واکاوی فاجعه پیش روی صنعت در نشست انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو

مرگ صنعت قطعه‌سازی زیرسایه توسعه مونتاژکاری خودرو

بنگاه‌های قطعه‌سازی با فروش اموال شخصی زنده‌اند!

مهدی زاهدی- نشست خبری انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو روز دوشنبه در حالی برگزار شد که درصورت بی توجهی به هشدارهای مکرر اعضای این انجمن، به‌زودی باید آماده برگزاری مراسم ختم این صنعت بسیار مهم و اساسی در کشور باشیم. اعضای این انجمن هشدار دادند که مسائل ارزی و ناتوانی در تامین مواد اولیه هماهنگ با رشد بی‌رویه قیمت‌ها در کنار عدم پرداخت مطالباتشان این صنعت را به سمت پرتگاه هدایت خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار «ایران اکونا»، در کنار این موضوعات، هشدار دیگری که در این جلسه مطرح شد درباره رشد عجیب سیستم مونتاژکاری خودرو در کشور بود که اعضای این انجمن با تاکید بر هراس‌انگیز بودن این موضوع عنوان کردند، دامنه این رشد حتی به شرکتهای خودروساز اصلی داخلی نیز کشیده شده است و تداوم این روند می تواند به معنای وداع با صنعت قطعه سازی در ایران باشد.  

گلوردی گلستان، رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو دراین نشست اظهار کرد: سالی که گذشت قطعه‌سازان توانستند تولید خودروسازان را ارتقا ببخشند. شرایط تولید به صورتی پیش رفت که با افزایش تیراژ مواجه شوند.

وی ادامه داد: درخواست داریم خودروسازان پرداختی‌های خود را به موقع انجام دهند. مدیرعامل اسبق ایران خودرو قول‌هایی دادند که عملی نشد. خودروسازان باید به این موضوع جدیت ببخشند.

گلوردی در پایان گفت: در حال حاضر شرایط نامطلوبی نداریم و در بحث تولید جدیت کامل وجود دارد. امیدواریم مسائل مالی و تامین مواد اولیه هم حل شود.

منصوری، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در ادامه نشست اظهار کرد: هر ساله قطعه‌سازان با مشکلات جدید مواجه می‌شوند. اعضای هیات مدیره حدود ۴۰ درصد قطعات خودرو را تامین می‌کنند و تعامل بسیار خوبی با خودروسازان داریم.

وی ادامه داد: یکی از موارد مهم در سال بحث افزایش تیراژ تولید خودرو است. تولید به صورت مستقیم و بدون ناقصی است و بنابراین قطعه‌سازان باید به هر نحوی تامین را داشته باشند. بحث ارتقای کیفیت خودرو هم همیشه مستمر است.

منصوری افزود: در سال جاری حدود ۱۵ درصد افزایش کیفیت را در زمینه خودروسازی داشتیم. با برنامه ریزی خوب خودروسازان و قطعه سازان شاهد ارتقای کیفیت خودرو بودیم.

دبیر انجمن قطعه‌سازان در ادامه گفت: ایران خودرو و سایپا محصولات جدیدی را سال اینده تولید می‌کنند. قطعات این محصولات هم توسط قطعه‌سازان به تولید خواهد رسید. بنابراین خودروساز و قطعه‌ساز باید تعامل خوبی با یکدیگر داشته باشند.

وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم خودروسازان پرداختی‌های قطعه‌سازان را به موقع انجام دهند. بحث تامین ارز هم با مشکل مواجه شده است. همچنین در بحث تامین مواد اولیه هم شاهد افزایش قیمت هستیم.

اصغر خسروشاهی، عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان در ادامه نشست گفت: سه دهه است که صنعت خودروی کشور توسعه پیدا کرده است. اما به دلیل سیاست‌گذاری نادرست این صنعت در حال تهدید شدن است. راه اندازی خطوط تولید فول ckd برای کشوری است که تازه می‌خواهد وارد خودروسازی شود.

وی ادامه داد: کشور ما که بیش از ۶۰ سال است صنعت خودروسازی دارد دوباره نباید وارد مرحله تولید خودروی فول ckd شود. این یک فاجعه برای خودروسازی و مرگ صنعت قطعه‌سازی است. ارزبری ۱۲۰ هزار دستگاه خودروی ckd با ارزبری ۱‌ میلیون خودروی تولید داخل است.

خسروشاهی گفت: سودآوری بیشتر و دردسر کمتر باعث شده که حتی خودروسازان بزرگ به سمت تولید خودروی ckd بروند. در دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ به دلیل سیاست صحیح وزارت صمت مراکز تحقیقات ایجاد شد اما این سرمایه بزرگ در حال از بین رفتن است. واردات cbu ارزان‌تر از ckd تمام می‌شود.

فرهاد بهنیا، عضو هیات مدیره و سخنگوی انجمن قطعه‌سازان در ادامه نشست گفت: انجمن پیگیرانه دنبال مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان بود. قطعه‌سازان در سال ۲۰۲۲ توانستند خودروسازی ایران را به رتبه ۱۱ در دنیا برسانند.

وی ادامه داد: متاسفانه برخورد خودروساز با قطعه‌ساز علی‌رغم قول‌هایی که دادند مناسب نبود. بسیاری از بنگاه‌های قطعه‌سازی منتظر دریافت مطالبات هستند. این یک اثر نارضایتی شدید بین قطعه‌سازان از خودروسازان به وجود آورده است.

بهنیا گفت: در سال ۱۴۰۲ برنامه تولید ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو وجود دارد. در صورتی که روند مطالبات قطعه‌سازان به همین صورت باشد تولید در سال آینده با مشکل مواجه خواهد شد.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان اظهار کرد: اگر امروز نمره کیفی خودروسازان بالا رفته بیشترین بار آن روی دوش قطعه‌سازان بوده است. بنابراین انتظار داریم در تصمیم‌گیری‌های خودرویی، قطعه‌سازان حضور داشته باشند. ما قطعات را با نرخ ۱۴۰۰ و با دلار ۲۶ هزار تومان فروختیم. اما دلار را ۵۰ هزار تومان می‌خریم.

وی در پایان گفت: بسیاری از قطعه‌سازان به قیمت فروش اموال شخصی خود در حال حفظ شرکت‌ها هستند. توصیه می‌کنیم هر چه سریع‌تر خودروسازان به فکر پرداخت مطالبات باشد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار