به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، نشست هماندیشی با حضور حمید توفیقی سرپرست مرکز تتا و جمعی از قضات دادگستری استان تهران با محوریت آشنایی با سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات و داوری برخط در محل مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برگزار شد.
در این نشست تخصصی، فرآیند داوری برخط، نحوه رسیدگی به پروندهها و روال صدور آراء برای قضات تشریح و ابهامات مرتبط با جنبههای حقوقی و اجرایی سامانه بررسی و رفع شد.
جلوگیری از فرار مالیاتی شرکتهای صوری با صورتحساب الکترونیکبر اساس گزارش ارائهشده، تاکنون بیش از 43 هزار پرونده در سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات ثبت و رسیدگی شده که از این میان حدود 2500 پرونده به هیئت داوری برخط و تنها 54 پرونده به مراجع قضایی ارجاع شده است. کاهش ارجاع پروندهها به دستگاه قضایی و تسریع در حل اختلافات، از مهمترین دستاوردهای این سامانه عنوان شده است.
سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات، در اجرای ماده 9 برنامه جامع توسعه تجارت الکترونیکی مصوب سال 1384 و با همکاری دستگاههای ذیربط از جمله قوه قضائیه، وزارت دادگستری، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و ... در اسفند 1400 پیادهسازی شده است. این سامانه به عنوان اولین سامانه داوری برخط کشور، امکان حلوفصل اختلافات بدون مراجعه قضایی را فراهم کرده و آراء آن دارای ضمانت اجرایی اداری است و قابلیت اجرا از طریق قوه قضائیه را دارد.





