نمایندگان در صحن مجلس:

گله‌مندی مردم از گرانی قبوض گاز/ بهینه‌سازی مصرف سوخت ضروری است

چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی عملکرد وزارت نفت در تعرفه گذاری گاز مشترکان خانگی مباحثی را در این زمینه مطرح کردند.

به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرنگار مهر، چند تن از نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۹ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی و پس از قرائت گزارش کمیسیون انرژی در خصوص بررسی عملکرد وزارت نفت در تعرفه گذاری گاز مشترکان خانگی مباحثی را در این زمینه مطرح کردند که به شرح زیر است:

زمان مناسبی برای افزایش قیمت گاز نیست

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در جریان بررسی عملکرد وزارت نفت در تعرفه گذاری گاز مشترکان خانگی، بیان کرد: قبوض مشترکان گاز به ویژه مشترکان روستایی به یک باره از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به ۲ تا ۶ میلیون تومان در زمستان گذشته افزایش پیدا کرد، این اقدام شرکت گاز به هیچ عنوان قابل قبول نبود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خانه‌های روستایی مانند شهرهای بزرگ نیست که آپارتمان ۹۰ متری را با یک شوفاژ و بخاری بتوان گرم کرد. در کشوری که از نظر منابع گازی دارای رتبه دوم است، نباید وضعیت به گونه‌ای باشد که حقوق‌بگیران، حقوق خود را بابت مصرف گاز بپردازند.

وی اظهار داشت: بخش خصوصی سال‌هاست که اعلام آمادگی کرده که در بخش نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی وارد میدان شود اما این اجازه به آنها داده نشده است. در شرایط فوق تورمی امروز که عنان اقتصاد از دست دولت خارج شده، زمان مناسبی برای افزایش قیمت گاز نیست.

افزایش نرخ پلکانی گاز کار درستی است

هادی بیگی نژاد در جریان بررسی این گزارش، گفت: افزایش نرخ پلکانی کار درستی است و نباید یک کار درست را به دلیل چند ایراد زیر سوال ببریم. افرادی که مبلغ بالای قبض گاز دریافت کردند واقعاً مصرف زیادی داشتند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بودجه ۱۴۰۱ برای حل این مشکل راهکار پیش بینی شده است که بخاری‌های پربازده به جای بخاری‌های پرمصرف استفاده شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بین سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱ میزان تولید گاز تا ۶۲ درصد افزایش یافت و از ۴۶۰ میلیون مترمکعب به ۷۵۰ میلیون مترمکعب تولید روزانه رسیدیم که این نشان می‌دهد مصرف بسیار بالایی داریم.

در حوزه گاز مشکلات جدی داریم

در ادامه جلسه روح الله متفکرآزاد گفت: در حوزه گاز مشکلات جدی داریم و نحوه قیمت گذاری آن برای حوزه صنعت نیز مشکلاتی را به وجود می‌آورد و هزینه‌های آن را بالا می‌برد که در نتیجه توسعه با مشکل مواجه می‌شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر محاسبات نحوه تعرفه گذاری را تغییر دهیم، محاسن و معایبی خواهد داشت. معایب آن فشار سنگینی است که به اعتماد مردم وارد می‌شود که هنوز از نحوه قیمت گذاری مطلع نشدند. پلکانی کردن نحوه قیمت گذاری تعرفه گاز کارشناسی است، اما ملاحظات اجتماعی در آن لحاظ نشده است.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه جدید، پلکان اول تا سوم افزایش قیمت داشته در حالی که خانواده‌های متوسط نباید نرخ گاز یک میلیون تومانی پرداخت کنند، به خصوص در شرایطی که زیرساخت‌ها برای خانواده‌های قشر پایین نیز برای کاهش مصرف فراهم نیست.

متفکرآزاد تاکید کرد: نحوه تعیین اقلیم نیز با مشکلاتی مواجه است، به طوری که استان‌های شهرکرد، زنجان و آذربایجان ۳ ماه از سال دمای زیر صفر دارند و به لحاظ زیرساختی حمایت نمی‌شوند که باید پلکان آنها به شرایط قبل بازگشته و افزایش قیمت نداشته باشند.

مصرف ۷ برابری انرژی در کشور ما نسبت به متوسط دنیا فاجعه است

عبدالعلی رحیمی مظفری در این زمینه اظهار داشت: مشکل پیش آمده در افزایش تعرفه گاز خانگی به دلیل تغییر میزان و مصرف در هر پله بوده که باید جواب دهند چرا این اتفاق افتاده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مصرف ۷ برابری انرژی در کشور ما نسبت به متوسط دنیا فاجعه است. باید مصرف انرژی در خانه‌، کارخانه و نیروگاه‌ها بهینه شده و استانداردسازی در صنعت و بخاری‌ها صورت گیرد و دولت باید به این سمت حرکت کند.

اطلاع‌رسانی به موقع برای تغییر پلکان مصرف گاز صورت نگرفت

در ادامه جلسه، رمضانعلی سنگدوینی گفت: لازم است از دولت و وزارت نفت برای عبور از زمستان سال ۱۴۰۱ و تأمین سوخت بخش حمل و نقل تشکر کنم.

وی ادامه داد: مصرف بنزین در عید نوروز روزانه به ۱۴۲ میلیون لیتر رسید و به طور متوسط ۱۱۰ میلیون لیتر بود. در مصرف گاز هم به صورت روزانه در زمستان سال گذشته حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب در بخش خانگی مصرف داشتیم، در حالی که میزان تولید ۸۵۰ میلیون لیتر بود. لازم است رئیس جمهور موضوع بهینه سازی مصرف سوخت را در نظر داشته باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه اطلاع رسانی به موقعی برای تغییر پلکان مصرف گاز در سال گذشته صورت نگرفت. قبض گاز مردم در سال ۱۴۰۰، ۲۰۰ هزار تومان بود و سال ۱۴۰۱، یک میلیون تومان شد و مردم از افزایش شدید قبوض گلایه دارند.

در حال تکمیل

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار