دستاوردهای انقلاب اسلامی در ایلام-۲

پیشرفت های ایلام در بخش مرزی

ایلام-پیشرفت های استان ایلام بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در بخش مرزی قابل توجه است، این استان هم اکنون دارای مرز مهران به عنوان دروازه صادرات به عراق شناخته می شود.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: قبل از انقلاب اسلامی هیچ گذرگاه مرزی در استان فعال نبود، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مرز مهران به عنوان گذرگاه‌های مرزی کشور با عراق شناخته می‌شود.

استان ایلام دارای ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است، در حال حاضر مرز مهران به عنوان مهمترین مرز زمینی کشور به عراق در بخش‌های مختلف صادرات و تردد مسافر و زائر شناخته می‌شود.

آمارهای نشان می‌دهد سالانه بیش از ۲ میلیارد دلار کالا از این مرز صادر و بیش از ۶ میلیون مسافر و زائر تردد می‌کنند.

امنیت بالای این مرز باعث استقبال تجار و زائران شده است، این مرز هم اکنون به عنوان یکی از مناطق مهم و کلیدی کشور در بحث صادرات و تردد مسافر در کشور تبدیل شده است.

در ایام اربعین بیش از ۶۰ درصد زائران از این مرز تردد می‌کنند، این حجم تردد باعث توجه مسئولان ارشد کشوری به این منطقه در بحث توسعه زیرساخت‌ها شده است.

۳ بازارچه مرزی در استان ایلام در حال اجرایی شدن است

استاندار ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از مهمترین اولویت‌های دولت علاوه بر توسعه زیرساخت‌های مرز مهران، بازگشایی ۳ بازارچه مرزی چیلات، چنگوله و هلاله شمالی در استان است.

حسن بهرام نیا بیان کرد: تاکنون چندین دیدار رسمی بین مسئولان ایلام و استان‌های عراقی هم مرز برگزار شده و خوشبختانه تفاهم نامه‌های خوبی بسته شده است.

وی با اشاره به توسعه زیرساخت‌های مرزی در استان، افزود: بخش مهمی از زیرساخت‌های بازارچه‌های چیلات، چنگوله و هلاله تکمیل و مابقی در دست اجرا است.

استاندار ایلام بیان کرد: برنامه‌های مهمی در استان ایلام برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی، تجاری، گردشگری، گردشگری سلامت در مرز مهران پیش بینی شده است.

گمرک مهران در صدر ۱۲ گمرک هم مرز با عراق است

مدیرکل گمرک استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در مجموع ۲۰ درصد صادرات کالاهای کشور از مرز مهران صادر می‌شود، در حال حاضر گمرک مهران در صدر ۱۲ گمرک هم مرز با عراق است.

روح الله غلامی بیان کرد: در سال جاری ۲ میلیون و ۸۳۲ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۵۶ میلیون دلار از مرز مهران به عراق صادر شده است.

پیشرفت های ایلام در بخش مرزی

وی اضافه کرد: صادرات کالا در سال جاری در مرز مهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی ۵۶ درصد و از نظر وزنی ۶۳ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به تردد متوسط روزانه ۵۰۰ کامیون از مرز مهران، بیان کرد: کالاهای صادراتی شامل مصالح ساختمانی، آهن آلات، کاشی و سرامیک و تره بار است.

مدیرکل گمرک استان ایلام تصریح کرد: پیش بینی می‌شود امسال رکورد وزنی صادرات در طول کل سالیان فعالیت گمرک به بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد که در نوع خود بی نظیر است.

تردد بیش از پنج میلیون مسافر از مرز مهران

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام از تردد پنج میلیون و ۵۷ هزار و ۶۶۴ مسافر ایرانی و خارجی، از اول فروردین تا پایان دی ماه سال جاری از مرز مهران خبر داد.

سیدزاهدین چشمه خاور اظهار داشت: زائران ایرانی ورودی مرز مهران ۲ میلیون و ۳۰۶ هزار و ۶۰۹ نفر و خروجی‌ها از این مرز نیز ۲ میلیون و ۱۱۷ هزار و ۴۶۲ نفر بوده است.

وی افزود: این بازه زمانی تعداد پنج میلیون و ۵۱۸ هزار و ۷۱ نفر زائر تبعه ایرانی از مرز مهران ورود یا خروج داشته‌اند.

بدون شک ظرفیت‌های مرزی ایلام در آینده‌ای نزدیک با توسعه زیرساخت‌هایی نظیر فرودگاه، آزادراه و بزرگراه، راه آهن و…حرف‌های زیادی را برای گفتن خواهد داشت.

شهر مرزی مهران در استان ایلام حدود ۲۳۰ کیلومتر فاصله با بغداد پایتخت عراق فاصله دارد و امروز به کانون فعالیت‌های صادراتی و تردد زوار با کشور همسایه تبدیل شده است.

شهرستان مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام قرار دارد.

اگر خوشت اومد لایک کن
2
آخرین اخبار