چرایی جریان سازی رسانه‌ای علیه ایران در ترکیه در بحبوحه جنگ غزه

اظهارات مقامات آنکارا علیه رژیم صهیونیستی بدون اقدام عملی که منجر به نارضایتی مردم ترکیه شده، انفعال حاکمان عربی در قبال نسل کشی غزه و نیز نقش آفرینی مهم محور مقاومت در این جنگ، باعث شده تا برخی جریانات در ترکیه اقدام به جریان سازی علیه ایران کنند.
- اخبار بین الملل -

به گزارش ایران اکونا به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نشریه "ترکیه" روز پنجشنبه در قالب گزارشی، به بیان ادعاهایی علیه ایران در حوزه منطقه ای پرداخته و مدعی شده که تهران بعد از کنترل بر یمن، عراق، لبنان و سوریه حالا به دنبال طرح نقشه توسعه طلبانه خود درباره ترکیه و جمهوری آذربایجان است.

گزارش که به قلم بیلگن مدیر مسئول این نشریه منتسب به جریان راست افراطی ترکیه است، مدعی شده که جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب، پروژه هلال شیعی در منطقه را دنبال می کند که بر اساس آن با استفاده از نیروهای نیابتی بر کل منطقه مسلط شده است.

کشور ترکیه ,

در این گزارش با اشاره به خرید خانه از سوی شهروندان ایرانی در ترکیه که طی چند سال گذشته افزایش چشم گیری داشته، آن را در ادامه همین برنامه خوانده و عنوان می کند که این خریداران از تهران دستور گرفته اند تا با خرید خانه در مناطق استراتژیک در ترکیه و استقرار شیعیان نزدیک به ایران، ترکیه را در آینده تحت تاثیر قرار دهند.

در ادامه، این گزارش برای مستند سازی ادعاهای خود با فردی به نام "محمود علی چهره گانی" مصاحبه کرده و این فرد نیز همه این گزارش را تایید کرده است.

چهره گانی اکنون رهبری گروه تجزیه طلب موسوم به "بیداری ملی آذربایجان جنوبی" (گاموح) را برعهده دارد. او در حال حاضر در آمریکا زندگی می کند. به گفته ویلیام بیمن، استاد دانشگاه مینه سوتا و پژوهشگر خاورمیانه این دانشگاه، چهره گانی در دوران دولت بوش مورد حمایت کامل آمریکا بوده و اقدامات تجزیه طلبانه خود علیه ایران را از این کشور دنبال می کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است که تهران حتی برای طرح منطقه ای خود اقدام به تدوین یک اطلس اشغالگرایانه کرده است که در 740 صفحه جزئیات طرح را در حوزه های فرهنگی، سیاسی، جغرافی و کشاورزی ترسیم کرده است.

کشور ترکیه ,

اطلس مورد اشاره این گزارش همان اطلس شیعه است توسط رسول جعفریان تدوین شده‌ است. سایت کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران این کتاب را اینگونه تعریف می‌کند: «اطلس شیعه یک اثر تألیفی – پژوهشی است که هدف اصلی آن ارائه تصویری جغرافیایی – تاریخی از شیعه در طول تاریخ اسلام از آغاز تا به امروز است. در این کتاب تلاش شده‌ تا تاریخ شیعه در قالب نقشه‌های جغرافیایی ارائه شده و حدود پیشرفت تشیع در هر مقطع تاریخی و در هر نقطه جغرافیایی نشان داده شود.»

سوالی که وجود دارد این است که چنین گزارشی از سوی یک نشریه راستگرای افراطی نزدیک به حزب حرکت ملی ترکیه که در حال حاضر متحد مهم حزب حاکم عدالت و توسعه به شمار می رود، برای چه نوشته شده و چه هدفی را دنبال می کند؟

- در گزارش به خرید خانه توسط مردم ایران اشاره شده و آن را سازماندهی شده دانسته که با هدف سکنی گزینی شیعیان طرفدار ایران در مناطق مهم ترکیه خوانده است. این در حالیست که خریداران ایرانی خانه های ترکیه عمدتاً دو هدف را دنبال می کنند: مهاجرت به ترکیه برای زندگی و همچنین سرمایه گذاری در این کشور به امید رشد قیمت و کسب سود.

- گزارش برای مستند سازی ادعاهای خود، با فردی تجزیه طلب که سالهاست در آمریکا پناهنده شده و اقدامات خود را تحت لوای دولت آمریکا بخصوص دولت بوش دنبال کرده و می کند، مصاحبه کرده است. این فرد نیز همه موارد ادعایی را تایید و افزوده است که ایران در ترکیه نیز اقدام به توسعه طلبی و تجزیه طلبی خواهد زد. درباره تندروی این فرد همین بس که حتی دولت باکو نیز از ورود او به جمهوری آذربایجان خودداری می کند و اجازه نمی دهد که این فرد اقداماتش را در آذربایجان دنبال کند.

- مهمترین موضوع مطرح شده در این گزارش این است که تهران برای ترکیه و منطقه خطرناکتر از تلاویو است و اگرچه رژیم صهیونیستی نقشه"ارض موعود" را در سر دارد اما نقشه تهران برای منطقه خطرناکتر است. این در حالیست که بنابر گفته خود کارشناسان و سیاستمداران ترکیه‌ای، نقشه ارض موعود اسرائیل، بخش هایی از خاک ترکیه را نیز شامل می شود و این رژیم در آینده بحث تجزیه ترکیه را دنبال خواهد کرد.

اما هدف از نوشتن این گزارش چیست؟

به نظر می رسد با توجه به افزایش انتقادات از دولتمردان ترکیه از جهت گیری سیاسی و اقدام عملی درباره غزه، آنکارا به دنبال اقداماتی برای انحراف ناراحتی افکار عمومی داخلی از دولتمردان است.

اگرچه طی دو ماه گذشته از جنگ غزه شاهد سخنرانی های تند و آتشین اردوغان و برخی اعضای کابینه وی علیه رژیم صهیونیستی بودیم، اما نکته مهم این است که هیچ اقدام عملی برای فشار به این رژیم از سوی آنکارا دنبال نشده و همچنان روزانه صدها کشتی باری از بنادر ترکیه به سوی بنادر رژیم صهیونیستی در حرکتند. کشتی هایی که فولاد، مواد غذایی و مواد پلاستیکی را به این رژیم می رسانند تا برای ساخت تسلیحات و نیز تغذیه نظامیان آن مورد استفاده قرار گیرد. ترکیه همچنین مسیر ترانزیت نفت از آذربایجان و (بصورت پنهانی) اقلیم کردستان عراق به فلسطین اشغالی است و اگر این روند متوقف شود، رژیم صهیونیستی ظرف کمتر از یک هفته با مشکلات اساسی روبرو شده و مجبور به پایان جنگ خواهد بود.

ماه گذشته، وزیر تجارت ترکیه اعلام کرد که تجارت خارجی این کشور با اسرائیل 40 درصد کاهش یافته اما روزنامه نگاران در این کشور بلافاصله با مراجعه به آمار تجارت خارجی ترکیه دریافتند که این کاهش تجارت با اکثر کشورهای خارجی وجود داشته و در واقع، هر ساله ماه اکتبر برای ترکیه معمولاً با کاهش تجارت خارجی همراه است.

از سوی دیگر، با انفعال کشورهای عربی منطقه در خصوص این جنگ بی سابقه در غزه، نقش محور مقاومت یعنی ایران، لبنان، عراق و بخصوص یمن در این جنگ غیرقابل چشم پوشی است که یکبار دیگر نقش آفرینی مهم منطقه ای ایران را به نمایش گذاشت. موضوعی که بارها از سوی رهبران حماس و گروه های مقاومت فلسطینی طی دو ماه گذشته مورد تاکید قرار گرفته و از نقش تهران تقدیر و تشکر کرده اند.

مجموعه این موارد، یعنی، اظهارات مقامات آنکارا علیه رژیم صهیونیستی بدون اقدام عملی که منجر به نارضایتی مردم مسلمان ترکیه شده و سرخوردگی بخشی از‌ آنها را به همراه داشته، انفعال کشورهای عربی در قبال نسل کشی غزه و نیز نقش آفرینی مهم محور مقاومت در این جنگ، برخی جریانات در ترکیه را به این سمت سوق داده که با تکرار ادعاهای سران عربی در دهه گذشته درباره اقدامات منطقه ای ایران مثل هلال شیعی، سعی در انحراف افکار عمومی از کم کاری خود و نیز تنفر از رژیم صهیونیستی به سمت ایران داشته باشند.

اقدامی که با توجه به نزدیکی جریان راست افراطی به حزب حاکم در شرایط کنونی، نیازمند دقت بیشتر دولتمردان در آنکاراست.

یادداشت: علی حیدری کارشناس مسائل ترکیه

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار