عربستان افت تولید کشورهای دیگر را جبران نمی‌کند

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی اظهار کرد کشورش قصد ندارد فراتر از سهمیه تولیدی که تحت توافق اوپک پلاس دارد، نفت تولید کند تا کمبود عرضه اعضای دیگر این گروه را جبران کند.

 اوپک و ۱۰ تولیدکننده متحد این گروه با افزایش تولید ماهانه به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز، امیدوارند تولیدشان را تا اواخر سال ۲۰۲۲ به سطح پیش از پاندمی احیا کنند اما همه اعضای این گروه احتمالا نتوانند تولیدشان را بیشتر از این افزایش دهند و به حداکثر سطح تولیدشان نزدیک شده اند.

این وضع تردیدهایی را درباره توانایی اوپک پلاس برای تامین کافی نفت برانگیخته و باعث شده است درباره اعضای دیگر گروه مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی که ظرفیت مازاد تولید کافی دارند گمانه زنیهایی مطرح شود که شاید این تولیدکنندگان لازم باشد مداخله کرده و عرضه کمتر تولیدکنندگان دیگر را جبران کنند.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در حاشیه کنفرانس دوبی به پلاتس گفت: ما یک توافق اوپک پلاس داریم و من باید به توافق با همکاران و دوستانم احترام بگذارم.

با این حال سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی در این کنفرانس گفت: اوپک پلاس باید اطمینان حاصل کند که عرضه در بازار محدود نمی شود تا قیمتهای باثبات حفظ شوند. کشورهای اوپک پلاس تامین کننده مطمئن هیدروکربنها مانده اند و هنگامی که کشورهایی که سابق بر این تامین کننده بزرگ بودند به دلایل افت طبیعی قادر به تامین کافی نیستند، نیاز جهان را تامین می کنند.

پلاتس برآورد می کند ۱۹ عضو اوپک پلاس که در توافق نفتی این گروه مشارکت دارند، حدود ۶۲۰ هزار بشکه در روز پایینتر از سهمیه تصویب شده در دسامبر نفت تولید کردند. تاب آوری تقاضای جهانی در برابر شیوع واریانت اُمیکرون هم باعث شده است تحلیلگران پیش بینی کنند قیمتهای نفت در سال ۲۰۲۲ به ۱۰۰ دلار در هر بشکه یا بالاتر از آن می رسد و نگرانیهای سیاست گذاران نسبت به تشدید تورم و متاثر شدن روند احیای اقتصادی از رکود ناشی از پاندمی را تشدید می کند. نفت برنت طی ماه گذشته بیش از ۲۷ درصد رشد کرده و تا ۱۷ ژانویه به ۸۷ دلار و ۷۲ سنت در هر بشکه رسید.

وزیران اوپک پلاس دوم فوریه برای تصمیم گیری درباره سطح تولید مارس دیدار می کنند.

شاهزاده عبدالعزیز در پاسخ به پرسشی درباره تولید پایینتر از اهداف تصویب شده اعضای اوپک پلاس گفت: نگرانی در واژه من نیست.

وی پیشتر اظهارات مشابهی را در برابر خبرنگارانی داشت که از وی دیدگاهش درباره قیمتهای فعلی نفت را جویا شده بودند اما سخنگوی وزارت انرژی عربستان بعدا به پلاتس گفت: شاهزاده عبدالعزیز درباره تفکر خود به صورت کلی صحبت کرده است.

مقامات در آمریکا که بزرگترین مصرف کننده نفت جهان است، اظهار کرده اند قیمتهای انرژی را زیر نظر دارند و با مقامات اوپک پلاس پیش از چند دیدار گذشته این گروه مذاکراتی داشته اند و پیش از این از این گروه تولیدکننده خواسته اند نفت بیشتری تولید کنند.

بر اساس گزارش پلاتس، شاهزاده عبدالعزیز حاضر نشد درباره مذاکرات اخیر با مقامات آمریکایی درباره حجم تولید نفت صحبت کند و به خبرنگاران گفت:‌ این موضوعی است که بین خودمان می ماند.

انتهای پیام

  •  
  •  


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار