قیمت جهانی طلا امروز 1401/10/09

- اخبار اقتصادی -

 به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، قیمت طلا تغییر چندانی در روز جمعه نداشت اما در آستانه دومین کاهش سالانه خود در پایان 2022 به‌دنبال افزایش شدید نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در سال جاری میلادی قرار دارد.

 طلا در بیشتر روزهای 2022 تحت فشار سیاست‌های سخت‌گیرانه پولی فدرال رزرو آمریکا قرار داشت. اما در پایان سال یک بهبود نسبی بدست آورد و امید به آسان‌تر شدن این سیاست‌ها جانی دوباره به آن داد.

 این واقعیت که سرمایه‌گذاران دلار را به‌عنوان یک پشتوانه ایمن در بحبوحه افزایش شدید نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا انتخاب کردند، باعث شد طلا سال جاری را با 0.6 درصد کاهش قیمت به پایان برساند. شاخص دلار بهترین عملکرد خود را از 2015 داشت و خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گرانتر کرد.

قیمت جهانی طلا امروز 1401/10/07

 اما قیمت طلا حدود 200 دلار نسبت‌به پایین‌ترین سطح آن طی دو سال گذشته که در ماه سپتامبر به آن رسیده بود، افزایش یافته و بهترین سه‌ماهه خود را از ژوئن 2020 پشت سر می‌گذارد که دلیل آن می‌تواند امید به کاهش کمتر نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا باشد. این بانک در ماه دسامبر نرخ بهره را 50 واحد افزایش داد درحالی‌که در چهارماه گذشته 75 واحد بالا برده بود.

 بالا رفتن نرخ بهره هزینه نگه‌داری فلزات گران‌بها از جمله طلا را افزایش داده و تمایل برای خرید آن‌ها را پایین می‌آورد.

 تحلیلگران عقیده دارند قیمت طلا در سال آینده میلادی بی‌ثباتی‌های فراوانی خواهد داشت و تحت تأثیر افزایش قدرت دلار ازیک‌طرف و کاهش سود خزانه‌داری آمریکا از طرف دیگر خواهد بود.

 قیمت نقره امروز با 0.19 درصد کاهش به 24 دلار و 21 سنت رسید و پلاتین با 0.30 درصد افزایش 1060 دلار و 76 سنت معامله می‌شود.

 

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار