بحران انرژی با وجود پر شدن ذخایر گاز همچنان با اروپا همراه خواهد بود

یک رسانه آلمانی در مطلبی نوشت که اروپا با وجود پرکردن تقریبا کامل ذخایر گازی خود هنوز از بحران انرژی دور نشده و تا مدتها با این چالش مواجه خواهد بود.
- اخبار بین الملل -

به گزارش ایران اکونا به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نشریه "فوکوس" آلمان در مطلبی نوشت: اروپا علیرغم دور شدن از گاز طبیعی روسیه، موفق به پر کردن انبارهای گاز خود شده است. با این حال، بحران انرژی تمام نشده است . یک شبیه سازی نشان می دهد که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

در ادامه این گزارش آمده است: در اواسط اکتبر، برخی گنبدهای فلزی با حرکت آهسته در سواحل اسپانیا ظاهر شدند. اینها تانکرهایی بودند که گاز طبیعی مایع (LNG) را بارگیری کرده بودند و در انتظار تخلیه در کارخانه های مایع سازی گازی بودند که به شدت پر رفت و آمد هستند.

در این منطقه سوخت به گاز تبدیل می شود و به سراسر قاره منتقل می شود . شبه جزیره ایبری البته بزرگترین تاسیسات این چنینی را در اروپا دارد، اما تراکم در جاهای دیگر نیز زیاد است.

بر اساس گزارش ارائه دهنده داده Kpler، میزان گاز مایع LNG در سواحل اروپا از 140000 تن در ماه اوت به 1.2 میلیون تن در حال حاضر افزایش یافته است.

هشدار مقام آلمانی درباره تخلیه سریع ذخایر گازی در زمستانآلمان: ذخایر گاز در صورت وقوع یخبندان به سرعت تمام می‌شود

 

البته حداقل خدمه این تاسیسات می توانند حالا از آب و هوای معتدل لذت ببرند، زیرا دمای هوا در سراسر اروپا برای این زمان سال به طور غیرعادی گرم است: جنوب اسپانیا هنوز 30 درجه سانتیگراد است.

در ادامه این مطلب آمده است: ترکیب گاز فراوان و هوای گرم که تقاضا برای گاز را کاهش می‌دهد، برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه یک کابوس است و برخی خوش‌بین‌ها را وادار کرده است تا پایان بحران انرژی اروپا را اعلام کنند.

روسیه برای چندین ماه سعی کرده میان اروپا اختلاف اندازد و حمایت از اوکراین را تضعیف کند، ابتدا با درخواست پرداخت هزینه گاز به روبل سپس با کاهش شدید عرضه گاز از طریق نورد استریم، و در نهایت با بستن این خط لوله برای مدت نامحدود.

با این حال، اروپا توانسته است با پرداخت هزینه های گزاف، انبارهای گاز خود را پر کند. در نتیجه، قیمت گاز از 100 دلار در ماه اوت به 32 دلار در هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا کاهش یافت. در عین حال، شاخص جهانی نفت برنت بسیار کمتر از اوج 139 دلار در ماه مارس با 96 دلار در هر بشکه است.

فوکوس در ادامه نوشت: با این حال، بحران انرژی در اروپا هنوز به پایان نرسیده است. با شروع دوره سرما و رقابت سایر خریداران LNG، به ویژه از آسیا، قیمت ها دوباره افزایش خواهد یافت.

در ادامه این گزارش آمده است: روسیه که تا حدودی در اوکراین متحمل شکست های نظامی شده است، می تواند فشار را بیشتر کند. گزینه های پوتین برای اقدام علیه اروپا شامل توقف تمام عرضه گاز به اروپا یا تخریب زیرساخت ها است.

چنین اقداماتی - یا استفاده احتمالی از یک سلاح هسته ای تاکتیکی - باعث ایجاد موج های تحریمی بیشتر از سوی غرب می شود. برای درک چگونگی وقوع جنگ انرژی، اکونومیست با کارشناسان ریستاد انرژی، یک شرکت تحقیقاتی انرژی در این زمینه همکاری کرده است. تحلیلی در این باره حاکی از آن است که رضایت خاطر داشتن از شرایط خطرناک است. اوضاع می تواند خیلی سریع بد شود.

ما چند سناریو را در پیش رو داریم.. حتی اولین مورد، که به معنای وخامت روابط نیست، چندان خوشایند نیست. فرض بر این است که خط لوله نورد استریم بسته خواهد ماند.

همچنین اعتقاد بر این است که اروپا تحریم نفت خام روسیه را اعمال می کند و شرکت های بیمه ملی را که 90 درصد بازار کشتیرانی جهان را پوشش می دهند، از بیمه کشتی های حامل نفت روسیه منع می کند.

شبیه‌سازی ما نشان می‌دهد که اگر زمستان بسیار سرد شود و تقاضا تا 25 میلیارد متر مکعب افزایش یابد، ذخیره‌سازی اروپا تا تابستان 2023 کافی است و واردات LNG می‌تواند همچنان افزایش یابد.

در این سناریو، دولت ها مجبور نیستند گاز را جیره بندی کنند. با این حال، اروپا باید برای آن هزینه گزافی بپردازد. بر اساس اطلاعات شرکت مشاوره مک کینزی، نامیت شارما، قیمت های بالا همچنین باعث تعطیلی صنایع انرژی بر مانند آلومینیوم و آمونیاک شده است.

اگر نورد استریم برای تمام سال آینده بسته بماند، کسری انرژی اروپا بیشتر خواهد شد و نیاز به محدودیت‌های مصرف شدیدتری دارد. شرکت تحقیقاتی Gavekal تخمین می زند که کاهش 1 درصدی مصرف انرژی در آلمان یا ایتالیا باعث کاهش 0.5 تا 1 درصدی تولید ناخالص داخلی می شود.

قیمت گاز در اتحادیه اروپا بازهم افزایش یافتضرر 40 میلیارد یورویی غول گاز اتحادیه اروپا

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار