چرا روسیه محصولات کشاورزی را برگشت می زند؟

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی استان مرکزی به بیان دلیل برگشت محصولات کشاورزی صادر شده از ایران به روسیه پرداخت.

قاسم قدمی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه ایراد فنی متوجه محصولات کشاورزی تولید شده در ایران نیست، اظهار کرد: حدود ۳۰۰ نوع سم در کشور وجود دارد که جزو سموم مجاز و ثبت شده بر روی محصولات کشاورزی هستند. به عنوان مثال ۳۰ مورد از این سموم بر روی سبزیجات و صیفی‌جات و ۲۰ مورد بر روی گندم ثبت شده است.

وی به فرآیند حداقل دو ساله ثبت سموم بر روی محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: در این فرآیند آزمایشات لازم توسط موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور صورت گرفته و در صورت مطلوب بودن نتایج آزمایشات، در هیات نظارت بر سموم مطرح و کمیته مربوطه اقدام به تصویب کرده و جزو سموم مجاز کشور شناخته می‌شود. لیست سموم مجاز کشور در سایت سازمان حفظ نباتات تحت عنوان فهرست آفات و بیماری‌ها و سموم توصیه شده، موجود است.

این مقام مسئول در جهادکشاورزی استان مرکزی به لیست فروشندگان مجاز سموم در کشور نیز اشاره کرد و افزود: در استان مرکزی حدود ۱۶۰ فروشنده مجاز سموم وجود دارد که دارای پروانه و مجوز از سازمان نظام مهندسی کشاورزی برای فروش و عرضه سموم هستند و بهره برداران کشاورزی نیز با مراجعه به این مراکز، سموم مجاز تهیه شده از طریق شبکه فرمولاتورهای داخلی یا واردکنندگان سموم کشاورزی که در داخل کشور وجود دارند و آمار آنها حدود ۷۰ تولیدکننده و واردکننده سموم است، را تهیه کنند.

وی بیان کرد: نوع سمومی که برای محصولات مختلف کشاورزی از سوی بهره‌بردار مورد استفاده قرار می‌گیرد طبق توصیه کارشناسان بخش خصوصی یا جهادکشاورزی استان و شهرستان هاست.

قدمی در خصوص برگشت محصولات کشاورزی از روسیه گفت: برگشت محصولات کشاورزی از روسیه به دلیل باقی ماندن سموم بر روی تولیدات نبوده است. هر کشوری شرایط خاصی را برای ورود محصولات کشاورزی از کشور مبدا دارد و کشور روسیه نیز از این شرایط مستثنی نیست.

وی با اشاره به فعالیت کنوانسیون بین المللی حفظ نباتات با عضویت ۱۹۵ کشور جهان گفت: تمامی کشورهای عضو کنوانسیون بین المللی حفظ نباتات متعهد شدند که شرایط یکدیگر را در حوزه واردات محصولات و فرآورده‌های کشاورزی بپذیرند و هر کشوری می‌تواند شرایط خاصی را برای واردات محصولات کشاورزی در نظر بگیرد و ایران هم در حوزه واردات محصولات کشاورزی سختگیرانه عمل می‌کند.

او با اشاره به هفت نوع سم مجاز ثبت شده بر روی محصولات کشاورزی در ایران که مورد تائید اتحادیه اروپاست، گفت: کشور روسیه در استفاده از این هفت نوع سم ثبت شده بر روی محصولات کشاورزی که مورد تائید اتحادیه اروپاست مخالفت می‌کند و از پذیرش محصولاتی که در تولید آن از این سموم استفاده شده ممانعت بعمل می‌آورد. البته این هفت نوع سم به تولیدکنندگان ایرانی اعلام شده است و گفته شده در صورت صادرات محصولات به کشور روسیه در مرحله داشت و کاشت از این سموم استفاده نکنند.

وی تصریح کرد: هر چند این سموم در کشور ما و بسیاری کشورهای دیگر جزو سموم مجاز هستند اما در روسیه ثبت نشده اند و با مشاهده حداقل باقیمانده این سموم بر روی محصولات، از پذیرش آن امتناع می‌کنند. گرچه قبلا روسیه با پذیرش محصولاتی با این نوع سموم مشکلی نداشت و این رفتار اخیر چندماهی است که صورت گرفته که می‌توان گفت یک کشور تحت تاثیر شرایطی چنین تصمیماتی را اتخاذ می کند. در ایران هم در مقاطعی به دلایل مختلفی برخی سموم از چرخه تولید خارج می‌شوند.

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی استان مرکزی با تاکید بر اینکه استفاده از این سموم مجاز از نظر سلامت غذایی در ایران و اتحادیه اروپا مشکلی ندارد، گفت: کشورهای اروپایی از پذیرش محصولاتی که با استفاده از این سموم در ایران تولید شده باشند، مشکلی ندارند چرا که جزو سموم مجاز هستند.

وی با تاکید بر اینکه اشکالی جدی متوجه سیستم نظام تهیه و تامین سموم نیست، افزود: در سال جاری ۹۸ درصد سمومی که به ثبت رسیده جزو سموم کم خطر و با خطر متوسط هستند و تنها دو درصد سموم پرخطر هستند که به هیچ وجه بر روی محصولات تازه خوری ثبت نمی‌شوند و برای محصولاتی استفاده می شوند که یا به مصرف خوراکی نمی رسند یا مدت زمانی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، طولانی است.

قدمی تصریح کرد: در سالیان گذشته افزون بر ۳۰ درصد سموم پرخطر بوده اند در حالی که این میزان امروزه به دو درصد کاهش یافته است و ۹۸ درصد سموم در رده کم خطر یا متوسط خطر قرار دارند. در حال حاضر اکثر محصولات کشاورزی تولید شده در ایران جزو محصولات سالم بوده و شهروندان می‌توانند با اطمینان خاطر و بدون هیچ نگرانی از تولیدات کشاورزی ایرانی استفاده کنند.

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار