تهیه طرحی برای رفع موانع فعالیت فعالان اقتصادی خارجی در ایران

وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: پیش نویس جدیدی برای مراجع قانونی ارسال کردیم که در آن تمام موانعی که اجازه نمی‌داد فعالان اقتصادی کشورهای همسایه به راحتی در ایران کار اقتصادی انجام دهند رفع شود.

 احسان خاندوزی در حاشیه همایش ملی ایران و همسایگان در جمع خبرنگاران، گفت: مقاوم شدن اقتصاد نیازمند دو بال است؛ نخست تمرکز بر توانمندی تولید داخل و دوم استفاده از ظرفیت‌های خارج و برون گرایی.

وزیر اقتصاد و امور دارایی ادامه داد: به وضوح مشاهده می‌کنید دولت سیزدهم برای اینکه از ظرفیت‌های برون‌گرایی اقتصادی استفاده کند به طور ویژه‌ای بر دو کلید واژه منطقه گرایی و سیاست همسایگی تاکید دارد.

خاندوزی افزود: باور ما این است که اقتصاد ایران بسیار بیش از وضع موجود می‌تواند از فرصتهای منطقه و سیاست همسایگی خود بهره ببرد.

وی گفت: سهم ایران از تجارت ۲۳۰۰ میلیارد دلاری با ۱۵ همسایه خود در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۱.۶ درصد بوده است یعنی کمتر از ۲ درصد تجارت همسایگان مرتبط با اقتصاد ایران بود.

وزیر اقتصاد و امور دارایی، مرحله بعد از سیاست همسایگی را ورود به سطح خارج از منطقه و بین الملل عنوان کرد و افزود: تمرکز اولیه بر استفاده از فرصت‌های منطقه گرایی و سیاست همسایگی است که شواهد آن را در همین ماههای شروع به کار دولت سیزدهم مشاهده می‌کنید.

خاندوزی یادآور شد: در زمینه استفاده کردن از این فرصت‌های اقتصادی ما باید به سمت کمتر سیاسی شدن مناسبات اقتصادی حرکت کنیم. ممکن است مواضع سیاسی کشورها دچار فراز و فرود شود، ولی باید پایه‌های تعامل اقتصادی با نقش‌آفرینی و بازیگری بخش خصوصی و غیردولتی و نهادهای قدرتمند اقتصادی با همسایه‌ها به گونه‌ای قوی شود که از نوسانات سیاسی کمتر متاثر شود تا بتوانیم در هر حالت پایه‌های اقتصاد ایران را برمبنای برون‌گرایی قرار دهیم.

وی گفت: به طور خاص در حوزه عملکرد وزارت اقتصاد و دارایی و همچنین در سرمایه گذاری خارجی اقدامات جدی در دستور کار داشتیم که در ماه های آینده ثمرات آن را در زمینه تسهیل ارتباط فعالان اقتصادی در کشورهای همسایه خواهید دید.

وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: در زمینه مشوق‌های سرمایه گذاری خارجی، پیش نویس جدیدی برای مراجع قانونی ارسال کردیم که در آن پیشنهاد شده مدت اقامت، مشوق‌های مالیاتی، افتتاح حساب‌های بانکی و تمام موانعی که اجازه نمی‌داد فعالان اقتصادی کشورهای همسایه به راحتی در ایران کار اقتصادی انجام دهند رفع شود.

وی گفت: امیدواریم بخش مربوط به مجلس و همچنین دبیرخانه شورای امنیت ملی به زودی تصویب شود تا به تسهیل روابط کمک کند.

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار