سفر به عراق ریلی می‌شود

مراحل عملیاتی راه‌آهن شلمچه –بصره به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی از هفته جاری و با اعتباری حدود یکصد میلیون یورو آغاز شده و مشکلات آن برطرف خواهد شد.    

 پس از آنکه شهریور ماه سال گذشته با تغییر سرمایه‌گذار راه‌آهن شلمچه – بصره از بنیاد مستضعفان به یکی از شرکت‌های بخش خصوصی واگذار شد، ساخت این خط ریلی وارد مراحل جدی‌تری شد و قرار بود این پروژه در مدت زمان دوسال به بهره‌برداری رسیده و شرکت سرمایه‌گذار آن ۵۰ سال برای بازگشت سرمایه‌اش از آن استفاده کند.

 

حالا و پس از گذشت حدود هشت ماه عملیات اجرایی و احداث آن آغاز شده است. خیراله خادمی –مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- در این باره گفت: در جلسه‌ای که چندی پیش به اتفاق وزیر راه و شهرسازی با نخست‌وزیر عراق برگزار شد، تفاهم‌نامه خط آهن شلمچه - بصره به طرف مقابل ارائه و گزارشاتی در این‌باره داده شد.

 

وی افزود: برای اجرایی شدن خط آهن شلمچه-بصره، ایران درخواست تحویل زمین و بستر ریل را ارائه داد که نخست‌وزیر عراق اعلام کرد برای آنکه امور مربوط به این خط ریلی پیش برود و عراق با ایران در مورد این خط ریلی همکاری کند، باید مصوبه این خط ریلی در دولت عراق به تصویب برسد که این مصوبه چندی پیش از سوی هیأت وزیران عراق تصویب و به وزارت حمل و نقل عراق ابلاغ ‌شد.

 

همچنین محمود غفاری - معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی – نیز دو روز پیش درباره این خطر ریلی گفت: عملیات احداث این محور ریلی به طول ۳۵ کیلومتر با سرمایه گذاری بخش خصوصی به ارزش تقریبی ۱۰۰ میلیون یورو به زودی وارد مرحله اجرا می‌شود.

 

وی با بیان اینکه طی هفته آتی تمام مشکلات و ابهامات موجود در خصوص اجرایی کردن مصوبه هیات وزیران و تامین مالی این طرح برطرف خواهد شد، گفت: احداث این محور نقش مهمی در ایجاد تعامل منطقه‌ای، زیارتی و جابه‌جایی مسافر و کالا بین دو کشور همسایه خواهد داشت و امیدواریم حداکثر تا یک ماه آینده شاهد کلنگ‌زنی این پروژه مهم و زیرساختی باشیم.

 

در ادامه باید منتظر ماند و دید خط ریلی شلمچه-بصره در فاصله ۱۶ ماه آینده می‌تواند تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد تا بر اساس قرارداد در بازه دو ساله تعیین شده برای جابه‌جایی مسافر و بار بین ایران و عراق مورد استفاده قرار گیرد؟

 

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار