در مجلس چه گذشت|از اصرار بر افزایش حقوق کارکنان تا عدم تشکیل 2 جلسه در این هفته

نمایندگان مجلس این هفته تنها یک جلسه علنی داشتند که در این گزارش خلاصه مصوبات و موضوعات بررسی شده در این نشست را می‌خوانیم.
- اخبار سیاسی -

به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، طبق اعلام قبلی قرار بود که نمایندگان مجلس این هفته در روزهای (دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه) جلسه داشته باشند که جلسه روز دوشنبه به دلیل حد نصاب نرسیدن تشکیل نشد، روز سه‌شنبه جلسه مجلس تشکیل شد و در پایان رئیس جلسه عنوان کرد که نشست بعدی مجلس یکشنبه هفته آینده تشکیل خواهد شد بنابراین جلسه روز چهارشنبه نیز علی‌رغم اعلام قبلی تشکیل نشد.

اصرار مجلس بر تخصیص 3 هزار امتیاز فوق العاده خاص برای افزایش حقوق کارکنان دولت جلسه روز سه‌شنبه که تنها جلسه‌ای بود که این هفته برگزار شد به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد که وی در نطق پیش از دستور خود با اشاره به حضور پرشور مردم در انتخابات 11 اسفندماه و با بیان این‌که انتخابات مجلس با نقش آفرینی مردم برگزار شد، گفت: مشارکت مردم با وجود طراحی‌های گوناگون دشمنان، برآمده از وطن‌دوستی و علاقه و امنیت کشور و آگاهی سیاسی بود.

*سفر خانواده‌ها به کشورهای نزدیک رایگان می‌شود؟

بنابراین گزارش، در ابتدای این جلسه محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در تذکر شفاهی خود گفت: در شرایطی که کشور کسری تراز تجاری دارد و بسیاری از تولیدکنندگان در صف دریافت ارز هستند، بانک مرکزی قانونی را برای سفرهای خارجی مصوب کرده که به هر فرد هزار دلار برای هر سفر با قیمت بازار مبادله پرداخت می‌کند و عملا الان خیلی از افرادی که می خواهند به کشورهای نزدیک سفر کنند و مثلا 3 الی 4 نفر از اعضای خانواده یا مجموعه برای سفر باشند در حقیقت سفرشان رایگان در می‌آید.

وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی این سوال وجود دارد در شرایطی که کسری تراز تجاری در کشور وجود دارد و تولیدکنندگان بعضا بیش از 100 روز در صف دریافت ارز هستند این تصمیم بانک مرکزی که خلاف عدالت است و باعث شده یک حجمی از صف را جلوی صرافی ها داشته باشیم باید بیان کرد که این موضوع به چه معنا است.

بنابراین گزارش، قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به تذکر زنگنه، گفت: این نکته بسیار مهم است که حتما در کمیسیون باید پیگیری شود و رئیس بانک مرکزی باید درباره موضوع و بحث اختصاص سود 30 درصد به پروژه‌هایی که عملا 36 درصد تمام می‌شود پاسخ دهد و این موضوعات در کمیسیون بررسی و نتایج آن به صحن ارائه شود.

*جلسه مشترک مجلس و دولت درباره سیاست‌های بانک‌ مرکزی

همچنین  محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این جلسه با اشاره به سیاست‌های ارزی دولت و بانک مرکزی، گفت: سیاست‌های ارزی که توسط بانک مرکزی اعمال می‌شود به جای اینکه به تراز تجاری مثبت کمک کند برعکس عمل می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با طرح این پرسش که چه اتفاقی رخ داده که تراز تجاری غیرنفتی کشور با سیاست‌های اشتباه بانک مرکزی در 11 ماهه به 15 میلیارد دلار تراز منفی تبدیل شده است، افزود: این وضعیت قابل قبول نیست و دولت، رئیس جمهور و وزیر اقتصاد باید بازنگری کنند.

وی با بیان اینکه این سیاست‌ها در بخش‌های مختلف مانند محصولات کشاورزی و محصولات صادراتی صنعتی و ... اثرگذار است، تصریح کرد: در بخش سیاست‌های پولی شاهد افزایش نرخ تامین مالی در اقتصاد کشور هستیم یعنی عینا تجربه سال 97 در کشور رقم می‌خورد.

پورابراهیمی با بیان اینکه سیاست انقباضی بانک مرکزی در حوزه تامین مالی اقتصاد را دچار چالش کرده است، ادامه داد: در حال حاضر نرخ تامین در بازار غیررسمی 35 درصد است، زمانی که بانک مرکزی به اوراق با سود 30 درصد مجوز می‌دهد تکلیف بازار غیررسمی مشخص است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: براساس دستور رئیس مجلس در اولین فرصت نشست مشترک کمیسیون اقتصادی با بانک مرکزی را برگزار می‌کنیم تا این موضوعات را بررسی کنیم.

یکی از مهمترین دستورکارهای نمایندگان در این جلسه رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه سال 1403 بود که برخی از ایرادات بررسی شد.

نمایندگان در این جلسه پس از بررسی جزء 2 بند الحاقی 2 تبصره 15 لایحه بودجه سال 1403 درباره موضوع تخصیص 3000 امتیاز فوق‌العاده خاص به کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، بر مصوبه خود در این باره اصرار کردند  که این مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

همچنین در بررسی بند الحاقی یک تبصره 15 لایحه بودجه سال 1403، نمایندگان بر مصوبه خود درباره تادیه بدهی قطعی حساب‌رسی شده دولت به سازمان تامین اجتماعی اصرار کرد لذا این مصوبه برای تعیین تکلیف به شورای نگهبان ارجاع شد.

علاوه بر این در بررسی بند ج تبصره 6 لایحه بودجه سال 1403، با اصرار نمایندگان بر مصوبه خود که در آن تفکیک حساب‌های تجاری و غیرتجاری آمده بود این مصوبه برای بررسی بیشتر به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

همچنین نمایندگان در این نشست ، موادی از طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور که درباره شفاف‌سازی درآمدهای اتاق‌های اصناف و نحوه برگزاری انتخابات اتحادیه‌ها و اصناف و روند رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخابات اصنافبود را بررسی کرده و برای بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی ارجاع دادند.

انتهای‌پیام/

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار