الگوی کشت محصولات زراعی سال جدید دوشنبه رونمایی می‌شود

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: روز دوشنبه 4 مهر ماه سال جاری از الگوی کشت محصولات زراعی برای سال جدید رونمایی خواهد شد.
- اخبار اقتصادی -

به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم الگوی کشت محصولات کشاورزی یا همان برنامه کشت محصولات  زراعی باید در ابتدای سال زراعی جدید(اول مهر هر سال) در کشور اجرا شود اما با وجود گذشت 13 سال از ابلاغ این طرح توسط مجلس به مرحله اجرایی نرسیده است و دولت ها برای عدم اجرا یا موفق نبودن اجرای آن بهانه های مختلف را بیان کرده اند.

اجرای الگوی کشت می تواند به تولید محصولات زراعی کشور نظم و نظام دهد و از تولید بی رویه محصول که برای آن بازار وجود نداشته باشد یا کاهش و کمبود محصول در کشور جلوگیری به عمل آید؛ الگوی کشت حتی بر روی استفاده درست از منابع آبی نیز می تواند موثر باشد و از تولید محصولات آب بر در مناطقی که با تنش های آبی مواجه باشد جلوگیری به عمل آورد.

دولت ها در سال های گذشته همواره دلیل عدم اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی را نداشتن ابزار لازم  اجرای می دانستند و اینطور اعلام می کردند که نمی‌توان به کشاورز اجبار کرد که حتما یک محصول خاص را بکارد و کشاورزان بر اساس منفعت خود اقدام به کشت محصولات می کنند اما در دولت سیزدهم نیز با استفاده از همین ایجاد منفعت و مشوق برای رعایت الگوی کشت، مصصم است که این طرح مهم را در کشور اجرا کند.

بر این اساس وزارت جهاد کشاورزی برنامه دارد که به تولید کالاهای اساسی که نیاز اول کشور است یارانه بپردازد تا کشاورزان برای تولید آنها انگیزه بیشتری داشته باشند به طور مثال برای کشت گندم در سال زراعی جاری یارانه 1500 تومانی گندم در نظر گرفته شده است.

محمد قربانی معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی چندی پیش در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در این ارتباط اظهار داشت: برای حمایت از تولید کالاهای اساسی در کشور به کشاورزانی که گندم، دانه های روغنی و نهاده های دامی بکارند یارانه به صورت مستقیم پرداخت می شود؛ در فاز اول به ازای هر هکتار  3 میلیون تومان به افرادی که  دانه سویا بکارند پرداخت می‌شود، 3 میلیون تومان نیز به عنوان افزایش عملکرد بهره وری در این بخش پرداخت خواهد شد.

وی افزود: 200 میلیارد تومان یارانه برای کشت سویا در کشور یارانه بلاعوض در نظر گرفته شده و برای اجرا ابلاغ شده است.

 معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: برای سال زراعی آینده علاوه بر سویا ؛گندم، جو، برنج، کلزا، ذرت علوفه‌ای و عدس نیز به این صورت حمایت می‌شود تا شاهد جهش تولید در این محصولات باشیم.

کشاورزی , کالاهای اساسی ,

کشت فراسرزمینی ایران در 4 کشور/ الگوی کشت با شروع فصل زراعی ابلاغ می‌شودالگوی کشت از سال زراعی جدید در کشور اجرا می‌شود

نظر رئیس جمهور درباره الگوی کشت

بنابراین گزارش رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در بازدید از وزارت جهاد کشاورزی گفت: مهم‌ترین مأموریت وزارت جهاد کشاورزی امنیت غذایی پایدار کشور است؛ باید بتواند غذایی سالم، با کیفیت و ارزان با نگاه به خودکفایی و استقلال کشور داشته باشد. لذا تأکید می‌‌کنم که به نیروهای انسانی کارآمد انقلابی با انگیزه تحولی در حفظ امنیت غذایی در وزارتخانه، فرصت و اجازه فعالیت دهید.

رئیسی افزود: البته رویکرد اصلی باید اصلاح الگوی کشت باشد و نیز اصلاح الگوی مصرف آب که با مصرف کمتر آب، محصول بهتر و بیشتری داشته باشد.

افزایش 18 درصدی تولید محصولات کشاورزی با اجرای الگوی کشت

بنابراین گزارش وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرده است که با اجرای الگوی کشت در کشور شاهد افزایش 18 درصدی تولید محصولات کشاورزی باشیم.

 حدود 125 میلیون تن محصولات کشاورزی  در کشور تولید می شود اما در تولید کالاهای اساسی مانند گندم، برنج، دانه روغنی و خوراک دام شامل ذرت، سویا و جو کم یا بیش با کمبود تولید و وابستگی به واردات آنها مواجه هستیم که امیداوریم در سال جاری ضریب خوداتکایی در تولید این محصولات افزایش یابد.

الگوی کشت محصولات زراعی سال جدید دوشنبه رونمایی می‌شود

محمد قربانی معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: در روز دوشنبه 4 مهر ماه سال جاری از الگوی کشت برای سال زراعی جدید با حضور خبرنگاران رونمایی و برای کشاورزان اطلاع رسانی عمومی خواهد شد.

وی افزود: این طرح شامل الگوی کشت برای همه محصولات زراعی در سال جدید زراعی 1401 - 1402 است.

 

کشاورزی , کالاهای اساسی ,

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار