با بودجه فعلی، قطار شهری مشهد تنها 500 متر پیش‌ می‌رود

مدیرعامل شرکت قطارشهری شهرداری مشهد گفت: بودجه تخصیص داده شده دولت برای توسعه حمل‌ونقل عمومی، تنها کفاف 500 متر پیشروی قطارشهری را می‌دهد.
- اخبار استانها -

به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس ،کیانوش کیامرز در نشست شهردار و شورای شهر مشهد با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اظهارداشت: اوراق مشارکتی که مجلس برای سال 1401 مصوب کرده 12 هزار میلیارد تومان است که شش هزار میلیارد آن سهم دولت و نیم دیگر سهم شهرداری است.

وی ادامه داد: این در حالی است که 9 کلان‌شهر در حال ساخت مترو و دیگر کلان‌شهرها در حال توسعه ناوگان اتوبوسرانی خود هستند و عددی که امسال تخصیص داده شده بسیار کم است زیرا به هر کلان‌شهر رقمی کمتر از 800 میلیارد تومان می رسد اما هر کیلومتر مترو هزار و 500 میلیارد تومان هزینه دارد و با این رقم کمتر از نیم کیلومتر می‌توان پیشروی کرد.

مدیرعامل شرکت قطارشهری شهرداری مشهد افزود: از اعضای کمیسیون عمران مجلس انتظار داریم تا این عدد را به 50 هزار میلیارد تومان برسانید زیرا عددی که در حال حاضر ثبت شده قابلیت اجرا ندارد.

برای ورود 20 واگن قطار شهری نیازمند مجوز دولت هستیم

 رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نیز اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی خط یک قطارشهری، باید 300 هزار مسافر در روز با 120 واگن در مشهد جابه‌جا شوند اما درحال حاضر روزانه تنها 170 هزار مسافر با 60 واگن جابه‌جا می‌شوند.

ایمان فرهمندی افزود: ظرفیت واگن‌های فعال بسیار کم است و مردم از این وضعیت ناراحت هستند، البته خط دو راه‌اندازی شده و عملیات احداث خط سه ادامه دارد و به زودی شاهد اتصال این خط به حرم مطهر امام رضا(ع) هستیم که در صورت راه‌اندازی این خط، حجم زیادی مسافر به قطار شهری اضافه خواهد کرد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: همچنین خط ریلی گلبهار و انتهای خط یک نیز متصل خواهد شد که با این اتفاق تعداد زیادی مسافر به قطارشهری اضافه می‌شود؛ بنابراین نیاز است که ظرفیت به صورت جدی افزایش یابد.

وی ادامه داد: در سال 96 برای تامین واگن‌ها مجوز گرفته‌ایم تا از کنسرسیوم شرکت واگن‌سازی تهران و تامین کننده چینی 60 دستگاه را دریافت کنیم اما وزارت صمت جلوی این کار را گرفت، همچنین از همان سال تا‌کنون شرکت مبنا تلاش می‌کند نمونه این واگن‌ها را بسازد اما تاکنون نتوانسته نمونه آن را بسازد، طی مذاکراتی که با آنها انجام داد‌ه‌ایم، اعلام کردند تا پنج سال آینده نمی‌توانند واگنی به ما تحویل دهند، صبر کردن برای ما عملا غیر ممکن است.

شهردار مشهد مقدس: نیاز به عزم ملی برای رفع مشکلات‌‌ داریم شهردار مشهد از شورای این شهر 2 تذکر گرفت شهردار مشهد: خواستار افزایش اختیارات مدیریت شهری ‌کلان‌شهرها هستیم

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: خط الهیه تنها خط سبک شهری در کشور که 60 دستگاه واگن نیاز دارد و در مقیاس اقتصاد ملی صرف نمی‌کند ما 60 دستگاه را بسازیم و بهتر است واگن وارد کنیم، پیشنهاد ما این است که اجازه دهید ما مجوز بگیریم و حداقل 20 دستگاه که نیاز فوری ما است را از کنسرسیوم شرکت واگن‌سازی تهران و تولید کننده چینی بگیریم و نیاز شهر را برطرف کنیم.

دولت مکلف شود که 50 درصد از بدهی‌های شهرداری را پرداخت کند

عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که کلان شهرها با آن روبه‌رو هستند، موضوع تراکم، تردد و ترافیک در سطح شهر است که مشکلات بسیار عدیده‌ای برای کشور اعم از هدر رفت انرژی، وقت مردم و... دارد؛ لذا یکی از مدهای حمل و نقل برای کاهش ترافیک، موضوع قطار شهری و مترو است.

مهدی ناصحی ادامه داد: در مشهد چهار خط مترو با ارائه خدمت به 600 هزار نفر پیش‌بینی شده است که به خاطر برخی از مشکلات مثل کمبود واگن و تجهیزات، امروز برای 270 هزار نفر امکان ارائه خدمت وجود دارد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد افزود: در سال 92 با پیگیری مسئولین مشهد و استان، 141 میلیون دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی به عنوان تسهیلات به شهرداری مشهد اختصاص پیدا کرد؛ ما نیز از دلار با قیمت هزار و 260 تومان تا سه هزار و 500 تومان از بانک دریافت کردیم.

ناصحی بیان کرد: قرارداد بر این اساس بود که از سال 1397 بازپرداخت این تعهد ارزی انجام شود اما پنج مرحله تمدید شده و تا امروز با توجه به محدودیت‌های شهرداری، رقمی که بانک توسعه صادرات از ما مطالبه کرده است 236 میلیون دلار است و بر اساس تقسیم بندی انجام شده باید هر پنج ماه 800 میلیارد تومان پرداخت کنیم.

وی عنوان کرد: وظیفه صندوق پرداخت تسهیلات برای وجوهات بازرگانی است و 25 میلیارد دلار تا امروز تسهیلات پرداخت کرده اما پنج میلیارد دلار آن به صندوق برگشته است، عمده تسهیلاتی که پرداخت شده نیز در حوزه خودرو و نفت بوده و بنا بر حساسیت‌هایی که بر این موضوعات وجود دارد، کسی در این رابطه پیگیری نمی کند اما قریب به یک سال است که این صندوق به شهرداری مشهد فشار می آورد که باید این عدد و رقم برگردد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: در سفر رئیس جمهوری توانستیم یک سال تمدید بگیریم اما در ازای آن سالانه 30 میلیون دلار به این رقم اضافه می شود. سال اولی که کار خود را آغاز کردیم 26 میلیون بدهکار بودیم و امروز 236 میلیون دلار بدهکار شده ایم. اگر این رقم بماند، هرسال اضافه می شود و توانی برای پرداخت وجود ندارد از سویی دیگر بر اساس قانون هوای پاک، دولت باید 50 درصد هزینه های هوای پاک را پرداخت کند و این قانون کشوری است لذا دولت باید مکلف شود سهم 50 درصدی خود را از این تسهیلات را پرداخت کند زیرا شهرداری امکان پرداخت این رقم را ندارد.

تعیین اعتبارات ویژه‌ برای توسعه زیرساخت‌های بانوان در کشور

رئیس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده شورای اسلامی شهرمشهد اظهارداشت: خواهشمندم ردیف اعتبار ویژه‌ای برای توسعه زیرساخت بانوان در کشور تعیین کنید، برای اولین بار در شورای اسلامی شهر مشهد کمیسیون بانوان و خانواده تشکیل شد، شهردار نیز ردیف بودجه و برش بودجه تعیین کرد اما بودجه‌ای که برای مشهد تعیین شده، بسیار کم است.

فاطمه سلیمی افزود: ساختارسازی موضوع مهمی است که باید توجه ویژه‌ای به آن شود، توان اجرایی شهرداری بالا است و باید ساختار اداره کل بانوان را در شهرداری ایجاد و بودجه به آن اختصاص دهیم.

پرداخت مطالبات شهرداری‌ها پشت سد سامانه مدیریت تعهدات دولت

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت‌های شورای شهر مشهد نیز اظهارداشت: مشهد، رئیس کمیته وصول مطالبات کلان‌شهرهای شهرداری‌ها از دولت است، درکل کشور، 60 هزار میلیارد تومان مجموع مطالبات شهرداری‌ها از دولت است که مستندات 10 هزار میلیارد تومان آن آماده و به دولت و سازمان برنامه ارسال شده که در شرف پرداخت است.

مجید دبیریان، ادامه داد: دو نوع مطالبات داریم، اول مطالبات حمل‌ونقل، کمربند سبز و... است که در حدود 18 هزار و 500 میلیارد تومان است و از این عدد حدود هزار و 500 میلیارد تومان آن بررسی نهایی شده، سازمان حسابرسی تایید کرده و به دولت ارسال شده تا پرداخت شود و حدود 16 هزار میلیارد تومان دیگر نیز در دست اقدام برای حسابرسی ویژه است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد افزود: موضوع دوم، مطالبات ما از نهادها، ادارات، وزارت‌خانه‌ها و... است که حدود 6 هزار میلیارد تومان است که سه هزار میلیارد تومان تایید شده و سه هزار میلیارد تومان دیگر در انتظار حسابرسی است.

دبیریان عنوان کرد: حذف موضوع تهاتر مطالبات از دستگاه‌های دولتی، از مشکلات ما است و درخواست داریم در بودجه 1402 دیده شود، موضوع دوم نیز محدودیت استفاده از بند "ب" تبصره پنج قانون بودجه در رابطه با تهاتر اسناد خزانه و تهاتر املاک است زیرا هیچ ردیف مشخصی برای شهرداری‌ها آورده نشده و در حال حاضر هیچ تکلیفی برای اینکه شهرداری‌ها را مشمول کند، نداریم. دستگاه‌های دولتی نیز در همین راستا همکاری نمی‌کنند و امکانات خود را در اختیار شهرداری قرار نمی‌دهند.

وی بیان کرد: دولت سامانه مدیریت تعهدات را در دست احداث دارد و اعلام کرده باید منتظر اتمام آن باشید به همین دلیل بررسی اسناد متوقف شده است. ممکن است این سامانه تا یک سال آینده راه نیفتند و درخواست داریم تا آن زمان به شیوه سابق کار انجام شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: بحث پرداخت مطالبات تایید شده از دولت و دستگاه‌ها با رقمی در حدود چهار هزار و 500 میلیارد تومان، از درخواست‌های ما از دولت است.

دبیریان گفت: در گذشته دولت نامه‌ای به وزارت اقتصاد می‌فرستاد که پس از تایید به سازمان حسابرسی رفته و پرداخت می‌شد اما امروز همه چیز به خاطر سامانه متوقف شده است.

وی اظهار کرد: سه بسته پیشنهادی برای برون رفت از مشکلات داریم که اولین آن تخصیص سهام شرکت‌های دولتی است، این روش از مدل‌هایی است که با اجازه مجلس می‌تواند محقق شود. پیشنهاد دوم نیز تخصیص حواله نفتی است که می‌توان به شهرداری‌ها، بانک شهر یا قرارگاه خاتم اختصاص داد تا از طریق آن بتوان برخی از خرید ها مثل قطارشهری را انجام دهیم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد درباره پیشنهاد آخر نیز بیان کرد: سازمان زمین و مسکن نیز می تواند زمین‌هایی که در اختیار دارد را به شهرداری بدهد.

دبیریان در پایان اضافه کرد: از شما درخواست داریم تا امکان استفاده از اسناد تسویه خزانه برای تهاتر از نوع اول و دوم، با بدهی‌های دولت در قانون پنج ساله هفتم را پیشبینی کنید.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار