بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۵.۴۰ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۶۵ هزار واحدی ایستاد.

هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۵.۴۰ درصد افزایش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۶۵ هزار واحدی ایستاد و شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۳.۴۳ درصدی در پله ۷۳۸ هزار و ۶۴۱ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۲.۸۴ درصدی در ارتفاع ۲۵ هزار و ۱۴۴ واحدی ایستاد تا هر سه شاخص روند مثبت را در این هفته شاهد باشند.

کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری شاخص سایر معادن با افزایش ۲۳.۱۶ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت خودرو در جایگاه دوم قرار گرفت. صنعت چاپ و انتشار با افت ۱.۵۲ درصدی بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۲۷ هزار و ۲۵۷ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۴ هزار و ۳۸۶ میلیارد تومان، یکشنبه ۵ هزار و ۳۶۵ میلیارد تومان، دوشنبه ۸ هزار و ۸۷۴ میلیارد تومان، سه شنبه ۴ هزار و ۹۲۸ میلیارد تومان و چهارشنبه ۳ هزار و ۷۰۴ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

تزریق نقدینگی بیش از هزار میلیارد تومانی حقیقی‌ها 

او گفت: گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است همچنین در این هفته هزار و ۹۲ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی به بازار سهام تزریق کردند.

در ادامه دیگر کارشناس بازار سرمایه  رباب وفایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بعد از مدت‌ها هفته‌ای متفاوتی را پشت سرگذاشتیم و بالاخره در بازار سهام شاهد یک تحرک جدی و رشد خوب ارزش معاملات و ورود پول سنگین حقیقی‌ها به سهام و حق تقدم و خروج از صندوق‌های درآمد ثابت بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: بازهم شروع حرکت صعودی از تقاضا‌ی گروه خودرویی آغاز شد و با صف خرید و افزایش ارزش معاملات این گروه، بازار تغییر رنگ داد. خبر واگذاری خودروساز‌ها و به اصطلاح تودلی‌ها و افزایش سرمایه سایپا و ایران خودرو جرقه‌ این تقاضا بود.

او افزود: میانه‌ هفته با ضعف معاملات گروه خودرو، نماد‌های پتروشیمی و پالایشی به دلیل شایعاتی در مورد تغییر ابلاغیه نرخ خوراک و فرآورده‌های نفتی معاملات پرحجمی داشتند و صف خرید را تجربه کردند. ارزش معاملات خرد این هفته رشد قابل توجهی داشت و به محدوده بالای ۶ همت رسید.

وفایی بیان کرد: در میان اتفاق خاصی در اکثر گروه‌ها و صنایع غیرشاخصی و کوچک‌تر نیفتاد و می‌توان گفت، ماحصل چرخش پول و رشد این هفته بیشتر به نفع شاخص و صندوق‌ها بود تا سهامدار خرد! با انتشار خبر حذف دریافت علی الحساب مالیات صادرات کالا‌های خام و نیمه خام، نماد‌های صادراتی (پتروشیمی و برخی فلزات و معدنی) توجه اهالی بازار را به خود جلب کردند. بانک پارسیان سهام اپال را برای فروش آگهی کرد و در مسیر این شایعه تا خبرنماد‌های مرتبط و متاثر از این فروش خودنمایی کردند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این هفته شورای عالی بورس نصاب سرمایه‌گذاری در اوراق مالی اسلامی منتشره توسط دولت را از حداقل ۲۵ درصد به حداقل ۲۰ درصد تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۳ کاهش داد. با عبور دلار آزاد از مرز ۶۰ هزار تومان در حالی که دلار نیما کماکان کمتر از ۴۰ هزار تومان است، با اختلاف بیش از ۲۰ هزار تومان، بالاترین اختلاف بین دلار نیما و دلار آزاد در سال جاری و در کل تاریخ این دو ارز به ثبت رسید. در کل هفته‌ قابل قبولی پشت سرگذاشتیم و می‌توان امید داشت با متعادلش شدن شاخص ساز‌ها نگاه بازار به سهم‌های کوچیک و بقیه صنایع بتواند اسفند بهتری را رقم بزند

 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس
اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار