معاون وزیر نفت: مردم به‌جای ارز و سکه، طلای سیاه بخرند

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: دارندگان ارز و ریال، به‌جای آنکه به خرید و سرمایه‌گذاری در ارز و سکه و طلا توجه کنند، طلای سیاه بخرند و این امکان، در بورس انرژی فراهم شده است.

 محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در مراسم آغاز معاملات گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی ایران اظهار داشت: امروز نقطه عطفی در تجارت نفت‌خام و میعانات گازی با آغاز معاملات گواهی سپرده در بورس انرژی است.

وی افزود: این طرح در راستای تحقق بند 13 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که باید از آسیب‌پذیری درآمدهای اقتصادی کشور جلوگیری کنیم.

طرح جدید دولت/ مردم به‌جای سکه و دلار، «نفت خام» بخرند

معاون وزیر نفت، حنثی‌سازی تحریم‌ها را از اولویت‌های وزارت نفت در دولت سیزدهم برشمرد و گفت: حدود یک‌سال روی موضوع معاملات گواهی سپرده نفتی در بورس انرژی کار شد و امروز نتیجه بیش از 3000 ساعت کار کارشناسی، رونمایی شده است.

وی ادامه داد: این‌کار جدید و مبتکرانه، با طرح بورس نفت و گشایش نفتی در دولت قبل، تفاوت‌های معناداری دارد که به‌طوری که دارندگان اوراق می‌توانند مالک فیزیکی نفت خام باشند و به‌شرط آنکه مجموعا بتوانند به اندازه یک محموله اوراق دراختیار داشته باشند، امکان خروج نفت‌خام از انبار و فروش آن در این طرح وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به بازشدن نماد اوراق سپرده در بورس انرژی در روز جاری و آغاز معاملات از روز آتی، گفت: روزانه 100 هزار بشکه نفت‌خام سنگین و 100 هزار بشکه میعانات گازی عرضه خواهد شد که در طول سال 36 میلیون بشکه نفت‌خام و 36 میلیون بشکه میعانات گازی به مجموع ارزش 6 میلیارد دلار خواهد بود.

خجسته‌مهر با بیان اینکه "در وهله فعلی کدهای حقوقی امکان خرید مستقیم اوراق دارند"، گفت: مردم می‌توانند از طریق کدهای حقوقی و به صورت غیرمستقیم، اقدام به خرید اوراق سپرده کنند.

وی افزود: دارندگان ارز و ریال، به‌جای آنکه به خرید و سرمایه‌گذاری در ارز و سکه و طلا توجه کنند، طلای سیاه بخرند و این امکان، در بورس انرژی فراهم شده است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه "با اجرای این طرح، هیچ‌گونه بدهی برای دولت ایجاد نمی‌شود و مابه‌ازای فیزیکی، اوراق سپرده به فروش رسیده در انبارهای شرکت ملی نفت موجود است"، گفت: منابع حاصل از فروش این اوراق نیز، مطابق قانون، مثل منابع حاصل از صادرات نفت خام خواهد بود و شرکت ملی نفت سهم 14.5 درصدی از این منابع خواهد داشت.

وی ادامه داد: امکان خرید و فروش این اوراق در بازار ثانویه وجود دارد و با مجوز شورای عالی اقتصاد، شرکت ملی نفت و چند بانک و موسسه مالی، امکان ریالی خرید این اوراق را از دارندگان آن خواهند داشت.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار