ورود هواپیماهای جدید بدون دور زدن تحریم‌ها

در شرایطی که نظرات مختلفی درباره روش نوسازی ناوگان هوایی ایران وجود دارد و عده‌ای آن را از طریق برجام ممکن می‌دانند و برخی معتقدند که باید از طریق دور زدن تحریم‌ها این اتفاق بیافتد، وزیر راه و شهرسازی می‌گوید که ایران به دنبال رفع تحریم‌ها و استفاده از تکنولوژی روز دنیاست.

نوسازی ناوگان هوایی ایران که به اعتقاد کارشناسان دلیل بسیاری از معضلات و مشکلات در این صنعت بوده، همواره طی سال‌ها و دولت‌های گذشته در دستور کار مسئولان قرار داشته است. اما در حال حاضر و با روی کار آمدن دولت سیزدهم نظرات مختلفی در این زمینه مطرح شده است.

حمید بهبهانی –وزیر پیشین راه و ترابری در دولت‌های نهم و دهم- در این باره به ایسنا گفته بود: در شرایط کنونی کشور به هواپیماهای خوب و نو نیاز دارد و بهترین کاری که وزیر آینده می‌تواند در این زمینه انجام دهد این است که هواپیماهای مورد نیاز را بخرد و نوسازی ناوگان هوایی را در دستور کار قرار دهد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه در شرایطی که تحریم‌ها اجازه نداد هواپیماهای جدید بیشتری در دولت گذشته وارد کشور شود، وزیر راه و شهرسازی چگونه می‌تواند با وجود ادامه داشتن تحریم‌ها این کار را انجام دهد؟ گفت: برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه یک اصل مهم است اما اگر این اتفاق هم رخ نداد، راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها وجود دارد و راه‌هایی هست که من در زمان وزراتم تا نیمه راه آن را  رفتم اما دیگر فرصت نداشتم.

وزیر پیشین راه با اشاره به اینکه رستم قاسمی می‌تواند از دور زدن تحریم‌ها و راه‌های مختلف آن برای واردات هواپیماهای نو استفاده کند، گفت: این کار جگر می‌خواهد، جرأت می‌خواهد که در وزیر پیشنهادی وجود دارد و هم اکنون نوسازی ناوگان هوایی به ۲۰۰ فروند هواپیمای نو و باکیفیت نیاز دارد.

این اظهارات در شرایطی مطرح شد که داوود کشاورزیان - مدیرعامل اسبق شرکت هواپیمایی جهموری اسلامی ایران (هما) - ضمن اشاره به این نکته که دولت یازدهم با خرید هواپیماهای ATR در قالب برجام، فرصت سوزی کرد،  معتقد است که روش‌های مالی بسیاری در دنیا برای خرید هواپیما وجود دارد که فشار زیادی به شرکت‌های هواپیمایی وارد نمی شود اما در ایران با شرایط کنونی چنین امکاناتی برای ایرلاین‌ها فراهم نیست و تنها منبع مالی که وجود دارد این است که ایرلاین‌های داخلی می توانند حدود ۱۰ میلیون دلار پول بدهند تا هواپیمای ۱۵ ساله خریداری کنند. البته اگر تحریم‌ها برداشته شود روابط بین بانکی‌مان درست شود و اجازه دهیم شرکت هایی که تامین مالی می‌کنند، آنقدر روش‌های تامین مالی متعدد وجود دارد که ایرلاین‌های داخلی می‌توانند هواپیما نو و دست دوم خریداری کنند.

وی تاکید کرد: شرط آن احیای برجام و پذیرش FATF است در غیر این صورت کشورهای دوست ما هم نمی‌توانند با ما در شرایط تحریم کار کنند. اگر بهتر بخواهیم این ادعا را ثابت کنیم می‌توانیم به چین به عنوان یکی از قدرتمندترین کشورها از نظر اقتصادی و عراق به عنوان نزدیک‌ترین کشور به ایران اشاره کنیم که در شرایط تحریم نمی‌توانند با ایران همکاری کنند. عراق حتی پول برقی که از ما می‌گیرد را نمی‌تواند پرداخت کند.

در شرایطی که راه‌ها و پیشنهادات متعددی به رستم قاسمی برای نوسازی، خرید و واردات هواپیماهای جدید داده می‌شود، به نظر می‌رسد که وزیر چندان تمایلی به دور زدن تحریم‌ها و استفاده از این روش برای رسیدن به یکی از اهداف برنامه‌ی خود یعنی نوسازی ناوگان هوایی ندارد.

چرا که او در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره اینکه نوسازی ناوگان هوایی را از طریق برجام و برداشته شدن تحریم‌ها دنبال خواهد کرد یا دور زدن آن؟ اظهار کرد: در حوزه هوایی و دیگر بخش ها جمهوری اسلامی ایران به دنبال رفع تحریم ها و استفاده از تکنولوژی روز خواهد بود. هر کسی بتواند با ساز و کاری مناسب صنعت هوایی ایران را تقویت کند از آن استقبال  می کنیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره اینکه در صورت به نتیجه رسیدن برجام قرارداد با شرکت‌های بوئینگ و ایرباس را احیاء خواهد کرد یا خیر اینگونه توضیح داد: این مسئله چندان مشخص نیست و نمی توان پیش بینی درباره آن کرد. چرا که باید ببینیم که برجام به کجا خواهد رسید؟

نوسازی ناوگان هوایی کشور در چنین شرایطی که به گفته کارشناسان این صنعت، ایران حداقل به ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید در تایپ‌های مختلف نیاز دارد و اگر برجام به نتیجه برسد و تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان برداشته شود، می‌توان از روش‌های مختلف تامین مالی برای آن استفاده کرد. روش‌هایی که وزیر راه هم در برنامه‌های خود به آن اشاره کرده است.

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار