«پایان دادن به حاکمیت تاجران در اتاق بازرگانی» به روایت مدیرعامل گروه بهمن

گسترش تصدی‌گری دولتی مرگ صنعت را رقم می‌زند

مهدی زاهدی- نشست «پیدا و پنهان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی» با حضور بیوک علیمرادلو، مدیرعامل گروه بهمن و بهروز حبیبی، رئیس هیات‌مدیره شرکت کروز دبرگزارشد. در این نشست علیمرادلو از چیره‌ بودن نگاه تجاری و حاکمیت تاجران بر اتاق بازرگانی انتقاد کرد و این نگاه را دلیل اصلی کم‌رنگ‌شدن صنعت و تولید در این بخش خواند و تاکید کرد: «ائتلاف اتاق شفاف» برای بلندکردن صدای تولید در اتاق بازرگانی شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار «ایران اکونا»،مدیرعامل گروه خودروسازی بهمن، با اشاره به سوابق خود در بخش خصوصی و به طور ویژه به شرکت مهرکام‌پارس گفت: یک شرکت قطعه‌سازی پویا، هنگامی که به دست دولت افتاد، روند نزولی خود را آغاز کرد تا بار دیگر ثابت شود دولت در اداره بنگاه‌های اقتصادی کارآمد نیست.

مدیرعامل گروه بهمن، پروژه ال-۹۰ و تاسیس شرکت رنو-پارس را یکی دیگر از سوابق اجرایی خود معرفی کرد و ادامه داد: قرارداد رنو،همچنان بزرگ‌ترین قرارداد جویت ونچر اجرا شده در صنعت خودروسازی ایران است.

علیمرادلو به عواقب حضور دولت در صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: وقتی قرارداد رنو امضا شد، قرار بود ایران‌خودرو و سایپا فقط از پلت‌فرم مشترک استفاده و هر کدام خودروهای خود را طراحی کنند اما در نهایت از محصول آماده استفاده کردند چون انگیزه و حوصله طراحی خودروی جدید نداشتند.

این صنعتگر که سابقه حضور در شرکت توسعه صنایع خودرو را نیز در کارنامه دارد، عدم موفقیت بسیاری از پروژه‌های بزرگ در صنعت خودرو را ناشی از کوته‌نگری دولت‌ها دانست: دولت‌ها بر اساس عمر سیاسی خود تصمیم می‌گیرند و همین کوته‌نگری اجرای پروژه‌های بزرگ را ناممکن کرده است.

مراکش حتی در خیال هم خود را خودروساز را نمی‌دید 

مدیرعامل گروه بهمن کوته‌نگری دولت و حاکمیت تاجران بر اتاق بازرگانی را به عنوان دو مشکل اساسی بخش مولد کشور معرفی کرد و با برشمردن برخی موفقیت‌های خودروسازی لاچیا در مراکش، از اهمیت صنعت خودرو در جهان حرف زد و گفت: وقتی ایران وارد عرصه خودروسازی شد، مراکش حتی در خیال خود هم ورود به این صنعت را نمی‌دید اما اکنون یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در اروپاست. این موفقیت به دلیل آن بود که دولت مراکش تنها سیاست‌گذاری کرد و اجرا را به بخش خصوصی سپرد نه آن‌که خودش قانون بگذارد، خودش تولید کند، خودش قیمت بگذارد، خودش بفروشد، خودش وارد کند و… بعد هم صدایش بلند باشد که چرا خودرو کیفیت ندارد.

علیمرادلو با بیان این‌که امروز وارد بحث انتخابات آتی اتاق بازرگانی شده است گفت: در تاریخ ایران، تجارت و بازرگانی همواره موضوعیت داشته و نقش ایران در جاده ابریشم، یک سابقه درخشان از بازرگانی را رقم زده است اما کمتر به این پرداخته‌ایم که آن کریدور تجاری در ایران چه ارزش افزوده‌ای پیدا می‌کرد؟

همه‌چیز از دریچه بازرگانی دیده می‌شود

مدیرعامل خودروسازی بهمن به سابقه بیش از صدساله اتاق بازرگانی اشاره کرد و گفت: با وجود تغییرات بزرگ در مفاهیم اقتصادی، در کشور ما هنوز همه‌چیز از دریچه بازرگانی دیده می‌شود. در بازار خودرو، واردات اولین راه حل است و هر کاری را که بلد نیستیم، با واردات حل می‌کنیم.

این فعال بخش خصوصی افزود: هیچ‌کس از من صنعتگر نمی‌پرسد مشکل تو چیست؟ همیشه این پرسش مطرح است که چرا کیفیت تولیدت پایین و قیمت کالایت بالاست. همیشه می‌گویند شمای تولیدکننده نمی‌توانی و چون نمی‌توانی، می‌رویم و وارد می‌کنیم.

او به اهمیت نقش اتاق بازرگانی و توان تاثیرگذاری‌اش بر اقتصاد اشاره و اضافه کرد: اتاق بازرگانی در ۹۶ شورای تصمیم‌گیر در کشور عضو اصلی یا ناظر دارد اما متاسفانه چون نگاه قالب، نگاه بازرگانی است، صدایی از این نمایندگان به گوش نمی‌رسد. تا کنون ما صدایی از اتاق بازرگانی نشنیده‌ایم که از تصدی‌گری دولت انتقاد کند. صدایی از اتاق بازرگانی درباره تصمیمات شورای عالی بورس نشنیده‌ایم، صدایی از اتاق بازرگانی درباره تصمیمات شورای رقابت نشنیده‌ایم. یک‌بار ندیده‌ایم که اعضای اتاق بازرگانی در دفاع از تولید، به دولت اعتراض کنند.

راه خروج از همه بن‌بست‌های اقتصادی، خصوصی‌سازی است

کاندیدای انتخابات اتاق بازرگانی، سکوت پارلمان بخش خصوصی در قبال تصمیمات دولت را به زیان بخش خصوصی تولیدکننده دانست و ادامه داد: من بر اساس سوابق خود در بخش خصوصی، به این باور رسیده‌ام که راه خروج کشور از همه بن‌بست‌های اقتصادی، خصوصی‌سازی است. اما قبل از خصوصی‌سازی باید نگاه خصوصی حاکم شود و این کاری است که اتاق بازرگانی باید انجام دهد.

علیمرادلو از تشکیل «ائتلاف اتاق شفاف» خبر داد و افزود: اتاق بازرگانی باید تغییرات بنیادین کند و یکی از این تغییرات، مطالبه‌گری به نمایندگی از بخش خصوصی است. یکی دیگر از تغییرات کاستن از حاکمیت تاجران بر اتاق بازرگانی و غلبه دیدگاه های تولیدی در آن است چون معتقدیم اتاق باید صدای بخش تولید هم باشد.

تقویت بخش خصوصی سازمان‌های رانتی را محو می‌کند

مدیرعامل خودروسازی بهمن در پاسخ به سوالی درباره «بخش خصوصی واقعی» گفت: بخش خصوصی یعنی کسی یا سازمانی که برای پویایی ثروت شخصی‌اش تلاش می‌کند. این بخش خصوصی اگر تقویت شود، افراد و سازمان‌هایی که عادت کرده‌اند با رانت زندگی کنند، قافیه را می‌بازند و خود به خود محو می‌شوند.

علیمرادلو ادامه داد: اگر اقتصاد سالم باشد، رانت‌جویی از بین می‌رود. اگر ارز تک‌نرخی شود، دیگر کسی که از اختلاف نرخ ارز دولتی و ارز آزاد سود کسب می‌کند، نمی‌تواند به فعالیت‌های خود ادامه دهد و خواه‌ناخواه از این فضا خارج می‌شود. ما معتقدیم که حاکمیت بخش خصوصی، به سلامت و شفافیت اقتصاد منجر می‌شود و اتاق بازرگانی را یک ابزار بسیار مفید و کارآمد برای حاکمیت بخش خصوصی و در نتیجه شفافیت و سلامت فضای اقتصادی کشور می‌دانیم.

مدیرعامل گروه خودروسازی بهمن در تشریح گزاره گسترش تصدی‌گری دولت گفت: وزارت صمت بخش خصوصی را به عنوان ابزار اجرای سیاست‌های دولت می‌نگرد و دائم در حال گسترش دخالت‌های خود است. همین الان شما بازار خودرو را ببینید؛ دولت قانون می‌گذارد، قیمت می‌گذارد، واردات می‌کند، فروش را انجام می‌دهد و… پس بخش خصوصی چه کاره است؟

او شرایط حاکم بر تولید در ۲ سال گذشته را بسیار مشکل خواند و افزود: سیاست‌گذاری برای توسعه جمعیت یا جوانی جمعیت مختص ایران نیست و ما این سیاست را اختراع نکرده‌ایم. وظیفه همه است که از این سیاست حمایت و به آن کمک کنند اما راهش این نیست که من را مکلف کنند خودرو واگذار کنم و واسطه‌های جدید برای خودم درست کنم. 

اگر سیستم اقتصادی سوسیالیستی است، شفاف بگویید!

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: اگر سیستم اقتصادی کشور سوسیالیستی است، شفاف بگویند و ابزارهای آن را هم فراهم کنند چون ممکن است سوسیالیسم با ابزارهای خود کارایی داشته باشد. در این‌صورت دیگر بخش خصوصی نداریم اما بخش دولتی هم نداریم و همه‌چیز ملی و مالکیت اشتراکی می‌شود.

این صنعتگر دولت را بلاتکلیف خواند و گفت: از یک‌طرف دائم درباره کاهش تصدی‌گری دولت حرف زده می‌شود و از یک طرف دیگر تصدی‌گری در همه شئون در حال گسترش است. همه‌ این تصمیمات را هم به نام مردم می‌گیرند اما یک‌بار نمی‌گویند مردم مدنظرشان چه کسانی هستند.

او گفت: وقتی خودروساز را مجبور می‌کنید خودرو را زیر قیمت تمام‌شده بفروشد، آیا آن ۴۰ میلیون سهام‌دار صنعت خودرو که زیان می‌بینند مردم نیستند؟ چرا به راحتی دست در جیب مردم می‌برند و خودروساز را مجبور به فروش با زیان می‌کنند؟

علیمرادلو اتاق بازرگانی را نهادی برای حل و فصل همین مسائل دانست و ادامه داد: اتاق بازرگانی نمی‌تواند محمل ثروت‌اندوزی یک‌عده خاص باشد. اتاق بازرگانی باید بلندگوی مشکلات تولیدگران و صنعتگران باشد و ائتلاف اتاق شفاف به این منظور در انتخابات اتاق حضور پیدا کرده است.

اقتصاد تحت تاثیر تصمیمات عجولانه، مقطعی و سیاسی

در ادامه این نشست، بهروز حبیبی، رئیس هیات مدیره شرکت کروز به بیان دیدگاه‌های خود درباره اتاق بازرگانی پرداخت و گفت: تحولات پی در پی در جهان، گریز ناپذیر است اما بخش خصوصی با وجود تلاشی که می‌کند به دلیل گستردگی میزان دخالت دولت و اثرپذیری از تصمیم‌گیری‌ها، مقداری از این تحولات عقب افتاده است.

او مشروعیت اتاق بازرگانی را در گرو حضور حداکثری همه بخش‌های فعال در اقتصاد ایران دانست و ادامه داد: اتاق به عنوان حلقه وصل حاکمیت با بخش خصوصی، باید درست کار کند و با شبکه‌سازی در بخش‌های مختلف، صدای بخش خصوصی را به گوش تصمیم‌گیران برساند.

حبیبی تغییر اولویت‌های اتاق بازرگان را یکی از انگیزه‌های خود برای حضور در انتخابات هیات نمایندگان اتاق عنوان کرد و افزود: بخش خصوصی باید چنان تقویت شود که بتواند دولت را مجبور به خروج از تصدی‌گری کند و ما می‌خواهیم با تقویت اتاق، این مهم را رقم بزنیم.

او با ذکر مثال‌هایی از ظرفیت بخش خصوصی مولد در ایجاد اشتغال گفت: فضای اتاق باید به شکلی باشد که مردم بتوانند ایده‌های خود را ارائه و آن را اجرایی کنند و ما اتاق را ابزار مناسبی برای مردمی‌سازی اقتصاد می‌دانیم.

حبیبی ادامه داد: اگر اقتصاد تحت تاثیر تصمیمات عجولانه، مقطعی و سیاسی دولت نباشد، کسی نیاز به رانت ندارد. به بیان دیگر، در فضای شفاف، کسی نمی‌تواند رانت بگیرد.

رئیس هیات مدیره شرکت قطعه‌سازی کروز در پایان گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قرار نیست در مقابل دولت بایستد. اتاق باید در کنار دولت بایستد و کار بخش خصوصی را تسهیل کند. 

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار