لزوم افزایش نظارت‌ها و برخورد بازدارنده با قاچاقچیان سوخت در گناباد

افزایش نظارت‌ها و برخورد بازدارنده با قاچاقچیان حلقه مفقوده قاچاق سوخت در گناباد است.
- اخبار استانها -

به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرگزاری تسنیم از گناباد،یک سالی می‌شود که شهرستان گناباد با موضوع قاچاق سوخت دست و پنجه نرم می‌کند و در این راه سال گذشته یک شهید نیز تقدیم کرده است. حضور ماشین‌های قاچاق سوخت یا همان شوتی در سطح جاده‌های مواصلاتی نیز مشکلاتی را به همراه داشته تا جایی که دو مورد فوتی در یک ماه اخیر داشته و در روستای دلویی نیز 250 میلیون تومان خسارت به بار آورده است.

خبرگزاری تسنیم در 24 فرودین سال جاری گزارشی تحت عنوان " قاچاق سوخت معضلی که گریبانگیر گناباد شده است" را روی خط خبری خود برد که این موضوع واکنش‌هایی را در سطح شهرستان به همراه داشت؛ بطوریکه پس از انتشار گزارش قاچاق سوخت فرمانداری گناباد صبح امروز جلسه کمیته پیشگیری قاچاق کالا و ارز شهرستان را در دفتر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری برگزار کرد.

سید حسین شریفی مقدم، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری گناباد در این جلسه اظهارداشت: بخاطر حاشیه سود قاچاق این موضوع رو به افزایش است و فقط مربوط به گناباد نیست و شاهد این موضوع در شهرستان‌های دیگر نیز هستیم.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که خودروهای قاچاق سوخت در جاده‌های گناباد زیاد است مسیر این شهرستان به استان‌های جنوبی کشور است ولی موضوع قاچاق سوخت در شورای تامین استان مطرح شده و بزودی در شورای تامین شهرستان نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

قاچاق سوخت معضلی که گریبانگیر گناباد شده استپدیده قاچاق سوخت باید از مبادی اصلی پیشگیری شود

معاون سیاسی ،امنیتی و اجتماعی فرمانداری گناباد خاطرنشان کرد:در حوزه کشاورزی بخش پسکلوت برخی تراکتورها کار نمی‌کند و گازوئیل می‌فروشند و سود می‌برند که باید برخورد سختی صورت گیرد زیرا این کار در دراز مدت برای شهرستان آسیب زا خواهد بود.

شریفی مقدم عنوان کرد: اگر می‌خواهیم قاچاق سوخت کاهش یابد باید حاشیه ریسک فروشندگان سوخت بالا برود و در سطح شهر احساس امنیت نداشته باشند.

وی تاکید کرد: طرح ضربتی با افزایش نیرو در بخش پسکلوت برای بررسی سوخت تراکتورها در دستور کار قرار گیرد و نظارت‌ها افزایش و در صورت نیاز از بسیج نیز کمک گرفته شود.

سوخت براساس کشت و سطح در اختیار تراکتورها قرارگیرد

علیرضا غلامی، رئیس پخش فرآورده‌های نفتی ناحیه گناباد و بجستان نیز در این جلسه اظهارداشت: شرکت نفت گازوئیل را به 300 تومان می‌دهد و این اختلاف قیمت نسبت به کشورهای همسایه باعث شده عده زیادی به سمت قاچاق بروند.

وی ادامه داد: کرایه حمل تریلر نفتکش از بندر 33 میلیون تومان تا گناباد است و این نشان می‌دهد شرکت نفت برای سوخت چه هزینه ای را انجام می‌دهد تا یارانه ای و با قیمت پایین در خدمت مردم قرار گیرد.

رئیس پخش فرآورده‌های نفتی ناحیه گناباد و بجستان تصریح کرد: 120 هزار لیتر گازوئیل در جایگاه‌ها توزیع می2شود ولی بررسی‌های ما نشان می‌دهد شوتی‌ها شب از جایگاه‌ها سوخت گیری می‌کنند و در برخی موارد خودرو روشن می‌باشد تا با مشاهده مامورین سریع حرکت کنند.

غلامی افزود: اکثر کامیون‌هایی که به سمت سیستان می‌روند سوخت قاچاق دارند زیر در استان دیگر تا لیتری 35 هزار تومان از آنها خریداری می‌شود.

وی در خصوص مصرف سوخت تراکتورها در این شهرستان عنوان کرد: در سال 1400 در سطح شهرستان 2 میلیون و 700 هزار لیتر سوخت توزیع شده در حالی که این میزان در سال 1401 به 3 میلیون و 200 هزار لیتر رسیده با وجود این کشاورزی در گناباد افزایش نداشته اما نشان می‌دهد قاچاق سوخت ماشین آلات کشاورزی 50 درصد رشد داشته است.

رئیس  پخش فرآورده های نفتی ناحیه گناباد و بجستان تصریح کرد: سوخت به تراکتورها باید بر اساس نوع کشت و سطح کشت داده شود و این قانون است ولی جهاد کشاورزی متاسفانه بدون دقت به این قانون فقط میزان سوخت را تایید می‌کند.

جریمه 12 راننده اتوبوس به دلیل قاچاق سوخت

غلامی تاکیدکرد: اگر ماشین آلات سوخت خود را بفروشند و یا جابجا کنند سهمیه آنها قطع می‌شود همچنین براساس بخشنامه جدید به کامیون‌های داخل شهری کارت آزاد سوخت داده نمی‌شود و باید سیستم باربر داشته باشند.

رئیس پخش فرآورده‌های نفتی ناحیه گناباد و بجستان اعلام کرد: براساس گزارش‌های مردمی دو مورد گاراژ تعمیر خودرو کشف شده که در آنجا سوخت دپو می‌شد که پرونده تشکیل و برخورد صورت گرفت.

غلامی گفت: در طی یکسال اخیر 12 راننده اتوبوس نیز به دلیل قاچاق سوخت از 10 میلیون تومان تا 50 میلیون تومان جریمه شده اند.

هادی ایزدی؛ رئیس اداره صنعت معدن و تجارت گناباد نیز اظهارداشت: اکثر صنایع شهرستان تبدیل به گاز سوز شده اند فقط برخی معادن و کوره‌ها باقی مانده است.

وی افزود: اصلاح قیمت یکی از راه‌های کنترل است زیرا تفاوت قیمت 90 برابر می‌باشد و این تفاوت قیمت هر شخصی را وسوسه می‌کند به سمت قاچاق سوخت حرکت کند.

نیروی لازم جهت نظارت بر تراکتورها را نداریم

زارع حسینی، معاون جهادکشاورزی گناباد در خصوص فروش سهمیه سوخت تراکتورها اظهارداشت:در گذشته در بخش کشاورزی قاچاق نبوده و طی سال ‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت‌ها این موضوع به وجود آمده است.

وی ادامه داد: 860 تراکتور و 450 تیلر در سطح شهرستان داریم که قسمت عمده در پسکلوت کار می‌کنند و متاسفانه در این منطقه فقط یک نیرو داریم که این کار نظارت بر تراکتورها را سخت کرده است.

جریمه 55 میلیون تومانی پمپ چی

محمدرضا عرب، رئیس اداره تعزیرات حکومتی شهرستان گناباد نیز در این جلسه اظهارداشت: گزارش‌های رسیده به این اداره در خصوص قاچاق سوخت در کمترین زمان به دستگاه‌های متولی جهت بررسی ارجاع می شود.

وی افزود: متاسفانه اختلاف قیمت سوخت باعث شده از سیستان به گناباد برای قاچاق سوخت بیایند و این اختلاف قیمت انگیزه برای قاچاق ایجاد کرده است.

رئیس اداره تعزیرات حکومتی گناباد با اشاره به اینکه دستگاه نظارتی نیستیم بیان کرد: دستگاه‌های متولی باید نظارت‌ بیشتری بر اختصاص سهمیه و مصارف داشته باشند و پیشنهاد می‌شود حواله‌های تحویلی زمان دار باشد.

عرب عنوان کرد: حواله‌ها نباید در اختیار جایگاه داران قرار گیرد زیرا میزان سوخت دارای حواله در دست جایگاه دار افزایش یافته و آن را جابه جا می‌کند.

وی افزود: چندی قبل یک پمپ چی در گناباد 55 میلیون تومان جریمه شد که این میزان جریمه خود بازدارنگی لازم را دارد.

در کمتر از یک ماه 7 هزار لیتر سوخت قاچاق کشف شد

سرگرد یداله قرایی، رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی گناباد در خصوص فروش سوخت قاچاق در روستاهای بخش پسکلوت عنوان‌کرد: گزارش موردی برای فروش سوخت در روستاها نداشته ایم ولی در صورت هرگونه تخلفی نیروی انتظامی آمادگی بررسی و برخورد مناسب را دارد.

وی افزود:متاسفانه مدتی است شاهد سرقت سوخت خودروهای سنگینی هستیم که در حاشیه معابر پارک می‌باشند و پیشنهاد می‌شود همانطور که در شهر بیدخت شهرداری پارکینگ احداث کرده و خودروها در آنجا پارک می‌شود در دیگر قسمت‌های شهرستان نیز این موضوع انجام شود.

رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی گناباد خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از 28 هزار لیتر سوخت قاچاق کشف شده که از ابتدای سال تاکنون نیز 7 هزار400 لیتر سوخت قاچاق کشف کرده ایم.

رضا باقرزاده، بخشدار مرکزی گناباد نیز عنوان کرد: گزارش‌هایی از سطح روستاها در خصوص دپو سوخت و یا جمع آوری و فروش سوخت قاچاق داریم.

وی ادامه داد: این آمادگی وجود دارد که با همکاری دستگاه‌ها و نیروهای بسیج به این موضوع ورود کنیم ولی این نیازمند برخورد جدی با قاچاقچیان و بازدارنگی آن است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار