شعارهای خارجی مانع رشد برندهای ملی

عضو انجمن علمی استاندارد ایران برندینگ کالاهای داخلی با نقاب شعارهای خارجی را شاخص ترین مانع رشد برندهای ملّی دانست و افزود: اینجا پای تاریخ، فرهنگ اجتماعی و تجاری یک کشور در میان است و ترجمه شعارهای خارجی به فارسی با همان ویژگی ها و تداعیات برند، امری ناممکن و به هدر رفت بودجه های کلان و عدم رشد برندهای داخلی، منتج خواهد شد.    

میثم توکلی در سمینار رشد کسب و کارهای داخلی در پاسخ به اینکه شعارها چگونه می توانند به برندینگ کالاهای ایرانی کمک کنند، افزود: شعارها، چکیده هویت و استراتژی برندهاست که از مأموریت اصلی آنها زاده می شود و تعهد شرکت را در قبال برندهای خود نشان می دهد. لذا در دنیای مملو از تبلیغات، واژه ها و پیام های گوناگون مندرج در بیلبوردها و رسانه های مختلف که در آن برندها مزیت نسبی خود را توسط شعارهایشان وعده می دهند، تلاش شرکت در جهت تحقق وعده های خود به افزایش ارزش برند، همسو سازی رویکرد مدیران و پرسنل شرکت، شکل گیری انتظارات صحیح مخاطبان از برند و همچنین به کاهش سردرگمی در بازار کمک شایانی می کند.

توکلی ادامه داد: برندسازی یعنی نبرد در ذهن، یعنی در ذهن، خوب بمانیم. در جامعه تبلیغات زده امروزی کمتر کسی شعاربرندها را بخاطر می آورد و حتی اگر بخاطر هم بیاورد، عمیقا آن را باور نمی کند لذا حتی یک شعار اثربخش و بی عیب و نقص از نگاه شرکت اگر در خاطر کسی نماند منفعتی به دنبال نخواهد داشت، بنابراین شعارهای اثربخش و به یادماندنی حاصل توجه به معنا و آوای واژه ها و میزان هم افزایی آنهاست و شعارهایی ماندگارند که واژه ها را در ذهن ذی نفعان محفوظ کند.

این مدرس حوزه برندینگ به انتخاب صحیح شعارها در ابتدای فعالیت برندهای داخلی تأکید کرد و گفت: انتخاب صحیح شعارها در ابتدای فعالیت برندها از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا بعدها به دلیل عدم انتخاب صحیح، مجبور به Rebranding در این حوزه نشوند چرا که تغییر شعار، ذهن مشتری را به تقابل با شعار قبلی سوق می دهد و مخاطبان را دچار دوگانگی می کند لذا شعار برندهای ملّی باید به گونه ای انتخاب شود که علاوه بر پایدار بودن امکان توصیف برند را در بازاریابی دهان به دهان تسهیل و موجب برندآگاهی شود.

وی در خاتمه شعار برندهای داخلی را جزو سرمایه های ملّی دانست که می تواند برندها را به سمت یک گفت وگوی جهانی ترغیب نموده و به سرآمدی آن ها کمک نماید و اظهار امیدواری کرد با توجه به حرکت جامعه به سمت نگرش سرمایه ای به جای نگرش هزینه ای در برندسازی و توجه بیشتر به نیازها و انتظارات ذی نفعان بتوان اثرات فقدان نهادهای متولی در این حوزه را کمرنگ تر نمود.

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار