عربستان قیمت نفت سبک عرب برای بازار آسیا را بدون تغییر نگه می‌دارد

شرکت آرامکوی عربستان احتمالاً قیمت رسمی فروش نفت خام سبک خود به بازار آسیا را بعد از 5 ماه افزایش، ثابت نگه می‌دارد.
- اخبار اقتصادی -

به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، عربستان به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت خام دنیا قیمت رسمی فروش نفت خام سبک خود به بازار آسیا را بعد از 5 ماه افزایش ثابت نگه می‌دارد. این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که بازار نفت تحت فشار درگیری‌های ژئوپلیتیکی و بی‌ثباتی عرضه در بحبوحه کاهش تقاضا قرار دارد.

شرکت آرامکوی عربستان احتمالاً نفت خام ترش متوسط خود را حدود 4 دلار بالاتر از متوسط شاخص عمان/دبی به فروش می‌رساند.

قیمت نفت پس از حمله غافلگیر کننده حماس به رژیم صهیونیستی در هفتم اکتبر افزایش قابل توجهی داشت. این نگرانی وجود دارد که گسترش جنگ در خاورمیانه عرضه نفت را مختل کند. اما این افزایش قیمت به خاطر عدم تغییر فیزیکی عرضه نفت و تیره و تار شدن دورنمای رشد اقتصاد در چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت دنیا آرام‌تر شد.

کاهش صادرات نفت خام عربستان به پایین‌ترین رقم طی 28 ماه گذشتهعربستان بازارها را با افزایش قیمت نفت در ماه نوامبر تکان داد

نگرانی‌های ژئوپلیتیکی و خطر کاهش عرضه همچنان وجود دارد، اما به نظر می‌رسد مشکل اصلی‌تر پایین آمدن حاشیه‌های سود پالایشگاهی و کاهش تقاضا است.

سوددهی یک پالایشگاه معمولی در سنگاپور که نفت خام دبی را پالایش می‌کند در ماه اکتبر به متوسط 2.75 دلار در هر بشکه رسید، یعنی پایین‌تر از 10 دلار و 60 سنتی که در دو ماه قبل از آن ثبت شده بود.

انتظار می‌رود آرامکوی عربستان قیمت رسمی فروش نفت فوق سبک عرب را حداقل 10 سنت در هر بشکه در ماه دسامبر افزایش دهد. قیمت رسمی فروش نفت عربستان معمولاً پنجم هر ماه منتشر شده و روند قیمت‌گذاری نفت ایران کویت و عراق را مشخص می‌کند. این قیمت گذاری 9 میلیون بشکه در روز صادرات نفت به آسیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار