۶۰ راس گوساله‌ای که ۴۰ راس گوساله دیگر را خوردند!

 دامداری مخصوصا پرورش دام سنگین بر خلاف آنچه از آن تصور می کنیم، چند وقتی است که شغل پر نان و نوایی است و هرچه می گذرد، اوضاع بدتر هم می شود، دام ها گرسنه اند و نهاده نیست و فروش مشکل است و برای نگهداری گروهی از دام ها باید گروه دیگری را فروخت و خرج و خوراک گروه اول را فراهم کرد!

یکی از دامداران شهر داوودآباد اراک با اشاره به اینکه بازار دام سنگین رو به نابودی است، گفت: امسال مجبور شدم خودرو نیسان، ۱۵۰ میلیون تومان طلا و ۴۰ راس گوساله را بفروشم تا بتوانم ۶۰ راس گوساله را زنده نگهدارم.

مصطفی داوودآبادی در گفت و گو با ایسنا، افزود: سال گذشته یکی از دامداران داوودآباد به من گفت "۵۰ راس از گوساله هایش یکدیگر را خورده اند" آنروز خیلی متوجه منظورش نشدم ولی حالا که مجبور شدم برای حفظ دامداری خودم ۴۰ راس گوساله را خرج نگهداری از ۶۰ راس دیگر کنم، خیلی خوب منظورش را فهمیدم.

وی در خصوص بازار دام اظهار کرد: بازار دام اصلا بازار خوبی نیست و افزایش زیاد قیمت علوفه سبب کشتار بی رویه گوسفند شد که همین امر سبب شد حدس و گمان هایی که نیمه اول سال در خصوص بازار دام سنگین در حوزه بهبود بازار زده می شد، محقق نشود. خشکسالی امسال سبب کشتار بی رویه دام سبک و ضرر به بازار دام سنگین شد.

وی افزود: امسال در ۴۰ روز اخیر بارندگی خوبی مشاهده شده که همین مهم سبب ایجاد دلگرمی برای گوسفندداران بزرگ می شود که بتوانند خود را تا بهار سرپا نگه دارند و پس از آن به دلیل سرسبزی مراتع قیمت علوفه چندان نگرانشان نمی کند،  اما آنها که تعداد دام های سبک‌شان اندک است دیگر نمی توانند منتظر بهار بمانند و اگر نتوانند علوفه مورد نیاز را تامین کنند، دام های خود را کشتار می کنند.

این دامدار داوودآبادی تصریح کرد: یکی از دامداران داوود آباد سال گذشته ۶۰۰ راس دام سنگین داشته ولی حالا تعداد دام هایش به ۲۵۰ راس رسیده و به گفته خودش تا پایان سال به ۱۵۰ راس نیز خواهد رسید و این یعنی فاجعه برای تولید!

داوودآبادی اضافه کرد: پیش بینی می شود به سبب کمبود دام و تولید، سال آینده قیمت گوشت افزایش وحشتناکی داشته باشد که مسبب این مسئله هم بی تدبیری و نبود برنامه کافی از سوی مسئولان است.

وی خاطرنشان کرد: بنده بخش قابل توجهی از سرمایه ام بعلاوه ۴۰ گوساله را فروختم تا دامداری را سرپا نگهدارم. اگر سرمایه ام را جای دیگر هزینه کرده بودم امروز چند برابر شده بود.

این دامدار داوودآبادی بیان کرد: با این اوضاع بنده تنها تا ابتدای تابستان می توانم دوام داشته باشم، در این بازار و شرایط خرید تضمینی به قیمت هر کیلو ۵۹ هزارتومان در حالی که هر گوساله فقط به ازای هر کیلو ۶۰ هزارتومان خوراک لازم دارد، پرورش دام واقعا به صرفه نیست و تنها صادرات می تواند این بازار را سرپا نگه دارد.

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار