باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهره شعبانی - در کوچهپسکوچههای شهری که هر روز هزاران نفر با اپلیکیشنهای حملونقل جابجا میشوند، هزاران راننده تاکسی اینترنتی با نبود بیمه و امنیت شغلی مواجهاند،رانندگانی که پشت فرمان، زیر بار مسئولیتهای سنگین، بدون هیچ پشتوانهای نشستهاند. بیمه، حق مسلمی که برای بسیاری بدیهیست، برای آنان تبدیل به رؤیایی دور از دسترس شده است. حالا انجمن صنفی رانندگان تاکسی اینترنتی قم میخواهد این رؤیا را به مطالبهای قانونی ملی تبدیل کند؛ با پیگیریهای شبانهروزی، طرحهای جدید و گفتوگوهایی که شاید بتواند گره از این بلاتکلیفی باز کند.
روحالله وافری، دبیر انجمن صنفی رانندگان تاکسی اینترنتی قم از بیتوجهی شرکتهای پلتفرمی و خلأهای قانونی در برنامههای توسعهای کشور انتقاد کرد و با تأکید بر لزوم اصلاح ساختار بیمهای، خواستار مشارکت شرکتها در پرداخت حق بیمه از محل کمیسیون سفرها شد.
انجمن صنفی، صدای رانندگان شد
وافری با اشاره به نقش انجمن صنفی رانندگان تاکسی اینترنتی قم گفت: ما از سال ۹۸ پیگیر تشکیل تشکل قانونی بودیم و اکنون با بیش از هزار عضو، توانستهایم صدای رانندگان را به نهادهای ملی برسانیم. اما هنوز در جلسات تصمیمگیری، نمایندهای از صنف حضور ندارد.
شرکتهای پلتفرمی، شریک درآمد اما غایب در مسئولیت
او افزود: شرکتهای پلتفرمی از هر سفر درصد بالایی کمیسیون دریافت میکنند، اما در پرداخت حق بیمه هیچ مشارکتی ندارند. این در حالی است که راننده هیچ نقشی در تعیین قیمت، مسیر یا انتخاب مسافر ندارد و نمیتوان او را خویشفرما دانست.
پیشنهاد تشکیل صندوق مستقل بیمه
وافری از طرح پیشنهادی انجمن برای تشکیل صندوق بیمه مستقل تحت نظارت سازمان تأمین اجتماعی خبر داد و گفت: اگر شرکتها موظف شوند درصدی از کمیسیون را به این صندوق واریز کنند، میتوان مشکل بیمه را بهصورت پایدار حل کرد.
رانندگان در شغلی پرخطر، بدون پوشش حمایتی
او با اشاره به خطرات شغلی رانندگان گفت: بسیاری از رانندگان روزانه بیش از ۱۰ ساعت در ترافیک کار میکنند. این شغل پرخطر است و باید تحت پوشش بیمه حوادث قرار گیرد، حتی اگر فرد فقط چند ساعت در هفته فعالیت داشته باشد.
موانع تشکیل تشکل در استانهای دیگر
وافری در پایان گفت: در تهران که بیشترین تعداد راننده را دارد، هنوز اجازه تشکیل تشکل داده نشده. این در حالی است که قم، مشهد و البرز پیشگام بودهاند. باید نگاه واحدی به قانون وجود داشته باشد، نه تفسیرهای استانی.
بیمه رانندگان تاکسی اینترنتی در بنبست قانونی / محبی: سهم شرکتها باید از کمیسیون سفرها تأمین شود
امید محبی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی رانندگان تاکسی اینترنتی قم هم با بیان اینکه بیش از دو میلیون راننده تاکسی اینترنتی در کشور از پوشش بیمهای محروماند، از تلاشها برای تدوین مدلهای مشارکتی با شرکتهای پلتفرمی خبر داد. امید محبی با تأکید بر لزوم به رسمیت شناختن تشکلهای صنفی، خواستار تشکیل صندوق مستقل بیمه تحت نظارت سازمان تأمین اجتماعی شد.
قم، پیشگام در تشکیل تشکل قانونی
محبی گفت: ما نخستین انجمن صنفی قانونی را در قم تشکیل دادیم و اکنون با بیش از هزار عضو، در حال پیگیری حقوق رانندگان در سطح ملی هستیم. هدفمان تدوین راهکارهای قانونی برای حل بحران بیمه است.
فرمول پیشنهادی برای پرداخت حق بیمه
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی رانندگان تاکسی اینترنتی قم با افزود: فرمول پیشنهادی ما مشابه بیمه سنتی است؛ ۱۳.۵ درصد سهم راننده و ۱۳.۵ درصد سهم شرکت. این سهم شرکت باید از کمیسیون دریافتی پلتفرمها کسر شود. وقتی شرکتها تا ۲۰ درصد کمیسیون میگیرند، پرداخت سهم بیمه نباید دشوار باشد.
رابطه کارگری-کارفرمایی، نه همکاری مشارکتی
محبی با رد ادعای خویشفرما بودن رانندگان گفت: راننده در تعیین مسیر، قیمت و انتخاب مسافر هیچ نقشی ندارد. پرداختها نیز عمدتاً درونبرنامهای است. این یعنی رابطه کارگری-کارفرمایی کاملاً برقرار است.
ضرورت بیمه حوادث برای شاغلان پرخطر
او با تأکید بر خطرات شغلی رانندگان گفت: بسیاری از رانندگان روزانه بیش از ۱۰ ساعت در ترافیک کار میکنند. این شغل پرخطر است و باید تحت پوشش بیمه حوادث قرار گیرد، حتی اگر فرد فقط یک ساعت در هفته فعالیت داشته باشد.
گامهای بعدی؛ مذاکره، شفافسازی و گسترش تشکلها
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی رانندگان تاکسی اینترنتی قم با در پایان گفت: برای رسیدن به توافق، شرکتها باید تشکلهای قانونی را به رسمیت بشناسند. ما آماده مذاکره با وزارت کار، سازمان تأمین اجتماعی و پلتفرمها هستیم تا مدل بیمهای را از قم به سراسر کشور گسترش دهیم.