ضرورت هوشمندسازی نظام توزیع کالا در کنار درج قیمت تولید روی محصولات

کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به فاز دوم طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالاها گفت: درج قیمت تولید روی کالا شرط لازم بوده اما کافی نیست. اگرچه تولیدکننده قیمت تولید را روی کالای خویش درج می‌کند اما پارامترهای تولید هم باید ثابت باشد. در مجموع حلقه‌های توزیع و عرضه پس از این باید ضرایب سود مربوط به خود را رعایت کند.

عباس اخوان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص فاز دوم طرح درج قیمت تولیدکننده(به جای قیمت مصرف‌کننده) روی کالاها از ۱۹ دی ماه سال جاری در استان اظهار کرد: از ۲۷ آذر ماه امسال واحدهای تولیدکننده ملزم به درج  قیمت تولیدکننده روی محصولاتی از جمله آب معدنی، ماءالشعیر، لوازم خانگی و انواع آبمیوه و از چهارم دی ملزم به درج این قیمت روی کالاهای دیگری مانند دستمال کاغذی، پوشک بچه، پودر لباسشویی، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی شده‌اند. در همین خصوص در استان کارگروهی راه‌اندازی شده که  بر اساس آن با کمک سازمان تعزیرات حکومتی خراسان رضوی واحدهای تولیدکننده برای اجرای این مهم بررسی می‌شود.

وی افزود: در فاز دوم اجرای این طرح که از ۱۹ دی ماه آغاز شده، واحدهای تولیدکننده انواع سس، رب، کنسروها، ترشیجات، ماکارونی، فیلتر روغن، روغن موتور و محصولات شوینده نیز مکلف شدند قیمت تولیدکننده را روی کالاهای خود درج کنند. بر این اساس هر هفته کالاهای متفاوتی برای درج قیمت تولیدکننده اعلام می‌شود.

کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: برخی از کالاها در گذشته تولید شده و روی آن قیمت تولیدکننده درج نشده است؛ این کالاها هنوز هم در سطح بازار جهت عرضه وجود دارد اما تلاش می‌شود کالاهایی که قیمت تولیدکننده روی آن‌ درج شده به زودی به دست مصرف‌کننده برسد. بعضی از واحدها به خصوص واحدهای تولیدکننده نوشابه در استان قیمت تولیدکننده را روی محصول خود لحاظ کرده و به بازار عرضه کرده‌اند.

اخوان درباره بازرسی‌های صورت گرفته برای درج قیمت تولید در واحدهای تولیدی تصریح کرد: تا کنون ۱۰ مورد بازرسی در مرکز استان از واحدهای تولیدکننده صورت گرفته و این بازرسی‌ها ادامه دارد.

وی ادامه داد: اگرچه تولیدکننده قیمت تولید را روی کالای خویش درج می‌کند اما پارامترهای تولید هم باید ثابت باشد. گاهی پارامترهای تولید متغیر می‌شود و احتمال دارد در سبد عرضه مصرف‌کننده با تعدد قیمت مواجه شود. در حقیقت تولیدکننده با توجه به قیمت تمام شده تولید کالا آن را به فروش می‌رساند. 

کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درباره اینکه آیا درج قیمت تولید به نفع مصرف‌کننده است، عنوان کرد: اگرچه قیمت تولیدکننده روی کالا درج می‌شود اما باید شبکه عرضه بعد از آن نیز شفاف باشد. نباید تعدد در ارزش کالا وجود داشته باشد و کالا دست به دست بچرخد و قیمت آن افزایش یابد. بنابراین درج قیمت تولیدکننده شرط لازم است ولی کافی نیست. در این میان شبکه توزیع کالا نیز باید کنترل شده و این امر تنها با هوشمندسازی نظام توزیع کالا صورت می‌گیرد.

اخوان تصریح کرد: در سطح عرضه هم باید روی کالا برچسب مصرف‌کننده درج شود و بر روی این مساله هم نظارت صورت گیرد. در بخش عمده ‌فروشی ضریب سود سه درصد لحاظ می‌شود. به طور کلی بعد از تعیین قیمت کارخانه تا قیمتی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، باید حداکثر ۱۵ درصد سود لحاظ شود. البته در برخی کالاها این عدد متغییر است.

انتهای پیام


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار