محقق نشدن درآمدهای نفتی/ سهم مالیات از بودجه ۷۰ درصد شود

یک تحلیلگر اقتصادی درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ ضمن انتقاد از نفتی بودن بودجه سال آینده، گفت: بودجه باید ریالی بسته شود و نفت در آن کنار گذاشته شود به‌گونه‌ای که در سال آینده با اصلاح نظام مالیاتی ۷۰ درصد بودجه عمومی دولت از مالیات و ۳۰ درصد دیگر هم از سایر درآمدها چون فروش اوراق مالی اسلامی باشد.                                 

به گزارش ایران‌اکونا، وحید شقاقی درباره لایحه بودجه سال آینده که چهارشنبه هفته پیش به مجلس تقدیم شد با بیان اینکه برای سال آینده نیازمند لایحه بودجه مقاوم و تحرک بخش برای اقتصاد با محوریت بودجه عمرانی هستیم، گفت: میانگین رشد اقتصادی کشور در دهه ۹۰ معادل صفر، میانگین رشد سرمایه گذاری در این زمان هم منفی ۷ درصد، میانگین رشد انباشت سرمایه در دهه ۹۰ معادل منفی ۳.۶ درصد و میانگین تورم این دوره هم ۲۳ درصد بوده است بنابراین، آمارها نشان می‌دهد که در دهه ۹۰ با یک شرایط رکود تورمی مواجه شده‌ایم و در سال‌های اخیر رشد هزینه‌های جبران اصطحلاک از رشد سرمایه گذاری‌های صورت گرفته پیشی گرفته است.  

وی افزود: همچنین، در سال‌های اخیر تخصیص بودجه عمرانی کم بوده است و در سال آینده شاهد گسترش پدیده بلاتکلیفی و انتظار است. در سال ۱۴۰۰ انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم و احتمال از سرگیری مذاکرات و کاهش شدت تحریم‌ها در سال آینده هم وجود دارد. این موارد موجب شده تا مصرف کنندگان تقاضای مصرفی خود و سرمایه گذاران هم سرمایه گذاری را به تاخیر بیندازند که رکود در اقتصاد ایران عمیق‌تر خواهد کرد. 

 

بودجه باید انبساطی با محوریت بودجه عمرانی باشد

 

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بودجه باید در سال آینده نقش مهم‌تری ایفا کند، ادامه داد: بودجه در سال ۱۴۰۰ باید انبساطی باشد و انبساط مالی در بودجه را با محوریت بودجه عمرانی شاهد باشیم. در لایحه سال آینده بودجه جاری رشد حدود ۳۰ تا ۴۰  و بودجه عمرانی ۱۸ درصد دارد که بیانگر این است جهت گیری لایحه بودجه سال بعد به سمت بودجه انبساطی با محوریت هزینه‌های جاری است درحالیکه باید برعکس عمل کرد. 

 

شقاقی تاکید کرد: بودجه عمرانی باید حداقل ۴۰ و بودجه جاری حداکثر ۲۰ درصد رشد داشته باشد تا در سال آینده دولت بتواند به وظیفه تحرک بخشی به اقتصاد و توسعه زیرساخت‌ها و تکمیل پروژه‌های عمرانی بتواند احتمام بورزد. دولت در بودجه سال ۱۴۰۰ مجدد نفت را گنجانده است. در این چند سال اخیر تلاش شده است تا وابستگی به نفت به حداقل برسد و دولت هم تلاش کرد تا نظام مالیاتی را اصلاح کند و دارایی‌های شرکت‌های دولتی در بورس را به فروش برساند که دوباره نفت در بودجه وارد شده است و بیش از ۲ میلیون بشکه نفت را قصد دارد صادر کند، این امر با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی منافات دارد و پیشنهاد من این است که بودجه را ریالی ببندیم و نفت و درآمدهای آن را از بودجه کنار بگذاریم. 

 

در ادامه این تحلیلگر اقتصادی خاطرنشان کرد: هر میزانی که درآمد از صادرات نفت کسب شد، ۳۰ درصد آن وارد صندوق توسعه ملی شود و باقی به بودجه عمرانی ریالی اضافه کنیم که ابن موجب می‌شود تا اصلاح نظام‌های درآمدی متوقف نشود و با شتاب بیشتری حرکت کنیم. 

 

۷۰ درصد بودجه باید مالیات باشد 

 

وی با بیان اینکه در دنیا حداقل ۳۰ درصد بودجه دولت را مالیات تشکیل می‌دهد، افزود: در کشور ما این نسبت زیر ۳۰ درصد است که در سال آینده باید با اصلاح نظام مالیاتی ۷۰ درصد بودجه عمومی دولت از مالیات باشد و ۳۰ درصد دیگر هم از سایر درآمدها چون فروش اوراق مالی اسلامی باشد. 

 

شقاقی ادامه داد: صندق‌های بازنشستگی هم معضلی است که باید برای آن فکری کرد و هر سال به میزان کمک‌های دولت به این صندوق‌ها افزوده می‌شود که اگر با این روال پیش رویم در ۱۰ سال آینده نصف بودجه دولت باید صرف کمک به دو تا صندوق شود. این یک بحران برای کشور می‌شود و دولت هیج منبع مالی برای امور توسعه‌ای، زیرساختی و حمایتی نخواهد داشت. 

 

کسری قابل توجه در انتظار بودجه ۱۴۰۰

 

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: باید از حالا بر روی صندوق‌های بازنشستگی اصلاحات صورت بگیرد زیرا تا ۱۰ سال آینده یک بحران برای کشور و نظام بودجه ریزی ایجاد خواهد کرد. 

 

وی در پایان سخنانش گفت: دولت در لایحه بودجه سال آینده بر صادرات بیش از میلیون تن نفت حساب باز کرده است که در سال ۱۴۰۰ امکان صادرات این میزان نفت مقدور نخواهد بود و اصلاحات جدی هم در سایر ارکان درآمدی دیده نمی‌شود که بیانگر این است که کسری بودجه بالایی در انتظار است. 

 

انتهای پیام


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار