تحولات اوکراین| سفیر روسیه: آمریکا سعی دارد قدرت هسته‌ای روسیه را مورد آزمایش قرار دهد

در حالی‌که سناتور "لیندسی گراهام " هشدار داد که استفاده احتمالی روسیه از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین به معنای "حمله به ناتو" است، سفیر روسیه در واشنگتن گفت: هر آمریکایی با این مسئله موافق خواهد بود که نباید اجازه داد تا بحران کارائیب تکرار شود.
- اخبار بین الملل -

به گزارش ایران اکونا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "آناتولی آنتونوف" سفیر روسیه در ایالات متحده معتقد است که واشنگتن برای بروز یک درگیری قدرتهای هسته‌ای بزرگ را تحت فشار قرار داده و می‌خواهد قدرت روسیه را آزمایش کند.

آنتونوف در مقاله‌ای برای مجله "نشنال اینترست" (The National Interest) نوشت:  «به نظر می‌رسد که روسیه برای قدرت هسته‌ای این کشور آزمایش می‌شود. آنها می خواهند بررسی کنند که ما چقدر صبر داریم تا به اقدامات و حملات آشکارا خصمانه واکنش نشان ندهیم. در واقع، واشنگتن وضعیت را به سمت درگیری بزرگ‌ترین قدرت‌های هسته‌ای سوق می‌دهد که این کار مملو از پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی و خطرناک است.»

سفیر روسیه در آمریکا تاکید کرد: این مسئله بسیار مهم است که نه تنها روسیه و ایالات متحده، بلکه سایر کشورهای هسته‌ای نیز در یک سند مشترک تایید کردند که "در جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای وجود ندارد و چنین جنگی هرگز نباید آغاز شود."

روز گذشته ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که آمریکا از هر نوع اقدامی برای کشاندن روسیه به دستورکار هسته‌ای استفاده می‌کند. این دیپلمات گفت: «آنها در خصوص این موضوع به راحتی صحبت می‌کنند. آنها درصد توسعه روند اوضاع به این سمت بوده و از انواع روشها استفاده می کنند تا ما را به این دستورکار سوق دهند.»

روزنامه "پولیتیکو" نیز روز چهارشنبه از افزایش نظارت ایالات متحده بر تسلیحات هسته‌ای روسیه خبر داد. به گزارش ایران اکونا به نقل از این نشریه، واشنگتن و متحدانش تلاش‌های خود در این زمینه و برای جمع آوری اطلاعات با استفاده از  تجهیزات هوایی و فضایی و همچنین عملیات در فضای سایبری افزایش داده‌اند. این روزنامه  یادآور شده که سازمانهای اطلاعات غربی در تلاشند ارزیابی کند که آیا روسیه امکان استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین را دارد یا خیر.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه شب گذشته بروز یک جنگ هسته‌ای احتمالی را فاجعه خواند و گفت: «بهای وارد شدن به جنگ هسته‌ای فاجعه‌بار خواهد بود. ما حتی نباید به آن فکر کنیم، چه رسد به اینکه درباره آن صحبت کنیم. حل این موضوع از طریق دیپلماسی صحیح ترین گام خواهد بود.»

روز گذشته دیمیتری مدویدوف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه، گفت که مسکو حق دارد در صورت لزوم بر اساس دکترین امنیتی و هسته‌ای خود، از سلاح هسته‌ای استفاده کند.

پیش از این، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد هشدار داده بود که همه کشورها باید تصور احتمال پیروزی در جنگ هسته‌ای را کنار بگذارند و در لفاظی‌های خود در این زمینه "گامی به عقب بردارند".

چند روز قبل، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفته بود که باور نمی‌کند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه درباره سلاح‌های هسته‌ای بلوف بزند. او از متحدان اوکراین خواست تا به اعمال فشار بر روسیه برای بازدارندگی آن ادامه دهند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز دویست و هجدهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

آنتونوف: هر آمریکایی موافق است که نباید اجازه داد بحران کارائیب تکرار شود

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن در مقاله‌ای که صبح امروز در وب سایت مجله "نشنال اینترست" (The National Interest) منتشر شد، اعلام کرد که هر آمریکایی با این مسئله موافقت خواهد کرد که نباید اجازه داد تا وضعیت انفجاری دهه 60 قرن گذشته و بحران موشکی کوبا بار دیگر تکرار شود.

این دیپلمات روس یادآور شد که در اکتبر سال جاری "60 سال از بحران کارائیب خواهد گذشت، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده در آستانه یک درگیری هسته‌ای قرار داشتند. این رویداد به ما فرصتی می دهد تا نگاهی دوباره به درس‌هایی بیندازیم که هر دو قدرت بزرگ هسته‌ای از آن دوران غم انگیز برای سیاست خارجی خود آموختند.

این دیپلمات روس این موضوع را بدیهی دانست که ایالات متحده مستقیماً در درگیری نظامی کنونی در اوکراین و طرف کی‌یف مشارکت دارد. وی یادآور شد که مقامات ایالات متحده آشکارا در حال افزایش عرضه سلاح‌های مرگبار و تامین اطلاعاتی اوکراین هستند. آنها برنامه ریزی مشترکی برای اجرای عملیات علیه نیروهای مسلح روسیه انجام می‌دهند و در واقع اوکراینی‌ها در حال یادگیری هنر جنگ با تجهیزات ناتو هستند.

 روسیه آماده دفاع از کریمه و مناطقی است که ممکن است بخشی از خاک این کشور شوند

سفیر روسیه در ایالات متحده در بخش دیگری از مقاله خود در این باره نوشت: سیاستمداران آمریکایی اگر معتقدند روسیه در دفاع از شبه جزیره کریمه یا سرزمینهایی که ممکن است مطابق با خواست و اراده مردمش بخشی از این کشور شوند، لحظه‌ای دچار تردید خواهد شد، سخت در اشتباه هستند.

آناتولی آنتونوف گفت: «ما هیچ کسی را تهدید نمی کنیم. در عین حال، ما تایید می کنیم که همانطور که رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در 21 سپتامبر گفت، "روسیه آماده است تا از حاکمیت کشور، تمامیت ارضی و مردم خود با تمام امکاناتی که در اختیار دارد دفاع کند".

وی تاکید کرد: "در این نظریه چه چیزی تهدید آمیز و تهاجمی است؟ چه چیزی غیرقابل قبول است؟ آیا ایالات متحده در صورت تهدید موجودیت این کشور، چنین کاری را نخواهد کرد؟"

زلنسکی از آمادگی اوکراین برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی خبر داد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته، چهارشنبه، در جریان گفتگوی تلفنی خود با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که کشورش آماده است تا صادرات محصولات کشاورزی را بر اساس توافقنامه صادرات غلات از بنادر اوکراین افزایش دهد.

زلنسکی گفت: «ما توافق کردیم که ابتکار عمل [غلات] نه تنها باید حفظ شود و نه تنها باید از هرگونه تلاشی برای ناکام گذاشتن آن محافظت شود، بلکه باید گسترش نیز پیدا کند. اوکراین آماده است تا صادرات محصولات کشاورزی خود را به کشورهایی که به آن نیاز دارند، افزایش دهد.

این در حالی است که پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، وضعیت صادرات غلات از اوکراین را کلاهبرداری کامل خواند. به گفته وی، تا 23 سپتامبر، از 203 کشتی که بنادر این کشور را ترک کردند، تنها چهار کشتی به فقیرترین کشورها تحت برنامه سازمان ملل اعزام شدند و بقیه به مقصد کشورهای اروپایی رفتند.

اردوغان قصد دارد امروز با پوتین تماس تلفنی بگیرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه شب گذشته اعلام کرد که قصد دارد در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود در روز پنجشنبه، شرکت کند.

وی به خبرنگاران گفت: من انتظار دارم در روز پنجشنبه، اگر بتوانم، با آقای پوتین در خصوص مشکل مربوط به حل و فصل بحران اوکراین صحبت کنم. من انتظار دارم با همتای روس خود درباره صادرات محصولات کشاورزی از طریق یک کریدور امن در دریای سیاه گفتگو کنم.

رهبر ترکیه نگرانی پوتین از عدم تحویل غلات به کشورهای نیازمند را پذیرفت و آمادگی خود را برای کار بر روی این مشکل اعلام کرد.

اردوغان در عین حال افزود که همه پرسی در مناطق آزاد شده می تواند مانعی برای حل مسالمت آمیز مناقشه کنونی در اوکراین شود.

همچنین به گفته وی، جلوگیری از استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین بسیار مهم است و باید از حداکثر ابزار دیپلماتیک استفاده کرد تا درگیری کنونی به چنین روند اوضاعی نرسد، چرا که بهای استفاده از سلاح هسته‌ای در این درگیری برابر با فاجعه خواهد بود.

 ترکیه در زمستان هیچ مشکلی در خصوص جریان گاز از روسیه نخواهد داشت

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه شب گذشته اعلام کرد که ترکیه در فصل زمستان مشکلی در رابطه با جریان گاز از روسیه نخواهد داشت.

وی گفت: در زمستان مشکلی با گاز نخواهیم داشت. پس از آغاز بهره برداری از گاز طبیعی دریای سیاه، ترکیه در این زمینه آرامش خواهد یافت.

رئیس جمهوری ترکیه یادآور شد که آنکارا و مسکو بر سر موضوع تامین سوخت توافقاتی دارند. اردوغان مذاکرات خود با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود در این زمینه را مثبت خواند و ابراز امیدواری کرد که نتایج خوبی حاصل شود.

سناتور گراهام: استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای در اوکراین حمله به ناتو خواهد بود

سناتور دموکرات "لیندسی گراهام "از ایالت کارولینای جنوبی ایالات متحده شب گذشته در نشست کمیته قضایی سنای کنگره آمریکا  اعلام کرد که استفاده احتمالی روسیه از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین به منزله "حمله روسیه به یکی از کشورهای عضو ناتو" محسوب خواهد شد.

این سناتور گفت: «اگر ولادیمیر پوتین [رئیس جمهور روسیه] از سلاح هسته‌ای استفاده کند و اگر تهدید خود علیه اوکراین را عملی سازد، من این را حمله به کل ناتو می‌دانم.»

گراهام با درخواست از کنگره خواست تا به مسکو اطلاع دهد که اگر طرف روسی از تسلیحات هسته‌ای استفاده کند، "کل جهنم بر سر این کشور خواهد افتاد".

پاپ درباره علل خارجی درگیری بین روسیه و اوکراین صحبت کرد

پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک روم در نشستی که در اواسط ماه سپتامبر در جمهوری قزاقستان برگزار شد، گفته بود که درگیری بین روسیه و اوکراین توسط عوامل خارجی تحریک شده و این مناقشه در واقع یک جنگ جهانی است.

 محتوای این گفتگو در شماره جدید مجله "تمدن کاتولیک" منتشر شده است که امروز پنجشنبه منتشر می شود و قبلاً نسخه آن بدست برخی خبرنگاران رسیده است.

وی یادآور شد: «جنگی در جریان است، فکر می‌کنم این یک فیلم درباره یک گاوچران خوب و بد نیست. این اشتباه است که فکر کنیم بین روسیه و اوکراین است و بس. خیر این یک جنگ جهانی است.»

در عین حال، به گفته پاپ، البته قربانی اصلی این وضعیت اوکراین است. او همچنین یادآور شد که در هر درگیری، مردم عادی قبل از همه آسیب می بینند.

پاپ گفت: «می‌خواهم بفهمم چرا از این [درگیری] اجتناب نشد... جنبه‌های بین‌المللی وجود دارد که به تحریک و تشدید اوضاع کمک کرده است».

او همچنین به گفت‌وگوی خود با رئیس یکی از دولت‌های غربی اشاره کرد که نگرانی‌های خود را مبنی بر اینکه «ناتو درب خانه روسیه پارس می‌کند» که نگران امنیت مرزهایش است، با وی در میان گذاشته است. همانطور که پاپ تاکید کرد که وضعیت پیچیده است و ساده کردن علل درگیری غیرممکن است.

کاخ سفید: آمریکا متعهد است که با ورود مناطق جدید به روسیه مقابله کند

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید شب گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که ایالات متحده قصد دارد با تحریم‌های اقتصادی بیشتر علیه مسکو، با ورود بخش‌هایی از خاک اوکراین به ترکیب روسیه مقابله کند.

وی تاکید کرد که واشنگتن قصد ندارد همه پرسی انجام شده در مناطق دونباس، خرسون و زاپروژیه را به رسمیت بشناسد و گفت: «در پاسخ به این اقدام، ما با متحدان و شرکای خود برای تحمیل هزینه‌های اقتصادی اضافی بر روسیه و افراد و نهادهای داخل و خارج از روسیه که از این اقدامات حمایت می‌کنند، کار خواهیم کرد.»

ژان پیر افزود که واشنگتن در حال بسیج مخالفان در سراسر جهان، از جمله از طریق سازمان ملل است.

زاخارووا هدف آمریکا را نابودی همکاری انرژی در اروپا نامید

ماریا زاخارووا، سخنگوی  وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که واشنگتن سال‌هاست که هدف از بین بردن همکاری‌های انرژی در اروپا را دنبال کرده و هر اقدام ممکن و غیرممکن را برای رسیدن به آن انجام داده است.

وی گفت: ایالات متحده آمریکا برای سال‌های متمادی، چه در زمان دولت دموکرات و چه قبل از آن در دولت جمهوری‌خواه این کشور، هر کاری انجام داد تا تامین انرژی منابع طبیعی روسیه به قلمرو سایر کشورهای اروپایی را مختل کند. این نکته اول است.و ثانیاً آنها هر کاری ممکن و حتی غیرممکن را انجام دادند تا تعامل و همکاری مشترک انرژی در قاره اروپا را از بین ببرند.

این دیپلمات توضیح داد که البته این اقدام به منظور ایجاد مزیت‌های رقابتی برای خود و شروع عرضه منابع انرژی خود که برای مدت طولانی به اروپا وعده داده بودند، است. 

زاخارووا تاکید کرد: البته به عقیده من هدف مهم تری برای واشنگتن وجود دارد - به طور کلی تکه تکه کردن اروپا، ترسیم نه یک بلکه خطوط جداکننده زیاد، بلکه نزاع بین همه در قاره اروپا، بازگشت به دورانی که کشورهای قاره اروپا نمی توانستند با یکدیگر به توافق برسند و مشکلات خود را حل کنند و مشکلات آنها بر سر میز مذاکره نبود.

روسیه به آمریکا و انگلیس نسبت به اقدامات بی پروا در اوکراین هشدار داد

روسیه به ایالات متحده و انگلستان نسبت به هر نوع اقدام عجولانه هشدار داده که ممکن است وضعیت پیرامون اوکراین را به یک خط خطرناک نزدیک کند. این مسئله را روز چهارشنبه، کنستانتین گاوریلوف، رئیس هیئت نمایندگی روسیه در زمینه امنیت نظامی و کنترل تسلیحات، در نشست عمومی مجمع سازمان امنیت و همکاری اروپا در وین اعلام کرد.

این دیپلمات در سخنرانی خود  تاکید کرد: «حمایت از کی‌یف در جنگ با مشارکت واقعی در این  درگیری برابر است. ما از نزدیک تلاش های ایالات متحده برای بسیج اقمار خود برای رویارویی سخت تر با  روسیه را دنبال می کنیم.  واشنگتن با مدرن سازی پتانسیل هسته‌ای خود، تشدید غیرمسئولانه لفاظی‌های هسته‌ای متحدان خود، به خصوص لندن را تشویق کرده که آشکارا آمادگی بی قید و شرط خود برای فشار دادن دکمه قرمز در صورت لزوم اعلام می‌کنند.»

وی یادآور شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بارها به این موضوع اشاره کرده است که اگر تمامیت ارضی فدراسیون روسیه مورد تهدید قرار گیرد، از "تمام ابزارهای موجود" استفاده خواهد شد.

تحولات روزهای گذشته پیرامون اوکراین را از لینک‌های زیر بخوانید:

تحولات اوکراین| هشدار واشنگتن به مسکو درباره عواقب استفاده از تسلیحات هسته‌ایتحولات اوکراین| گروه 7 همه پرسی‌ در حال برگزاری در برخی مناطق اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسدتحولات اوکراین| همه پرسی برای پیوستن به روسیه در دونتسک، لوهانسک، زاپروژیه و خرسون امروز به پایان می‌رسدتحولات اوکراین| پوتین فراخوان محدود در روسیه اعلام کردتحولات اوکراین| کرملین فعلاً دورنمایی برای حل دیپلماتیک اوضاع اوکراین نمی‌بیندتحولات اوکراین| گوترش: امکان مذاکره مستقیم بین پوتین و زلنسکی بسیار دور از دسترس است

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار