از سرگیری اختلافات قبیله‌ای در شهرستان رامهرمز

توسعه صنعتی زیر فشار درگیری‌های طایفه‌ای!

از سرگیری اختلافات قبیله‌ای در منطقه رامهرمز استان خوزستان و درگیری مسلحانه، 2 کشته و تعداد زیادی مجروح برجای گذاشت، فعالان صنعتی معتقدند ادامه این درگیری‌ها سبب خواهد شد طرح‌های توسعه‌ای و صنعتی در این منطقه محروم با چالش‌های متعددی روبرو شوند.

به گزارش خبرنگار «ایران اکونا»، در روستای «پتک جلالی» استان خوزستان، شهرستان رامهرمز به دلیل اختلافات طایفه‌ای از سال 1392 تا کنون 19 کشته برجای مانده و 370 زخمی شده و همچنین 500 راس دام از بین رفته است.

ماجرای دعوای قدیمی میان دو طایفه «محمدی» و «محمدموسایی» از ایلات بختیاری‌ چندسالی است که دوباره جان گرفته و آتش به جان روستا و مردم آن انداخته‌است.

وجود اسلحه غیرمجاز در منطقه رامهرمز باعث ناامنی شده و درگیری های مسلحانه، رعب و وحشت را در میان ساکنین ایجاد کرده است. علاوه بر آن ناامنی باعث شده هیچ صنعتی در آن منطقه رشد نداشته باشد.

گشودن زخمی کهنه و دامن زدن به حس انتقامجویی از سوی هر دو طایفه و رفتار خودسرانه برخی جوانان که از بزرگان قوم خود حرف شنوی ندارند، اتفاقات را رقم زده است که از آن جمله می‌توان؛ به آتش کشیدن خانه‌های یکدیگر، سرقت احشام و آسیب زدن به آنها، آتش زدن زمین‌های کشاورزی، شلیک به ترانس‌های برق، از بین بردن تیرهای چراغ برق، از بین بردن چاه‌های آب، بستن جاده و حمله به یکدیگر از جمله مشکلاتی است که آن منطقه را پرچالش و ناامن کرده است.

حال پرسش این است که چرا یا وجود اینکه افراد هر دو طایفه اسلحه گرم غیرمجاز در اختیار دارند، چرا مسولان قانون را اجرا و با ایشان یا جدیت برخورد نمی‌کنند؟

در این نزاع‌ها، سلاح گرم تاثیرگذار است زیرا شدت آسیب را افزایش می دهد و مردمان آن منطقه، از مسئولان عاجزانه درخواست دارند نهادهای کنترل کننده برای حل مشکلات اقدامات لازم را انجام دهند.

گفتنی است توقع مردم منطقه از دولت به عنوان بازوی اجرایی کشور این است که چرا با ارتقاي فرهنگی منطقه و تنویر افکار عمومی، نقش آفرینی نکرده و از طریق وزارت دادگستری، تمهیدات لازم را در دستور کار قرار نمی‌دهد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار