قدرالسهم در سند ذکر می‌شود؟

 یک کارشناس رسمی دادگستری راه و ساختمان گفت: در مورد مجتمع‌های تجاری اداری که با اوراق سهام پیش فروش می‌شوند معمولاً روی برگه‌های اوراق سهام میزان هر قدرالسهم مشخص است.


علیرضا خرمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تفاوت عرصه و اعیان ملک اظهار کرد:  عرصه به زمینی گویند که با توجه به جواز شهرداری، امکان ساخت و ساز در آن وجود داشته و به موجب یک سند رسمی مقرر، به نام فرد یا افراد است.

وی با بیان اینکه عرصه یا زمین می‌تواند در یک آپارتمان مجتمع مشاع باشد،  در خصوص عرصه املاک اوقافی گفت: حتماً زمان خرید یک ملک به سند آن توجه شود اگر کسی در یک ملک اوقافی که سند عرصه آن به نام سازمان اوقاف است اقدام به ساخت بنا کند آن بنا متعلق به شخص سازنده است اما سند عرصه یا زمین به نام اوقاف است شاید شخصی بتواند عیان را خرید و فروش کند اما صاحب عرصه نخواهد شد.

این کارشناس ارشد مهندسی عمران با اشاره به عرصه املاک ارثی عنوان کرد: در مورد املاک ورثه‌ای ممکن است هر یک از ورثه سهم خویش را از ملک مطالبه کند در این صورت می‌توانند با مراجعه به شهرداری سهم خود را از عرصه تفکیک کرده و برای هر کدام سند بگیرند و اقدام به فروش کنند.

تفاوت اعیان و عرصه و اجاره آنها

خرمی در خصوص تفاوت اعیان و عرصه بیان کرد: عرصه به زمین ملک می‌گویند اما اعیان به معنای بنای ساخته شده روی یک زمین است.

وی ادامه داد: یک ساختمان بنا بر جواز مکتوب شهرداری می‌تواند دارای هر یک از کاربری‌های تجاری اداری و مسکونی باشد.

کارشناس رسمی دادگستری راه و ساختمان گفت: معمولاً در یک آپارتمان که مالکین متعدد دارد به هر واحد نیز عیان می‌گویند.

 وی در خصوص اجاره عرصه و اعیان یک ملک گفت: در بحث اجاره عرصه و اعیان یک ملک همان قدرالسهم هر واحد محسوب می‌شود یعنی به اندازه قدرالسهم صاحب پارکینگ، انباری و... خواهد بود.

میزان قدرالسهم معمولاً در سند ذکر می‌شود

خرمی با بیان اینکه میزان قدرالسهم معمولاً در سند ذکر می‌شود، تصریح کرد: در مورد مجتمع‌های تجاری اداری که با اوراق سهام پیش فروش می‌شوند معمولاً روی برگه‌های اوراق سهام میزان هر قدرالسهم مشخص است.

وی در خصوص قدرالسهم آپارتمان از زمین گفت: منظور از قدرالسهم آپارتمان سهم هر واحد آپارتمانی از زمین اختصاص داده شده به کل مجتمع آپارتمانی است که اصطلاحاً به آن سهم اعیان از عرصه نیز گفته می شود.

اهمیت تعیین میزان قدرالسهم زمین هنگام تقسیم ارث و میراث، تخریب مجتمع‌های آپارتمانی 

این کارشناس ارشد مهندسی عمران با تاکید براینکه  تعیین میزان قدرالسهم زمین بیشتر در زمان‌هایی مانند تقسیم ارث و میراث، تخریب مجتمع‌های آپارتمانی قدیمی و نوسازی مجتمع جدید اهمیت پیدا می‌کند، یادآور شد: هرچه قدرالسهم واحد مورد نظر بیشتر باشد آن واحد سهم بیشتری از زمین مربوطه می‌برد.

خرمی در خصوص رابطه سن ساختمان و قدرالسهم اضافه کرد: قدرالسهم برای املاک با سن بالاتر به سبب تخریب زود هنگام آنها اهمیت بسیار داشته و بر روی قیمت و نحوه خرید و فروش آنها بسیار تاثیرگذار است.

وی در خصوص محاسبه قدرالسهم ملک گفت: به عنوان مثال؛ اگر در زمینی به متراز ۱۰۰۰ متر مربع، آپارتمانی ۱۸۷ متری داشته باشید ودرکل پنج واحد ۱۸۷ متری و پنج واحد ۲۱۰ متری وجود دارد که قدرالسهم شما ۹۴.۲۰۶ مترمربع می‌شود.

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار