قول بذرپاش برای کاهش نرخ سود وام نهضت ملی مسکن؛ احتمال کاهش 1 میلیارد تومانی بازپرداخت تسهیلات

در حالی بانک مسکن با اعلام نرخ سود 23 درصدی به متقاضیان نهضت ملی مسکن شوک وارد کرد که وزیر راه و شهرسازی از کاهش سود این وام تا پایان سال خبر داده است.
- اخبار اقتصادی -

به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اواخر بهمن ماه امسال رئیس اداره کل اعتبارات بانک مسکن شوک سنگینی را به متقاضیان نهضت ملی مسکن وارد کرد. سعیدرضا کوهی از افزایش نرخ سود تسهیلات این طرح از 18 درصد به 23 درصد خبر داد و گفته بود:‌ طرح نهضت ملی مسکن، چون حد اعتباری دیده نشده بود از منابع داخلی بانک پرداخت می‌شد و نرخ آن 18 درصد بود. منتها درحال حاضر به 23 درصد تغییر کرده است.

وی افزود: اقساط متقاضیانی که دارند تسهیلات پرداخت می‌کنند تقریباً به حدود 8.5 تا 9 میلیون تومان افزایش خواهد داشت.

سود 1.6 میلیارد تومانی وام 450 میلیونی نهضت ملی مسکن

وی با بیان این‌که دوره بازپرداخت اقساط نهضت ملی مسکن 20 ساله است، یادآور شد:‌ یک صحبتی شد که پرداخت این‌ اقساط به صورت پلکانی شود. چون نرخ سود بالا است این فرم جواب نمی‌دهد یعنی طوری می‌شود که رِبح مرکب (دریافت سود از سود) به وجود می‌آید.

محاسبه نرخ سود تسهیلات وام نهضت ملی مسکن نشان می‌دهد بانک مسکن برای وام 450 میلیون تومانی در دوره بازپرداخت 20 ساله بیش از یک میلیارد و 640 میلیون تومان سود دریافت می‌کند. اقساط ماهانه این وام حدود 8 میلیون و 716 هزار تومان است و در سال بیستم متقاضی  2 میلیارد و 92 میلیون تومان به بانک مسکن پرداخت می‌کند.

به گزارش ایران اکونا به نقل از تسنیم، با توجه به این‌که یکی از اهداف اجرای نهضت ملی مسکن خانه‌دار کردن اقشار متوسط به پایین و کم‌درآمد است، وزیر راه و شهرسازی 18 ماه جاری در حاشیه افتتاح 2200 واحد مسکن مهر هشتگرد از کاهش نرخ سود وام این طرح تا پایان سال خبر داد.

مهرداد بذرپاش با اشاره به آورده متقاضیان مسکن مهر یادآور شد: متقاضیان مسکن مهر بین 40 تا 50 میلیون تومان برای واحدهای خود پرداخت کرده اند که در زمان حاضر این ارقام بسیار متفاوت شده است. برای تامین منابع مالی دولت از منابع در اختیاری تجهیز منابع را انجام می دهد.

وی  در رابطه با افزایش قیمت تمام شده قیمت نهضت ملی مسکن افزود: با روش‌های دیگری در حال حل مشکل افزایش قیمت تمام شده واحد‌های نهضت ملی مسکن هستیم تا آورده مردم کاهش پیدا کند. نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن 23 درصد بود که با تاکید رییس جمهور درحال کاهش سود تسهیلات هستیم و با تاکید رییس جمهوری مبنی بر بالا بودن آن، این سود کاهش می یابد.

وزیر راه و شهرسازی گفت:  2 روز قبل (16 اسفند) در شورای پول و اعتبار جلسه‌ای برگزار شد که وزارت راه و شهرسازی طرح خود را درباره نرخ سود تسهیلات و کاهش آن ارائه کرد.

بذرپاش با بیان اینکه منتظر نظر کمیته مربوطه در رابطه با سود تسهیلات هستیم تاکید کرد: تا پایان سال کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن به جمع بندی نهایی می رسد.

به گزارش ایران اکونا به نقل از تسنیم، رقم دقیق کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن مشخص نیست، اما اگر قرار باشد نرخ سود تسهیلات 10 درصد کاهش یابد فشار بر متقاضیان طرح مذکور کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

بر این اساس مبلغ قسط وام 450 میلیون تومانی با نرخ سود 13 درصد به 5.2 میلیون تومان کاهش می‌یابد که در دوره بازپرداخت 20 ساله و تورم‌ سال‌های آتی رقم قابل قبولی است. سود این تسهیلات نیز از یک میلیارد و 641 میلیون تومان به حدود 815 میلیون تومان کاهش می‌یابد.

در مجموع کل بازپرداخت وام مذکور با سود 13 درصد یک میلیارد و 265 میلیون تومان خواهد بود که حدود یک میلیارد تومان کمتر از نرخ سود 23 درصدی است. البته نرخ سود 13 درصدی یکی از احتمالات است و باید منتظر ماند و دید در ساعات پایانی سال نرخ جدید سود وام نهضت ملی مسکن چه میزانی اعلام می‌شود.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار