای مطرح شده منتشر خواهد شد.

اکنون و پس از گذشت 6 ماه، خبری از نتیجه بررسی کارشناسانه این موضوع منتشر نشده است و سازنده این برج‌ها همچنان نگران اتفاق احتمالی و بروز حادثه در این پروژه است.

لزوم ورود کارشناسانه دستگاه قضا 

حیدر نوروزی، مدیرعامل شرکت انبوه سازان همای تهران به عنوان سازنده این برج‌ها خواستار ورود جدی و کارشناسانه دستگاه قضا به ماجرای تغییر و تحولات در سازه ساختمان شده است. نوروزی در یک نشست خبری با اشاره به وقوع زلزله ویرانگر ترکیه، گفت: بنابر اعلام مسئولان دولت ترکیه تا کنون حدود 200 پیمانکار و سازنده ساختمان‌های تخریب شده بازداشت شده‌اند.

وی با بیان این‌که سازه برج با بتن عیار 550 ساخته شده و در برابر زلزله مقاوم است، گفت:‌اما باید این مسئله را در نظر داشت که سازه ساختمان دچار تغییر شده و این مسئله برای ما تبعات بدی دارد، چراکه همه سازنده را می‌شناسند.

وی با بیان این‌که به‌نظر می‌رسد سازمان منطقه آزاد کیش در این قضیه کوتاهی کرده است، اضافه کرد: چند سالی است که دنبال حل این مشکل هستیم اما به‌عنوان یک کارآفرین و سازنده مسکن تا موفق نبوده‌ایم.

وی با اشاره به اظهارات اخیر رییس قوه قضاییه مبنی بر ضرورت ارتباط مستقیم با آحاد جامعه، خواستار ورود دستگاه قضا به این موضوع شد و گفت: به دلیل اتفاقات این چنینی، سرمایه‌گذاران تمایل به ساخت پروژه‌های مسکن ندارند و ترجیح داده‌اند سرمایه خود را وارد سایر بازارهای اقتصادی از جمله طلا و ارز کنند که پیامدهای منفی را برای اقتصاد کشور به دنبال دارد.

استمداد از رییس دستگاه قضا 

نوروزی با یادآوری اینکه از تمام راههای قانونی برای حل این موضوع و جلوگیری از بروز خطرات احتمالی استفاده کرده‌اند گفت: متاسفانه تمامی اقدامات ما تاکنون بی نتیجه مانده است به همین دلیل مصرانه تقاضا داریم یک نماینده مستقل از سوی رییس قوه قضاییه پای حرفهای ما بنشیند و این موضوع به صورت کارشناسی بررسی شود.

وی هشدار داد: تجمیع برخی واحدها، دست‌کاری در سازه وایجاد تغییرات در اسکلت ساختمان موضوعاتی نیست که به راحتی بتوان از کنار آن گذشت و بی توجهی به این موضوع به حقوق عامه مردم آسیب خواهد زد.

سرمایه‌گذاران را فراری ندهیم!

وی با تاکید بر این‌که با کاهش ساخت و ساز مسکن در کشور بسیاری از صنایع نیز وارد رکود می شوند، اظهار کرد: سرمایه‌گذاران بخش ساختمان باید اطمینان خاطر داشته باشند تا بتوانند در این حوزه وظیفه ملی خود را انجام دهند.

نوروزی ارزش روز پروژه را حدود 15 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: سازندگان مسکن به‌دنبال ثبات اقتصادی هستند و امنیت کاری برای آنها بسیار مهم است. اگر این چنین نباشد کسی جرات کار کردن را نخواهد داشت.

وی همچنین از پیگیری رفع این مشکل از سوی سرپرست منطقه آزاد کیش خبر داد و افزود: این موضوع را به اطلاع سازمان نظام مهندسی ساختمان هم رسانده‌ و خواستار رسیدگی این سازمان شده‌ایم.

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار