وعده هایی برای ساماندهی فضای مجازی کودکان ایرانی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر ضرورت حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، وعده داد که به‌زودی اپراتور اختصاصی کودکان و نوجوانان در جهت ارائه محتوای سالم راه‌اندازی می‌شود و همچنین با اشاره به لزوم توسعه شبکه دانش‌آموزی شاد به عنوان یک پلتفرم داخلی که ۲.۵ میلیون نفر همزمان از آن استفاده می‌کنند، از تلاش برای رایگان بودن شاد در سال جدید تحصیلی خبر داد.  

یکی از وعده‌های عیسی زارع‌پور از زمان بررسی صلاحیتش در مجلس شورای اسلامی و پس از آن در گفت‌وگوهایی که داشته، رسیدگی به وضعیت فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان بوده است. او در زمان ارائه برنامه‌هایش در مجلس، با اشاره به ضرورت حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی، گفته بود: امروز خانواده‌های ما از حضور کودکان و فرزندان خود در فضای مجازی نگران هستند. از آنجایی که حتی کشورهای تولیدکننده این فناوری، ابزارهایی برای خانواده‌ها جهت مدیریت کودکان خود در این فضا فراهم کرده‌اند، ما نیز باید این نگرانی را برای خانواده‌ها برطرف کنیم.

 

او با بیان اینکه ما مردم و به ویژه کودکان و نوجوانان را بی‌پناه در فضای مجازی رها کرده‌ایم، گفت: بیش از ۱۵ سال است که کشورهای مختلف برای این موضوع دغدغه دارند و نگران آسیب کودکان از فضای اینترنت هستند. در این سال‌ها دو بار در اجلاس جامعه اطلاعاتی ژنو در نشست مربوط به صیانت از کودکان در محیط آنلاین شرکت کردم و متوجه شدم که دنیا برای این موضوع دغدغه دارد.

 

به‌زودی اپراتور اختصاصی کودکان و نوجوانان راه‌اندازی می‌شود

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از آن در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم، از راه‌اندازی اپراتور اختصاصی کودکان خبر داد و بیان کرد: کشورهای مختلف به پلتفرم‌ها اجبار کرده‌اند که نرم‌افزارهای کنترلی در اختیار والدین قرار دهند و به همین دلیل است که پلتفرم‌ها در زمان ایجاد، اطلاعات شخصی فرد را دریافت می‌کنند تا متناسب با سن وی، محتوا در اختیارش قرار دهند. به همین دلیل مطابق با تکلیفی که در مصوبه ۱۷ خرداد شورای عالی فضای مجازی به ما ابلاغ شده است، به‌زودی اپراتور اختصاصی کودکان و نوجوانان را در جهت ارائه محتوای سالم در فضای مجازی راه‌اندازی می‌کنیم. 

 

او همچنین در جلسه‌ای با علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، برای بررسی وضعیت برنامه شاد (شبکه اجتماعی دانش‌آموزی)، عنوان کرد: راه‌اندازی شبکه شاد کار بسیار بزرگی بود و متخصصین کشور تهدید کرونا را به یک فرصت برای نظام آموزشی کشور تبدیل کردند. شاد باید تقویت شود و توسعه یابد، این شبکه باید به صورتی توسعه یابد که حتی یک نفر نیز از تجربه کار با آن ناراضی نباشد و برای کاربر تجربه مثبتی در استفاده از این شبکه ایجاد شود. اینکه همزمان حدود ۲.۵ میلیون نفر کاربر از محتوای چندرسانه‌ای در یک پلتفرم داخلی استفاده کنند، تاکنون سابقه نداشته است.

 

تلاش می‌کنیم امسال هم «شاد» رایگان باشد

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید به اینکه باید فضای رقابتی و اکوسیستم در این حوزه شکل بگیرد، افزود: باید طوری تدبیر کنیم که فضای رقابت در حوزه پلتفرم‌ها و خدمات آموزش الکترونیکی با مدل اقتصادی مشخص در این حوزه شکل بگیرد در غیر این صورت با این شکل حمایت‌ها امکان ادامه مسیر دشوار است و ضمن اینکه زیست‌بوم آموزش الکترونیک کشور با چالش جدی روبرو می‌شود. تلاش می‌کنیم امسال نیز استفاده از شبکه شاد رایگان باشد اما باید نحوه تامین منابع آن مشخص و سازوکار جدیدی برای تداوم آن دیده شود.

 

زارع‌پور با اشاره به حرکت جهادی در دوره قبلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه دسترسی روستاها به اینترنت پرسرعت، بیان کرد: درباره هوشمندسازی مدارس نیز اولویت ما توسعه زیرساخت‌ها و افزایش پهنای باند است که البته باید منابع آن در بودجه سال آینده در نظر گرفته شود.

 

وی با اشاره به ابلاغ طرح صیانت از کودکان در فضای مجازی گفت که اجرای این طرح با همکاری وزارت آموزش و پرورش و دولت برای ایجاد فضایی امن و سالم برای کودکان و نوجوانان ضروری است و پیشنهاد کرد که کارگروهی متشکل از معاونان وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش برای بررسی موضوعات مشترک این حوزه مانند توسعه شبکه شاد و طرح صیانت از کودکان در فضای مجازی تشکیل شود که با موافقت سرپرست وزارت آموزش پرورش، اعضای آن در همین جلسه تعیین شدند.

 

نسخه جدید «شاد»، ابتدای مهر رونمایی می‌شود

 

علیرضا کاظمی نیز با بیان اینکه یکی از بزرگترین دستاوردهای نظام در دوران کرونا راه‌اندازی شبکه شاد و آموزش مجازی بود، گفت: برای بازگشایی مدارس ما سه برنامه مدرسه تلویزیونی، برنامه شاد و بازگشایی فیزیکی را همزمان پیگیری می‌کنیم که برنامه شاد تکیه گاه اصلی ما برای بازگشایی مدارس است که در ابتدای مهر نسخه جدید آن را رونمایی می‌کنیم.

 

وی رایگان بودن استفاده از شبکه شاد را اصل مهمی در این حوزه عنوان کرد و افزود: اگر این اصل محقق نشود دانش‌آموزان مناطق محروم و ضعیف کشور از آموزش مجازی محروم می‌مانند. بیش از ۵۰ میلیون نفر از مردم کشور با موضوع آموزش و پرورش درگیر هستند و رایگان بودن این خدمات، موضوع حیاتی در این حوزه است. توسعه برنامه آموزشی شاد، طرح صیانت از کودکان در فضای مجازی و توسعه شبکه ارتباطات و هوشمندسازی مدارس، از دیگر اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش است که نیاز به همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد.

 

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار