موانع پیش روی صادرات قیر از مسیر ترکیه/ سهم ایران از کیک تجارت جهانی قیر کم شد

عضو انجمن قیر ایران گفت: مانع ایجاد شده پیش روی صادرات قیر ایران از مسیر ترکیه باعث از بین رفتن بخشی از بازار جهانی شرکت‌های قیرسازی شده است.

مسعود مؤذن عضو انجمن قیر ایران درباره مشکلات ایجاد شده در خصوص صادرات قیر ایران از مسیر ترکیه بیان کرد: در این مورد به طور دقیق نمی‌دانیم که چه اتفاقی رخ داده، اما از نگاه تولیدکننده،  تمام بازار شمال و شمال غرب کشور از دست حدود ۳۳ شرکت قیرساز در آذربایجان‌های شرقی و غربی رفته است.

او افزود: طبق قانونی که در ترکیه به تصویب رسیده، وزارت تجارت این کشور، واردات قیر به ترکیه از همه کشور‌ها را ممنوع کرده، اما طبق یک بند که در همان قانون وجود دارد، یک کمیسیون با پیشنهاد وزارت تجارت ترکیه، می‌توانست استثنا هم قائل شود. بنابراین، این مسئله نیاز به رایزنی‌های اقتصادی مسئولان با ترکیه ای‌ها دارد، اما اکنون می‌بینیم که صادرات قیر از عراق به ترکیه انجام می‌شود. برای ما جای سوال است که چرا از عراق باشد و از ایران نباشد؟

مؤذن گفت: علاوه بر این، از ترانزیت قیر ایران به کشور‌هایی مانند یونان و گرجستان از مسیر ترکیه نیز جلوگیری شده است. مسئله بعدی این است که بازار شرکت‌های حمل و نقل داخل از مسیر ترانزیت قیر نیز مختل شد، اما نکته جالب توجه این است که قیرسازان عراقی، از دو مسیر قیر خود را به ترکیه صادر می‌کنند؛ یکی از مسیر کردستان عراق و دیگری از مسیر ایران.

او تاکید کرد: این حمل و نقل قیر عراقی، با شبکه حمل و نقل عراق یا ترکیه انجام می‌شود، نه ایران؛ این در حالی است که شبکه حمل و نقل آن‌ها، در داخل ایران از سوخت یارانه‌ای ما استفاده می‌کنند. یعنی حدود ۲۰۰ میلیون دلار صادرات قیر ایران به ترکیه بوده که تقریبا از اوایل دوره کرونا، این رقم از بین رفته است./

انتهای پیام


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار