سفر دریایی به قطر قبل از جام جهانی به شرط سوخت

در پی سفر رییس‌جمهور به قطر برای گسترش مبادلات و همکاری‌های اقتصادی در حوزه‌های مختلف، به نظر می‌رسد راه‌اندازی سفر دریایی بوشهر – قطر تسریع خواهد شد و این اتفاق پیش از آغاز جام جهانی فوتبال در قطر، عملی خواهد شد که البته مشروط به برخی عوامل اقتصادی از جمله نرخ سوخت است.

 سفرهای دریایی در دو سالی که با شیوع ویروس کرونا در جهان و ایران گذشت، تحت تاثیر این اپیدمی ناشناخته و ترسناک تقریبا تعطیل شد و مانند دیگر سفرهای هوایی، زمینی و ریلی در همه دنیا به استراحت گذشت.

پس از گسترش واکسیناسیون اما سفرهای خارجی مردم دنیا آرام آرام رنگ و بوی قبل از کرونا را به خود گرفت و البته با پروتکل‌های سخت‌گیرانه‌ای آغاز شد. اما شیوع سویه‌ای جدید به نام امیکرون دنیا را دوباره با بهت و ترس مواجه کرد و بسیاری از سفرها مانند سفرهای دریایی متوقف شد یا آنکه پروتکل‌های سخت‌گیرانه‌تری برای آن در نظر گرفته شد.

سفرهای دریایی در هفته‌ها و ماه‌های گذشته هم دستخوش تغییرات بسیاری شد و نهایتا هفته گذشته حسین عباس‌نژاد–سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی- در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت و جزییات سفرهای دریایی در شرایط کرونایی کنونی اظهار کرد: قبل از شیوع ویروس کرونا و با توجه به در پیش بودن مسابقات جام جهانی قطر، مذاکرات برای راه‌اندازی خط کشتیرانی دوحه در دستور کار قرار گرفت و حتی ترمینال مسافری را این بندر از سوی قطر نوسازی شد.

وی افزود: ترمینال مسافری چابهار، بوشهر، آبادان، باهنر و بندر لنگه نیز بازسازی شده‌اند، بنابراین اگر هزینه‌ سفرهای دریایی که سرسام‌آور و سنگین است، مدیریت شود، فرصتی به بخش مسافری، گردشگری و دریایی داده خواهد شد تا سفرهای دریایی چابهار-مسقط، بوشهر-قطر، بندر لنگه-دوبی، قشم- عمان از سرگیری شده و اخیرا با مذاکرات صورت گرفته سفر دریایی چابهار به کراچی راه‌اندازی شود.

عباس‌نژاد ادامه داد: مشکلی که در زمینه سفرهای دریایی به ویژه سفرهای خارجی وجود دارد، این است که با شرایط فعلی هزینه‌ کشتی‌های مسافری بالاست. بنابراین حتی اگر شناورها به صورت کامل مسافرگیری کنند، این سفرها صرفه اقتصادی ندارد.

وی افزود: گرچه قیمت بلیت یکی از مباحثی است که در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است. اما قیمت بلیت سفرهای دریایی خارجی باید بسیار کمتر از پروازهای خارجی باشد و اساسا یکی از دلایل اینکه مسافر زیادی تقاضای سفر دریایی در خط بندر باهنر-شارجه و بندر لنگه-دوبی داشتند همین مسئله بود. اما در این میان باید به این نکته توجه داشت که بیش از ۴۰ درصد هزینه‌ سفرهای دریایی، نرخ سوخت است که بر اساس قیمت‌های منطقه محاسبه می‌شود. این مسئله به ویژه در کشتی‌های بزرگ‌تر، مهمتر است.

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: برای حل این مشکلات با وزارت نفت صحبت کردیم و پیگیر این مساله بودیم. نهایتا به این نتیجه رسیدیم که باید سوخت را به قیمت ۸۰ درصد یارانه‌ای و ۲۰ درصد به نرخ بازار به شناورها - مانند سفرهای دریایی داخلی- ارائه بدهد که باعث رونق می‌شود.

حالا به نظر می‌رسد که با توجه به سفر رییس‌جمهور به قطر و دیدار با امیر این کشور، حمل و نقل دریایی و سفر دریایی در مسیر بوشهر – قطر به زودی و قبل از جام جهانی ۲۰۲۲ در این کشور، راهاندازی شود که البته پیش از انجام این کار به نظر می‌رسد ابتدا باید دستگاه‌های دولتی بر سر قیمت و نرخ سوخت با یکدیگر به توافق برسند تا با قطری‌ها.

انتهای پیام


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار