دژپسند: وزارت اقتصاد گام‌های اساسی برای بهبود فضای کسب و کار برداشته است

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد که وزارت اقتصاد و امور دارایی ۱۱ اقدام اساسی را در سال گذشته در راستای کاهش زمان صدور مجوزها و مشاوره و حمایت از فعالان اقتصادی در بخش خصوصی برداشته و در مدت باقی مانده از عمر دولت نیز گام های جدی تری برای تحقق شعار سال برخواهد داشت.                

فرهاد دژپسند در جلسه امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال روح الله نجابت نماینده شیراز در خصوص علت عدم اجرای ماده ۷ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر لزوم شفافیت و تسهیل شرایط صدور مجوز کسب و کارها بیان کرد: با حمایت قاطع نمایندگان در مدت باقی مانده دولت، روند خصوصی سازی ها را با شفافیت و سرعت بیشتری پیش خواهیم برد. در بحث بهبود فضای کسب و کار مجلس در ماه های پایانی سال گذشته با اصلاح مواد یک و هفت اجرای قانون سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی کمک شایانی به ما در مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزها کرد.

 

وی در ادامه اظهار کرد: ما در سال گذشته ۱۱ اقدام برای بهبود فضای کسب و کار انجام دادیم که می تواند نقش اساسی در بهبود رتبه ایران در سطح جهانی داشته باشد. اگر بانک جهانی سیاسی برخورد نکند. یکی از اقدامات، ایجاد پنجره واحد برای ثبت شرکت ها بود که در سال گذشته در تهران و چهار کلانشهر دیگر انجام شد که فاصله زمانی ثبت شرکت از ۷۲ روز به کمتر از ۷۲ ساعت کاهش یافت.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه تاکید کرد: یکی دیگر از مباحث بحث مالیات است. قبلا صدور کد اقتصادی ۵۴ روز زمان می برد، اما با اصلاح فرآیند، زمان آن تقلیل یافته است. یک فعال اقتصادی برای طی این فرآیند در سال ۱۳۹۷ باید ۵۴ روز زمان تلف می کرد اما اکنون به ۸ روز کاهش یافته است. امروز بالغ بر ۵۰ درصد مجوزها در محیط الکترونیکی انجام می شود و ما عملکرد برجسته ای داشته ایم.

 

دژپسند در ادامه تاکید کرد: ما با دو نکته مواجه هستیم یکی اقداماتی که برای بهبود فضای کسب و کار صورت گرفته و دیگری آثاری که این اقدامات به همراه داشته است. امروز فعالان بخش خصوصی از اقدامات انجام شده رضایت دارند و اگر از هیات رییسه اتاق بازرگانی، اتاق تعاون یا اتاق اصناف بپرسید از اقدامات وزارتخانه در سال گذشته حمایت می کنند. ما در سال گذشته توانستیم مجوزها را از ۱۵۹۸ به ۱۱۱۹ کاهش دهیم، یعنی تعداد مجوزهایی که یک فعال بخش خصوصی باید اخذ کند ۴۰۰ تا کاهش یافته است. امروز از ۱۱۱۹ مجوز ۸۸۵ مجوز در فضای الکترونیکی اخذ می شود و زمان صدور از ۱۰۰ روز در تیرماه سال ۱۳۹۸به ۷ روز در اسفندماه سال ۱۳۹۹ کاهش پیدا کرده است.

 

وی اضافه کرد: از سوی دیگر برای رسیدگی به شکایات، دیگر نیاز به مراجعه حضوری نیست بلکه ما در فضای الکترونیکی محیطی را برای شکایات در فرآیند صدور مجوزها ایجاد کرده ایم که تاکنون ۱۲۰۸ شکایت ثبت شده که به ۸۱ درصد آنها درهمین فضا پاسخ داده شده است. از سوی دیگر ما میز مشاوره کسب و کار را در سامانه ایجاد کرده ایم تا کسانی که قصد شروع فعالیت دارند در محیط الکترونیکی به جای مراجعه حضوری سوالات خود را مطرح کنند. تاکنون ۳۲۴۶ درخواست مشاوره صورت گرفته که به ۹۱ درصد آنها پاسخ داده شده است. همه این اقدامات در راستای رفع موانع کسب و کار و بهبود این فضا انجام شده است.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان تاکید کرد: اقداماتی که انجام شده در عمل فضا را به گونه ای اصلاح کرده که فعال اقتصادی با موانع کمتری روبرو باشد. ما برخی از قواعد انحصاری را حذف کردیم و فرآیندهای ثبت شرکت، رفع شکایات، مشاوره به فعالان و مدت زمان آنها کاهش یافته و در فضای الکترونیکی انجام می شود. ما خودمان به سطح اقدامات انجام شده رضایتمند نیستیم و معتقد هستیم باید سرعت بیشتری گرفته و سنگرهای بیشتری را فتح کنیم. ان شاءالله تمام تلاش خود را برای تحقق شعار سال به کار خواهیم گرفت.

 

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار