الگوی آبادانی پیشرفت، کار با مردم برای مردم است

مدیرکل اداره آبادانی و پیشرفت جامع بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه یکی از مهم ترین جهت‏ گیری های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سال های اخیر طرح الگوی آبادانی و پیشرفت مناطق کم برخوردار بوده و محوری ترین مسئله به عنوان ماموریت این بنیاد، توانمند سازی محرومین است افزود: مناطق محروم پتانسیل و ظرفیت‌های زیادی دارند که با همراهی و مشارکت مردم و آموزش‌های لازم می‌توانند به پیشرفت و توسعه دست یابند.

مسعود حیدروند مدیرکل اداره آبادانی و پیشرفت جامع بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به الگوی آبادانی پیشرفت گفت: برای اینکه بتوانیم شاهد آبادانی و پیشرفت در روستاهای مناطق محروم و مناطق کم برخوردار باشیم اولین گام شناسایی این مناطق می باشدکه به دلایل مختلف محروم و کم برخوردار مانده اما به جهت وجود نیروی انسانی و منابع، ظرفیت های لازم را برای توسعه دارا می باشند.

حیدروند با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت مشارکت دادن مردم در کارها اظهار داشت: اصل شعار الگوی آبادانی پیشرفت، "کار با مردم برای مردم است". این موضوع به این معنا است که باید کار را به مردم بسپاریم، اما سوال اینجاست، برای اینکه کار به مردم سپرده شود و مناطق کم برخوردار بتوانند رشد و توسعه پیدا کنند باید چه اقداماتی انجام شود؟

وی افزود: اولین کاری که ما در این الگو انجام می دهیم انتخاب منطقه است. سپس باید با استانداری تفاهم نامه امضا شود و بعد از آنکه منطقه هدف مورد شناسایی دقیق قرار گرفت، برای آنجا یک مشاور می گیریم. کار مشاور مطالعاتی در دو بخش است؛ بخش اول شامل: تدوین سند جامع شهرستان و تدوین سند آبادانی پیشرفت روستاها می باشد. این تدوین سند براساس معیارها و شاخص‏ها بیانگر این است که چه اتفاقاتی باید در این شهرستان بیفتد که ما از نقطه یک به نقطه دو برسیم، با چه روش و کارکردی حرکت کنیم تا به اهداف نهایی برسیم.

وی ضمن تأکید بر ضرورت سپردن کار به مردم در انجام پروژه ها افزود: در واقع برای رسیدن به هدف باید بدانیم چه کاری را چگونه انجام دهیم و این به ما برنامه می‏دهد و برنامه ها پروژه ها را مشخص می کنند، پروژه ها نیز برای هر روستا باید مشخص باشد. در ضمن باید افزود که مطالعات تدوین سند جامع ما نباید یک برنامه ریزی از بالا به پایین باشد، چرا که نمی خواهیم استراتژی و برنامه را از بالا تصمیم بگیریم و به مردم تحمیل کنیم، اگر ما می خواهیم کار به مردم سپرده شود باید از همان لحظه اول که مطالعات انجام می شود با خود مردم شروع شود، یعنی اینکه ما در ابتدا همزمان با تدوین سند جامع بحث توان افزایی روستاها را شروع خواهیم کرد.مدیرکل اداره آبادانی و پیشرفت جامع بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر در یک قسمتی از روستاها پتانسیل هایی وجود دارد که روستاییان با مهارت و دانش استفاده از آن توان بالقوه آشنا نیستند، برای اینکه این روستاییان بتوانند با این مهارت هم افزایی داشته باشند و اینکه بتوان مهارت و دانش لازم را به آنها انتقال داد، از مراکز دستگاه های مختلف کمک می گیریم. البته قرار نیست کسی جای دستگاهی بنشیند یا کسی بیاید جای مردم کار کند، باید برای ایجاد پویایی، مردم را به شوق آورد و هر کس در جایگاه خودش فعال شود و این فعال شدن وقتی اتفاق می افتد که یک انسجام سازمانی شکل بگیرد. این انسجام سازمانی یک دغدغه بیشتر ندارد و آن آبادانی و پیشرفت در معیشت و زندگی مردم است. وقتی این دغدغه همه اقشار شد، همه به این فکر می کنند که این منطقه براساس آن سند آباد شود، لذا یک هم فکری و هم افزایی ایجاد می شود و این هم افزایی باعث می شود که مردم امیدوار شده و این امیدواری و تلاش باعث می شود اتفاقات خوب رخ دهد.

حیدروند ادامه داد: ما سعی می کنیم برای اینکه مردم را پای کار بیاوریم و مردم نقش اصلی را داشته باشند، اصل اجرا را به خود مردم بدهیم، البته باید نظارت فنی و مهندسی وجود داشته باشد ولی آن کسی که باید مالی و یدی در کنار کار باشد خود مردم روستا هستند. امروز مردم بیشتر از ما دغدغه رفع مشکل را دارند فقط فضا و بستر و ابزار لازم را ندارند که این ابزار توسط ما و سایر نهادهای متولی و تسهیل گران برایشان فراهم می شود. بنابراین در کل هدف ما از آبادانی و پیشرفت جامعه این است که بستر رشد برای این که مردم بتوانند هر کس با هر پتانسیل و ظرفیتی که دارد رشد کند و بتواند سهم و نقش اثربخشی در توسعه منطقه خود داشته باشد.

وی ادامه داد: مردم این مناطق دو شناخت را لازم دارند؛ ابتدا شناخت توان بالقوه منطقه خود و سپس کشف پتانسیل ها و ظرفیت هاست. یعنی به خودشناسی برسند تا بتوانند ارزش آفرینی کنند، در این راه ممکن است نیاز به مهارت، دانش و آموزش باشد، مهم این است که ما بستر را فراهم کنیم تا توان بالقوه آنان بالفعل شود.

حیدروند ادامه داد: وقتی این مردم در حوزه های مختلف علمی، فنی، فرهنگی و مذهبی پیشرفت می‏کنند، این اتفاق باعث می شود جامعه ما جامعه سلامتی باشد و همه زنجیروار به این فکر کنند که منطقه را از یک نطقه به نقطه دیگر برسانند و وقتی مردم شاهد موفقیتی می شوند می دانند صاحب این موفقیت خودشان هستند و چون آبادانی حاصل می شود و با صداقت برخورد می شود مردم همیشه پای کار خواهند بود.

مدیرکل اداره آبادانی و پیشرفت جامع بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: دستگاه های مسئول مانند: وزارت کشور، وزارت بهداشت و سپاه یکسری شاخص هایی برای شناسایی مناطق محروم دارند اما بنیاد مسکن 52 شاخص برای این شناسایی قائل است. البته ما معمولا انتخاب نهادهای مختلف را با شاخص خودمان ارزیابی می کنیم و منطقه ای که کم برخورد است به عنوان منطقه هدف انتخاب می کنیم.

حیدروند افزود: وقتی می خواهیم با مردم کار کنیم یک بخشی از کار داشتن اطلاعات است که ما باید دانش و اطلاعات و گزارش شناختی از منطقه داشته باشیم. البته یک بخش دیگر این است که به درستی طرح را پیاده کنیم و باید بدانیم که آموزش به معنای پر کردن سطحی از اطلاعات نیست، آموزش به معنای این است که بتوانیم علاوه بر مهارت افزایی شوق یادگیری و پویایی را در مردم ایجاد کنیم و اینکه یاد بگیرند چه طور خوب زندگی کنند، خوب کار کنند و سالم زندگی کنند. البته باید یادآور شد تمام اینها در سایه آموزش محقق خواهد شد.

مدیرکل اداره آبادانی و پیشرفت جامع بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه بعضی از قدیمی ها و پیشکسوتان بومی مناطق یک سری مهارتهای صنعت بومی را آشنا هستند که در حال از بین رفتن است افزود: قطعا همیشه این نیست که به دنبال دانش نوین باشیم، دانش هایی را در کشور داریم که خودشان خیلی ارزشمند هستند که باید شناسایی شوند و ما از این پیشکسوتان به عنوان استاد استفاده کنیم تا بتوانیم دانش و مهارت آنها را به نسل جوان انتقال بدهیم و بعد با توجه به ابزارهای جدید دانش نوین را به آن اضافه کنیم .

وی اضافه کرد: از طرف دیگر اینکه وقتی می خواهیم به مناطق مختلف وارد شویم باید به زیست بوم آن مناطق توجه داشته باشیم. مناطق مختلف جغرافیای گوناگون قابلیت های مختلفی دارند و ما در الگوی آبادانی و پیشرفت نمی توانیم از یک نسخه برای همه جا استفاده کنیم.

حیدروند در پایان تاکید کرد: وقتی بحران اتفاق می افتد اولویت اول اسکان و دومین اولویت سلامت مردم است، ولی قطعا بحث های معیشتی می تواند در آینده در برنامه ها قرار بگیرد. باید بسترسازی کنیم و اجازه بدهیم مردم در تعیین سرنوشت خودشان نقش داشته باشند البته توان افزایی در منطق محروم مثل این است یک نهالی کاشتیم و باید از آن به خوبی مراقبت کنیم و لذا این مهم در مدت زمان کوتاه اتفاق نمی افتد، باید به مردم فرصت بدهیم تا در مدت زمان مطلوب با تلاش و امیدی که در وجودشان قرار دارد خود و منطقه را به نقطه پیشرفت و توسعه نزدیک کنند

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار