دلیل تشکیل صف‌های کیلومتری کامیون در مرز بازرگان

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای علت تجمع و تشکیل صف‌های کیلومتری کامیون‌ها در مرز بازرگان را پایین بودن عملکرد این پایانه مرزی دانست.    

طی روزهای گذشته تصاویر و کلیپ‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد صف‌های طولانی در مرز بازرگان از کامیون‌ها تشکیل شده است و از معطل شدن در این پایانه مرزی برای تردد ناراضی هستند.

در یکی از فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی، فردی که خود را از کامیون‌داران منتظر در مرز بازرگان معرفی میکند، مدعی می‌شود که این صف حدود ۱۰ کیلومتر بوده و تقریبا ۱۰ روز طول می‌کشد که هر کامیون از این پایانه مرزی و گمرک آن عبور کند. او علت این معطلی را کم کاری گمرک بازرگان اعلام میکند.  

جواد هدایتی -مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای- در این باره به ایسنا گفت: مرز بازرگان جزو کلیدی‌ترین، فعال‌ترین و پرترددترین مرزهای کشور و پل ارتباطی با اروپاست. به همین دلیل به صورت مقطعی و فصلی در ایام پیک صادرات و واردات شاهد حجم بالای تقاضا و شکل گیری صف‌های کیلومتری هستیم


وی افزود: در این ایام ۷۰۰ تا ۸۰۰ کامیون در این مرز به صورت روزانه تردد می‌کنند و به همین علت صف‌های کیلومتری کامیون‌ها را شاهد هستیم. البته بخشی از این صف ها نیز مربوط به عزاداری‌ها بوده و مردم در این ایام می‌خواهند به شهرهایشان بازگردند و ورود و خروج در مرز بازرگان بالاتر از حد معمول می‌شود.


هدایتی با بیان اینکه در این روزها حدود ۴۵۰ کامیون خارج و ۳۵۰ دستگاه کامیون از طریق مرز بازرگان وارد می‌شود، ادامه داد: واقعیت این است که شرایط کنونی مرز بازرگان نشان از یک نکته کلیدی دارد و آن هم شرایطی است که در طول سالیان متمادی در پایانه های مرزی ایجاد شده و تمرکز بر برخی مرزها و عملکرد پایین آن‌ها نسبت به پتانسیل‌های ایجاد شده برای این مرزها سبب رسوب و ازدحام کامیون‌ها می‌شود.


مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: این درحالی است که در مرز همتراز ترکیه در این منطقه روزانه بیش از ۳۵۰۰ دستگاه کامیون تردد می‌کند و این نشان می‌دهد در مقام مقایسه با سایر مرزهای دیگر ترکیه عملکردمان در این مرز یک سوم و یک چهارم است.


هدایتی تاکید کرد: اگر توسعه روابط تجاری و همگرایی با همسایگان برای ما اهمیت دارد. یکی از گلوگاه‌هایی که برای تغییر ساختار عملکردش باید به آن توجه شود پایانه‌های مرزی است به نحوی که مرز به سمت و سویی برود که تشریفات، اقدامات، کنترل‌ها و نظارت‌هایی که در نقطه صفر مرزی است را در صورت امکان به پسکرانه‌ها انتقال دهیم تا ظرفیت عملکردی مرز افزایش پیدا کند.

وی اظهار کرد: اتفاقاتی مانند تشکیل صف‌های کیلومتری کامیون‌ها به شکل واضحی نشان می‌دهد نیاز به تغییرات ساختاری در پایانه‌های مرزی داریم و این‌ مشکلات ما را در پایانه‌های مرزی زمین گیر می‌کند. بنابراین اگر بخواهیم تجارت با ترکیه را بر اساس توافقات و مذاکرات صورت گرفته به ۳۰ میلیارد دلار در سال برسانیم باید ظرفیت تردد کامیون‌ها در مرز بازرگان را به روزانه ۲۵۰۰ دستگاه افزایش دهیم.


انتهای پیام


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار