تحولات اوکراین| شکست کی‌یف در جنگ پایان کار ناتو خواهد بود

صحبت با مسکو از موضع قدرت شکست خورده است، مخالفت زلنسکی با برگزاری انتخابات در شرایط فعلی، خشم کی‌یف از عدم تحویل سلاح‌های وعده داده شده،
- اخبار بین الملل -

به گزارش ایران اکونا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  تحلیلگر آمریکایی "لری جانسون" کارمند سابق آژانس اطلاعات مرکزی (سازمان سیا) معتقد است که ائتلاف آتلانتیک شمالی (ناتو) در مناقشه اوکراین در حال شکست خوردن است و با آینده‌ای مبهم و غیرقابل رشک مواجه است. 

این افسر اطلاعاتی آمریکایی در مصاحبه‌ای تاکید کرد: «با توجه به وضعیت درگیری در اوکراین، من فکر نمی‌کنم ناتو آینده‌ای داشته باشد. این ائتلاف قادر نیست کاری برای، تغییر وضعیت یا توقف و یا پایان دادن به این جنگ انجام دهد. و ما باید این واقعیت را در نظر بگیریم که بدون در نظر گرفتن ارتش ایالات متحده، اوکراین در واقع دومین ارتش بزرگ در ائتلاف ناتو بعد از ترکیه بود.»

این کارشناس یادآور شد که حتی با وجود قدرت اولیه نیروهای مسلح اوکراین و کمک‌های تسلیحاتی بی دریغ غرب، آنها شکست خورده‌اند. و خود درگیری نظامی در اوکراین نیز برای کشورهای غربی که طرف کی‌یف هستند، یک شکست محسوب می‌شود. وی افزود: «مردم دوست ندارند آنها را با یک طرف بازنده مرتبط باشند. بنابراین، آنها به سرعت شروع به شستن دست های خود  می‌کنند تا از اوکراین فاصله بگیرند.»

در این رابطه، روز گذشته سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز ابراز عقیده کرد که ناتو مانند گذشته از قدرت و توانایی کافی برای گسترش "شاخک‌های" خود در سراسر کره زمین برخوردار نیست.وی گفت: «ائتلاف آتلانتیک شمالی دیگر "بیش از پیش طولانی شده و باید خود را منحل کند"، برای اینکه وجود این بلوک این روزها دیگر بی معنا شده است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: ناتو، اصولاً، یادگاری از گذشته است. ناتو نباید پس از از بین رفتن دلایل ایجاد ائتلاف آتلانتیک شمالی، یعنی اولاً وجود اتحاد جماهیر شوروی و ثانیاً وجود سازمان پیمان ورشو، همچنان موجودیت خود را حفظ می کرد. به گفته لاوروف، ولی حتی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این ائتلاف همچنان به جذب کشورهای جدید در صفوف خود ادامه داد که به دنبال کسب تضمین‌های امنیتی قانونی در پس زمینه رویارویی بین روسیه و غرب بودند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به ششصد و بیست و دومین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

آنتونوف: تلاش آمریکا برای گفتگو با روسیه از موضع قدرت محکوم به شکست است

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده بامداد امروز ابراز عقیده کرد، تا زمانی که واشنگتن تلاش می‌کند که از موضع قدرت با مسکو گفتگو کند، حتی کوچکترین ثباتی در روابط بین  دو کشور وجود نخواهد داشت. 

آنتونوف گفت: «تلاش برای انجام گفت‌وگو با کشورمان از موضع قدرت از ابتدا محکوم به شکست است. واشنگتن باید درک کند که هرگونه اقدام غیردوستانه  علیه روسیه با پاسخ سخت و مناسب مواجه خواهد شد.»

وی افزود که هیچ مذاکره‌ای در خصوص انحراف از منافع ملی روسیه وجود نخواهد داشت. مسکو بارها پیشنهاد انجام گفتگو برای حل مشکلات در مرزهای غربی روسیه را داده است، اما همه این نظریات رد شده است.

آنتونوف معتقد است: «بنابراین، خود آمریکایی‌ها ما را تحریک کردند تا عملیات نظامی ویژه‌ در شرق اوکراین  را آغاز کنیم و هیچ چاره‌ای برای ما باقی نمانده بود.»

به نظر او، رهبری آمریکا با ادامه خط مشی مخرب خود منجر به عواقب غم انگیزی می شود، همانطور که اکنون می‌توان نتیجه آن را در حوادث اوکراین و خاورمیانه مشاهده کرد. البته در عین حال، روسیه هرگز درها را به روی دیپلماسی نبسته و مکرراً تأکید می‌کند که هر پیشرفتی تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که توازن منافع بر مبنای کاملاً برابر حفظ شود.

مقام کی‌یف: غرب سلاح های وعده داده شده را به طور کامل به اوکراین نفرستاده است 

سرگئی لشینکو، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که کی‌یف به طور کامل تسلیحاتی را که قبلاً توسط کشورهای غربی به آن وعده داده شده بود، دریافت نکرده است، در حالی که اوکراین برای ادامه درگیری به چندین برابر بیشتر از آنها احتیاج دارد.

او شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی، بدون اشاره به خسارات سنگین وارده به نیروهای مسلح اوکراین گفت: «سلاح کشورهای غربی هر روز که می گذرد، ده برابر بیشتر مورد نیاز ما هستند. و بسیار خوب بود اگر حداقل آنچه را که وعده داده شده، دریافت کنیم، ولی متاسفانه هنوز این تحویل‌ها به میزان سفارش ما نرسیده است. یعنی، حتی صحبت بر سر گسترش پالت یا برد [سلاح‌های عرضه‌ شده]  نیست، بلکه ما فقط می‌خواهیم شرکای غربی حداقل به آنچه که وعده داده شده بود، عمل کنند.»

به گفته لشینکو، راه حل مشکل افزایش عرضه تسلیحات از کشورهای غربی به کی‌یف بستگی ندارد، بلکه به ظرفیت کارخانه‌های تولید اسلحه، دولت های کشورهای شریک اوکراین و لجستیک بستگی دارد.

پیش از این، والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین اعتراف کرده بود که جنگنده های اف-16 آمریکایی که کی‌یف انتظار دارد از متحدان غربی خود دریافت کند به نفع این کشور خواهد بود، برای اینکه روسیه سیستم‌های دفاع هوایی خود را بهبود بخشیده و آنها را نابود خواهد کرد. 

او همچنین اشاره کرد که کی‌یف سال گذشته به سامانه‌ها و تانک‌های موشکی دوربرد غربی نیاز داشت. به گفته زالوژنی، تسلیحات تحویل داده شده در سال جاری تأثیری را که اوکراین و متحدانش امیدوار بودند، نداشتند، زیرا روسیه توانسته بود به طور جدی سیستم دفاع خود را تقویت کند.

زلنسکی: اکنون زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین نیست

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین معتقد است که در شرایط فعلی کشور، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین به موقع و مناسب نخواهد بود. 

وی شب گذشته در یک پیام ویدئویی در کانال تلگرام خود بیان کرد: «همه ما درک می‌کنیم که اکنون، در جریان ادامه جنگ و زمانی که چالش‌های زیادی وجود دارد، کاملاً غیرمسئولانه است که به نحوی بیهوده و بازیگوشانه موضوع برگزاری انتخابات را در سطح جامعه مطرح کنیم.  من معتقدم که اکنون وقت مناسبی برای نیست.»

زلنسکی از همه هموطنانش خواست تا بر مسائل دفاعی تمرکز کرده و با وحدت به کار خود ادامه دهند. وی افزود که ساختارهایی در کشور وجود دارد که می‌توانند در صورت بروز هرگونه اختلاف سیاسی، «اوضاع را درست کنند» و به جامعه پاسخ‌های لازم را بدهند.

روز گذشته یک نماینده پارلمان اعلای اوکراین گفته بود که زلنسکی گویا به دفتر خود دستور داد تا امکان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در بهار سال 2024 را بررسی کند.

تبادل اتهامات متقابل بین واشنگتن و کی‌یف در خصوص شکست ارتش اوکراین

روزنامه "واشنگتن پست" شب گذشته در تحلیلی در این باره نوشت که ایالات متحده و اوکراین در پشت صحنه یکدیگر را به دلیل شکست‌های متوالی کی‌یف برای اجرای عملیات ضد حمله مقصر می‌دانند. یادآوری شده که تلاش‌ها برای انجام یک ضد حمله «به پیشرفت بزرگی که رهبران اوکراین و حامیان آن در غرب امیدوار بودند، منجر نشد».

در این مقاله آمده است: « اکنون این سئوال مطرح شده که چرا اوکراین موفقیتی در ضد حمله خود کسب نکرده است؟ در این رابطه در پشت صحنه اتهامات متقابل زیادی بین مقامات اوکراینی و ایالات متحده وجود دارد. آمریکایی‌ها به طور خصوصی شکایت دارند که  چرا اوکراینی‌ها نتوانسته‌اند یک حمله تسلیحاتی ترکیبی به سبک ناتو انجام دهند و به ویژگی جنگ فرسایشی استراتژی نظامی شوروی بازگشته‌اند و در عین حال پرسنل شدیداً مورد نیاز خود را برای اجرای عملیات‌های ثانویه در اطراف باخموت (نام اوکراینی آرتموفسک) به آن منطقه فرستادند. به نوبه خود، مقامات کی‌یف نیز از عرضه ناکافی تسلیحات از سوی کشورهای غربی شکایت دارند. در عین حالی که بسیاری از تجهیزات دریافتی در میدان نبرد به سرعت نابود شده‌اند.»

به نوشته این روزنامه، اوکراین تجهیزات و خودروهای زرهی لازم برای پاکسازی مین و نیروی هوایی کافی برای جلوگیری از حملات روزانه هواپیماهای روسی به مواضع نظامیان اوکراینی در حال پیشروی در تلاش برای عبور از میدان‌های مین را در اختیار ندارد.

در این مقاله اشاره شده، ارتش ایالات متحده هرگز بدون برتری هوایی به مواضع مستحکم دشمن حمله نخواهد کرد، اما پنتاگون انتظار دارد که نیروهای مسلح اوکراین دقیقا از این تاکتیک استفاده کنند. به گفته مفسر این روزنامه، دولت جو بایدن،  تانک‌های M1 Abrams و موشک‌های تاکتیکی ATACMS را برای تاثیرگذاری بر ضد حمله تابستانی بسیار دیر در اختیار کی‌یف قرار داد.

این تحلیل در پایان نوشته: «اوکراین و حامیانش در غرب اکنون چه باید بکنند؟ مسلماً بعد از شکست ضد حمله، بسیاری اصرار خواهند داشت که، زمان توافق با کرملین فرا رسیده است.»

رسانه آمریکایی: واشنگتن با تلاش برای گفتگو با پوتین از موضع قدرت اشتباه می‌کند

نشریه "فارین افرز" (Foreign Affairs) در تحلیلی نوشته است که کاخ سفید با تلاش برای گفتگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از موضع قدرت، دچار اشتباه بزرگی می شود. 

این نشریه می‌نویسد: «اگر بازیگران قدرتمند در واشنگتن به درک نادرست خود از پوتین ادامه دهند و بر این باور بمانند که نمایش قدرت تنها راه مهار اوست، مرتکب اشتباه شده و خطر ایجاد درگیری مستقیم آمریکا با روسیه را افزایش خواهند داد.»

نویسنده این مقاله یادآور شده : «تلاش های قبلی کشورهای غربی برای تأثیرگذاری بر پوتین از موضع قدرت موفقیت آمیز نبود و به هیچ وجه سیاست خارجی روسیه را تغییر نداد. این ثابت کرده که صرف نشان دادن قدرت برای مهار روسیه کافی نیست. ضمن اینکه تحت برخی شرایط، نمایش توان نظامی ایالات متحده می تواند عواقب ناخوشایندی داشته باشد.»

کوله‌با: مردم اوکراین باید خود را برای بدترین زمستان تاریخ آماده کنند

دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرد که شهروندان اوکراینی در حال خریدن شمع هستند و خود برای سخت ترین زمستان تاریخ این کشور آماده می‌کنند.

وزیر خارجه در گفتگو با  روزنامه آلمانی دی ولت گفت: ما در حال آماده شدن برای بدترین و سخت ترین زمستان تاریخ خود هستیم. بنابراین اگر موشکهای تاروس Taurus را بدست نیاوریم، چشممان خود را به روی این مسئله می‌بندیم، در عوض سیستم‌های دفاع هوایی دریافت می‌کنیم. ما در تلاش هستیم تا از نیروگاه های خود به بهترین شکل ممکن محافظت کنیم. وی تاکید کرد که کی‌یف دیگر امیدی به انتقال موشک های دوربرد تاروس به آلمان ندارد.

همانطور که این روزنامه اشاره کرد، نظریه خرید شمع و ژنراتور خانگی در پس زمینه موفقیت های ارتش روسیه در میدان جنگ، اقدامی دوراندیشانه به نظر می‌رسد.

نشریه انگلیسی: زلنسکی لحن خود را در برقراری ارتباط با غرب تغییر داده است

روزنامه انگلیسی The Spectator روز دوشنبه در تحلیلی این باره نوشته که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، لحن ارتباط خود با رهبران سیاسی غربی را تغییر داده است. 

این روزنامه می‌نویسد: «در حالی که اخیراً موضع کی‌یف این بود که «به ما بیشتر بدهید و ما می‌توانیم به سرعت برنده شویم»، اکنون این گفته به این تبدیل شده: «بیشتر بدهید ، در غیر این صورت این (مناقشه) به طور نامحدود ادامه خواهد داشت».

این روزنامه معتقد است، از این طریق رئیس جمهور اوکراین می خواهد با نگرانی غرب در مواجهه با درگیری طولانی با روسیه بازی کند.

این نشریه نگلیسی یادآور شده که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز به استراتژی مشابهی روی آورده که شامل توجه به این نکته است که خستگی تدریجی شرکای کی‌یف و بی میلی آنها برای طولانی شدن درگیری نظامی قابل مشاهده است.

 اعتراف به تقویت روبل روسیه به دلیل تعیین سقف قیمت نفت 

روزنامه "وال استریت ژورنال" (Wall Street Journal) روز دوشنبه گزارش ایران اکونا به نقل از داد که تعیین سقف قیمت برای نفت صادراتی روسیه که توسط کشورهای غربی اعمال شده، در حال از دست دادن کارایی خود است - به عنوان مثال، به کاهش فشار بر روبل روسیه کمک کرده است. 

این روزنامه می نویسد: «درآمدهای نفت و گاز به بودجه روسیه در ماه اکتبر در مقایسه با سپتامبر بیش از دو برابر شده است.»

به گفته کارشناسان، معرفی سقف قیمت نفت روسیه اقدامی ناکارآمد بوده است. آنها توضیح دادند که با رشد صادرات، موقعیت تجاری روسیه بهبود می یابد که فشار بر روبل را کاهش می دهد. تحلیلگران همچنین تاکید کردند که پول ملی روسیه در هفته های اخیر در برابر دلار آمریکا تثبیت شده است.

پیش از این، در اوایل اکتبر، معاون نخست وزیر روسیه، الکساندر نوواک نیز گفت که تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه بی اثر بوده است. به گفته وی، این ابزار شکست خورده‌ای است که فقط اوضاع را برای مصرف کنندگان و کل بازار جهانی انرژی بدتر کرده است.

این در حالی است که در همان زمان، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی، نظر مخالفی را بیان کرده و مدعی شد که سقف قیمت نفت روسیه ابزاری مفید و کارآمد است.

بیش از 100 شرکت انگلیسی به نقض تحریم‌ها علیه روسیه اعتراف کردند

نشریه "فایننشال تایمز" روز گذشته در گزارشی فاش کرد که از فوریه 2022 تا مه 2023، بیش از 100 شرکت در بریتانیا به نقض تحریم‌های دولتی علیه روسیه اعتراف کردند و اشاره کرد که مقامات آنها این داده‌ها را در پاسخ به درخواستی تحت قانون آزادی اطلاعات منتشر کردند.

این روزنامه یادآور شدد که 127 شرکت به طور داوطلبانه نقض تحریم ها را افشا کردند چرا که اعلام شد که همکاری بیشتر آنها با تحقیقات، به کاهش میزان جریمه آنها کمک می‌کند.

به نوبه خود، یک منبع نزدیک به خزانه داری انگلیس نیز یادآور شد که دولت قصد ندارد مجازات جدی در این رابطه در نظر بگیرد. گفته می شودکه نقض تحریم‌ها ممکن است موجب  جریمه نقدی شود که میزان آن محدود نیست. با این حال، در برخی موارد، مجازات ممکن است تنها یک هشدار از سوی مقامات باشد.

در پایان ماه سپتامبر، نشریه آنلاین نروژی ABC Nyheter نتایج یک مطالعه را منتشر کرد که بر اساس آن اقتصادهای فرانسه، آلمان، بریتانیا، ایتالیا و سوئیس در نتیجه درگیری نظامی اوکراین و تحریم روسیه  آسیب زیادی دیده‌اند. طبق این تحقیقات، جدی ترین آسیب به اقتصاد آلمان وارد شده است.

مقام اوکراینی: بدون کمک غرب، با کمبود بودجه 29 میلیارد دلاری مواجه خواهیم بود

سرگئی مارچینکو، وزیر دارایی اوکراین، روز دوشنبه اعلام کرد که پارلمان اعلای اوکراین بودجه سال 2024 این کشور را تصویب می‌کند، اما بدون حمایت متحدان غربی با یک حفره بزرگ در بودجه به میزان 29 میلیارد دلاری وجود خواهد داشت.

روزنامه پولیتیکو به نقل از او نوشت: «حفظ ثبات اقتصاد کلان بسیار مهم است، زیرا علاوه بر <درگیری نظامی>، ما با یک بحران اقتصادی نیز مواجه هستیم. و اگر اوکراین در این بحران گیر بیفتد، تأثیرات سرریزی در اتحادیه اروپا مشاهده خواهد شد.»

این نشریه یادآور شده که کمک به کی‌یف در دسامبر 2023 پایان می‌یابد.  اتحادیه اروپا به کشور وعده بسته کمک نقدی 50 میلیارد یورویی در چهار سال آینده را داده بود، اما مجارستان و اسلواکی با اشاره به فساد مالی با اختصاص بودجه بیشتر برای کشور مخالفت کردند.

مارچینکو تاکید کرد که اوکراین برای اصلاحات بیشتر برای تقویت مبارزه با فساد آماده است و نسبت به کمک های لازم هشدار داد. وی گفت: «ما آماده گفتگو هستیم، اما برای این واقعیت که ممکن است باعث تاخیر در ارائه حمایت از اوکراین شود، آماده نیستیم. از ابتدای سال آینده به پول نیاز داریم.»

علاوه بر این، به عقیده این مقام، عواقب سقوط اوکراین بر اروپا تأثیر خواهد گذاشت، زیرا امکان مهاجرت و افزایش قیمت مواد غذایی و همچنین نفت و گاز وجود دارد. مارچینکو همچنین از متحدان اروپایی خواست تا حدود 300 میلیارد دلار از دارایی های روسیه که کشورهای گروه 7 در آغاز درگیری نظامی مسدود کردند، را به کی‌یف بفرستند. 

تحولات اوکراین| بسته جدید کمک نظامی واشنگتن به کی‌یف/ کشته شدن 500 مزدور آمریکایی در اوکراینتحولات اوکراین| اذعان پنتاگون درباره امکان پیروزی روسیه/ انتقاد کاخ سفید از کمک جداگانه به اسرائیل و اوکراینتحولات اوکراین| کی‌یف ممکن است کنترل خود بر 30 درصد خاک کشور را از دست بدهد

رئیس دفتر زلنسکی: هیچ سلاحی از اوکراین خارج نمی‌شود

آندری ارماک، رئیس دفتر ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین، مدعی شد که سلاح‌هایی که در نظر گرفته شده و به کی‌یف ارسال می‌شود، هرگز خاک این کشور را ترک نمی‌کنند. 

این مقام در این باره در مصاحبه با روزنامه آمریکایی پولیتیکو که روز دوشنبه منتشر شد، صحبت کرد.  بدین ترتیب وی در مورد پیام‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر دیده شدن تسلیحات ارسال شده به اوکراین در نوار غزه، اظهار نظر کرد. او با اشاره به اینکه این اطلاعات خلاف واقع و جعلی هستند، اطمینان داد: «اوکراین اوضاع را کاملاً تحت کنترل دارد».

در اواسط  ماه اکتبر، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که تسلیحاتی که کشورهای غربی در اختیار اوکراین قرار می دهند به طور غیرقابل کنترلی در سراسر جهان توزیع می‌شود. 

کرملین: پوتین هنوز  اظهارنظری درباره شرکت در انتخابات 2024 نکرده است

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور کنونی روسیه هنوز قصد خود برای نامزدی در انتخابات آتی ریاست جمهوری را اعلام نکرده است. وی گفت: پوتین هنوز در این مورد اظهار نظری نکرده است. و خود فعالیت‌های انتخایاتی هم هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.» 

انتخابات ریاست جمهوری در روسیه قرار است در تاریخ 17 مارس سال 2024 برگزار شود. در اواخر ماه سپتامبر گذشته، پوتین در پاسخ به سئوالی در مورد امکان مشارکت خود در انتخابات آتی، خواستار آن شد که منتظر تصمیم پارلمان روسیه در مورد این انتخابات بمانند.

سخنگوی کرملین همچنین یادآور شد که رئیس جمهور پوتین پس از تایید نهایی تاریخ انتخابات و شروع روند نامزدی، اهداف بعدی خود را اعلام خواهد کرد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار