بیشتر لوازم ورزشی خارجی در بازار قاچاق است

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم ورزشی تهران با بیان اینکه در حال حاضر اکثر برندهای اصلی در حوزه لوازم ورزشی در چین تولید می‌کنند از ۵ تا ۶ برابر شدن قیمت این محصولات نسبت به سال ۱۳۹۶ خبر داد و گفت: از سال ۱۳۹۶ واردات کفش و لباس ورزشی و برخی از انواع لوازم ورزشی ممنوع است. بنابراین اکثر لباس و کفش ورزشی خارجی در بازار قاچاق است، این در حالی است که به ویژه کفش ورزشی یک کالای تخصصی است که تولید داخل آن کافی نیست و در بعضی رشته‌های ورزشی اصلا تولید نمی‌شود.    

مرتضی حق پرست ، با بیان اینکه پوشاک ورزشی تولید داخل تقریباً جوابگوی نیاز است، اظهار کرد: اما در زمینه کفش‌های ورزشی، تولید آنها تخصصی است و هنوز کفش‌های تولید داخل به این درجه از تخصص نرسیده‌اند. در حوزه لوازم ورزشی نیز در بخش دستگاه‌های بدنسازی و کششی تولید داخل وضعیت خوبی دارد، اما در بخش دستگاه‌های هوازی ضعیف و کم است، به طوری که بیشتر قطعات از کشورهای دیگر وارد و مونتاژ می‌شود.  

 

به گفته وی مشکل اصلی تولید داخل در حوزه لوازم ورزشی، سنتی بودن تولید است که با علم روز و دانشگاه‌ها عجین نشده و از تکنولوژی روز استفاده نمی‌کنند. به عبارت دقیق‌تر تولیدکنندگان می‌خواهند کالاهای آنها مشابه کالاهای خارجی باشد اما باطن کار باطن تکنولوژی خارجی را ندارند. برای مثال در یک مورد از پیراهن ورزشی که ظاهر آن حتی از ظاهر کار چینی قشنگ‌تر است، قابلیت جذب عرق کالای ایرانی بیشتر است که باعث کاهش سرعت ورزشکار می‌شود.  

 

این مقام صنفی افزود: بهترین راه حل این است که تولید کنندگان ایرانی با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان قرارداد ببندند، اما چون قیمت تمام شده آنها گران می‌شود و مشتری کافی برای جنس ایرانی گران ندارند این کار را انجام نمی‌دهند.  

 

البته حق پرست گفت که تولیدکنندگان می‌گویند حتی اگر کفش یک میلیون تومانی تولید کنند کسی کفش ایرانی را با این قیمت نمی‌خرد. این در حالی است که این قیمت حدود یک سوم قیمت کالای خارجی است.  

 

چین، صادرکننده اصلی لوازم ورزشی

 

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم ورزشی تهران با بیان اینکه در حال حاضر تولیدات داخل از نظر مواد اولیه، تکنولوژی و ظاهر به تنوع برندهای معروف خارجی که تولید انبوه دارند نمی‌رسد، تصریح کرد: چین از زمان قبل از انقلاب ایران در تولید وسایل ورزشی پیشرفت خوبی داشته و دارد وحتی کشورهای اروپایی کالای ورزشی خود را از چین می‌خرند. چرا که برخی برندهای معروف دنیا مواد اولیه خود را به چین می‌برند و آنجا با استفاده از کارگر ارزان قیمت کالای خود را تولید می‌کنند. در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران هم در ایران ریسک نمی‌کنند تا در این حوزه که بازار جهانی آن در دست چین است و نمی تواند سهم بازاری کسب کنند، سرمایه گذاری کنند.  

 

اکثر لوازم ورزشی خارجی در بازار قاچاق است

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر اکثر برندهای اصلی در حوزه لوازم ورزشی در چین تولید می‌کنند، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۶ واردات کفش و لباس ورزشی و برخی از انواع لوازم ورزشی ممنوع است. بنابراین اکثر لباس و کفش ورزشی خارجی در بازار قاچاق است. این در حالی است که به ویژه کفش ورزشی یک کالای تخصصی است که تولید داخل آن کافی نیست و در بعضی رشته‌های ورزشی اصلا تولید نمی‌شود.  

 

او همچنین گفت که فروشندگان از فروش کالای ایرانی استقبال می‌کنند، اما کالای ایرانی به اندازه کافی در بازار نیست.  

 

استفاده از کفش ورزشی دست دوم خارجی فاجعه است

 

حق پرست از رایزنی اتحادیه با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد افزایش کالای قاچاق در بازار خبر داد و گفت: اخیراً اطلاعاتی به ما رسیده که کوهنوردان کفش دست دوم خارجی را از بانه تهیه می‌کنند که این مسئله فاجعه است. چرا که کفش‌های خارجی در پای افراد شکل و قالب پا را می گیرد و برای ورزشکاران مضر است.  

 

به گفته وی در گذشته سیاست وزارت صنعت این بود که برندهای خارجی ۲۰ درصد واردات خود را در ایران تولید کنند و ظرف دو سال پنجاه درصد تولید صادر شود. در این راستا حتی یک شرکت فرانسوی و یک شرکت چینی وارد ایران شدند با مواد اولیه و تکنولوژی خود، با همکاری کارخانه‌های ایران کالاهایی تولید و به کشورهای اروپایی صادر کردند، اما این روند در ایران متوقف شد و آنها نیز از ایران رفتند.  

 

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم ورزشی درباره وضعیت تولید و واردات لوازم نیز گفت: در مورد لوازم ورزشی قوانین در مورد لوازم مختلف متفاوت است. مثلا چوب اسکی وارد می‌شود، اما فیکس اسکی نه که منطقی نیست و باید برای اعمال محدودیت با اتحادیه‌ها مشورت کنند.  

 

لوازم ورزشی نسبت به سال ۱۳۹۶ حدود ۵ تا ۶ برابر شد

 

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا ممنوعیت واردات باعث جهش قیمت لوازم ورزشی شده؟ تصریح کرد: جامعه ایران از ورزش دور است و با شیوع ویروس کرونا وضعیت بدتر شده، اما اگر تقاضا به نسبت جمعیت واقعی شود افزایش قیمت‌ها سرسام آور خواهد بود اما در همین شرایط به خاطر افزایش نرخ ارز قیمت کالاهای ورزشی نسبت به سال  1396 حدود پنج تا شش برابر و در برخی موارد تا ۱۰ برابر شده است.  

 

حق پرست با بیان اینکه کیفیت کالاهای ورزشی می‌تواند مشوق افراد برای ورزش باشد و برای افراد حرفه‌ای نیز یک مسئله حیاتی است، تصریح کرد: دولت برای کنترل منابع ارزی واردات را بسته، اما از طرف دیگه باعث پرورش قاچاق شده که به خود دولت ضربه می‌زند. اما نیاز جامعه باید به هر حال تامین شود.  

 

وی در پایان به مردم اطمینان داد که فروشندگان این بخش جنس اصلی و تقلبی را به قیمت خودشان عرضه می کنند و جنس تقلبی و ایرانی به جای جنس خارجی اصل فروخته نمی‌شود.

 

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار