بررسی قیمت آهن و عوامل تاثیرگذار بر آن

در این مطلب به بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت آهن پرداختیم.

به گزارش ایران اکونا به نقل از بازرگانی خبرگزاری مهر، قیمت آهن آلات، قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی به صورت مستقیم بر قیمت مسکن، خودرو و انرژی تأثیرگذار است. به همین دلیل اطلاع از قیمت‌ها و پیش بینی آنها برای فعالان در حوزه‌های اقتصادی بسیار مهم است. در حال حاضر قیمت هر کیلو میلگرد در حدود ۲۱ هزار تومان، قیمت هر کیلو تیرآهن در حدود ۲۴ هزار تومان، قیمت انواع ورق آهن در حدود ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان و قیمت پروفیل حدود ۳۰ هزار تومان است. در هفته‌های اخیر قیمت آهن آلات رکوردشکنی‌های زیادی داشت اما پس از ایجاد تغییراتی در بازار، قیمت آهن هم در فاز اصلاحی قرار گرفت. البته که تمامی قیمت‌ها به صورت حدودی اما می‌توانید قیمت دقیق تمامی محصولات فولادی از جمله میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی، قوطی و پروفیل و غیره را در همه سایزها به صورت لحظه‌ای در سایت آهن جم مشاهده نمائید. حال می‌خواهیم بدانیم قیمت آهن آلات و سایر محصولات فولادی تا پایان سال ۱۴۰۱ آیا باز هم رکورد می شکند یا شاهد ثبات و کاهش قیمت‌ها خواهیم بود؟

قیمت آهن از چه عواملی تأثیر می‌گیرد؟

عوامل زیادی هستند که بر قیمت آهن آلات تأثیر گذارند و بر اساس بررسی این عوامل که در ادامه به آنها می‌پردازیم، قیمت آهن آلات در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ تخمین زده می‌شود. مواردی که در تعیین قیمت آهن اثرگذار هستند عبارتند از:

میزان عرضه و تقاضا

میزان عرضه و تقاضا در هر کسب و کاری یکی از فاکتورهای تعیین کننده قیمت هاست. در بازار آهن آلات نیز میزان عرضه و تقاضا تأثیر بسیار زیادی دارد و هر چه که تولید و عرضه آهن آلات در بازار بیشتر شود قیمت محصولات کاهش پیدا می‌کند. همچنین نبود تقاضا هم به کاهش قیمت‌ها کمک می‌کند. اما با افزایش میزان مصرف و تقاضا قیمت‌ها بیشتر خواهد شد. همچنین به طور سنتی قبل از ایام نوروز تقاضایی وارد بازار می‌شود که این افزایش تقاضا و کاهش عرضه به همراه یکدیگر در تعیین قیمت آهن آلات تأثیر گذار خواهند بود.

قیمت مواد اولیه برای تولید آهن

قیمت مواد اولیه ای که محصولات فولادی از آنها تولید می‌شوند بر قیمت محصول نهایی تأثیر مستقیم و زیادی دارند. سنگ آهن، آهن اسفنجی، قراضه آهن آلات، سنگ آهن بریکت، کنسانتره سنگ آهن و غیره مواد اولیه ای هستند که برای تولید انواع مقاطع فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. تغییرات قیمت هر کدام از این مواد اولیه در تعیین قیمت آهن و محصولات نهایی تولید شده تأثیر گذار است.

دلایل افزایش قیمت آهن الات تا پایان سال طبق نظر کارشناسان آهن جم

کیفیت و برند محصولات فولادی

یکی از موارد مهم و تأثیر گذار در تعیین قیمت آهن کیفیت آن محصول است. کیفیت در همه محصولات فاکتور تعیین کننده ی میزان قیمت آن است. طبیعتاً هر محصولی در هر زمینه‌ای کیفیت بیشتری داشته باشد قیمت بیشتری هم دارد. در مقاطع فولادی و آهن آلات نیز قیمت محصولات بعضی از کارخانه‌های فولادی بالاتر است که علت آن کیفیت بالاتر آنهاست. مثلاً همیشه در بازار داخلی قیمت محصولات کارخانه ذوب آهن اصفهان کمی بالاتر است آن هم به علت برند و کیفیت این محصول است. برخی از کارخانه‌های تولید کننده نیز محصولات فولادی با کیفیت بالا و وزن مناسب‌تر برای صادرات تولید می‌نمایند که محصولات صادراتی هم کیفیت و قیمت بالاتری دارند.
میزان تقاضا در بازار مسکن

تقاضا در بازار مسکن تأثیر مستقیم بر قیمت آهن آلات دارد. زیرا می‌دانیم که در در ساختمان سازی انواع مقاطع فولادی مصرف بسیار زیادی دارند. در حال حاضر تقاضا در بازار مسکن با توجه به قیمت‌های بالا چندان زیاد نیست. اما ممکن است در بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ با افزایش محدود تقاضا مواجه باشیم. زیرا با وضع موجود سرمایه گذاران ممکن است به این سمت از بازار متمایل شوند تا از سرمایه گذاری در بازار مسکن بهرمند گردند.

قیمت‌ها در بازار جهانی

قیمت آهن آلات و مواد اولیه آن در بازار جهانی یکی از مهمترین فاکتورهای تعیین کننده قیمت آهن آلات در بازار داخلی ایران است. با افزایش قیمت‌های جهانی، قیمت‌های صادراتی ایران و همچنین قیمت‌های داخلی به دنبال آن افزایش پیدا می‌کند. افزایش همه گیری کرونا و محدودیت‌های کرونایی به خصوص در کشور چین که از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در جهان است رکود سنگینی در این بازار ایجاد کرده بود و قیمت‌های جهانی در ماه‌های اخیر ریزش شدیدی را تجربه کردند. اما در حال حاضر با کاهش محدودیت‌های کرونایی در کشور چین قیمت سنگ آهن تا حدودی در هفته‌های اخیر رشد داشته است. با توجه به پایان تعطیلات سال نو چینی و کاهش محدودیت‌های کرونایی در این کشور به نظر می‌رسد تغییرات قیمت‌های جهانی آهن آلات را شاهد باشیم.

قیمت اهن را از فروشگاه معتبر آهن جم دریافت نمایید.

وضعیت بورس کالا

همانطور که می‌دانیم انواع مقاطع فولادی و مواد اولیه تولید آنها در بورس کالا عرضه می‌شود. میزان عرضه محصولات و تقاضا برای آنها و همچنین قیمت‌های پایه‌ای که برای محصولات در نظر گرفته می‌شود به طور مستقیم بر تخمین قیمت آهن آلات تأثیر می‌گذارد. میزان عرضه در بورس کالا نیز به میزان تولید کارخانجات بستگی دارد که با توجه به محدودیت انرژی برای صنایع فولادی در ایران عرضه‌ها در بورس کالا نیز با کاهش مواجه بوده و همچنین قیمت‌های پایه با افزایش در نظر گرفته شدند. رقابت مشتریان در بورس کالا برای محصولات نیز موجب کاهش یا افزایش قیمت آهن آلات در بازار می‌شود.

هزینه حمل و نقل

هزینه حمل و نقل آهن آلات یکی از عوامل تأثیر گذاری است که در تعیین قیمت آهن مورد توجه قرار می‌گیرد. قیمت آهن در کارخانه تولید کننده و در انبارهای فروش متفاوت است. علت این تفاوت قیمت نیز هزینه حمل و نقل محصولات از کارخانه به انبارها و بنگاه‌های در سطح شهر است. با ارسال محصول از کارخانه و تخلیه آن در محل مورد نظر مشتری هزینه حمل و نقل به قیمت پایه محصول اضافه می‌گردد. به همین علت هنگام دریافت قیمت آهن باید محل تحویل آن را در نظر بگیریم. هزینه‌های حمل و نقل نیز با توجه به مسافتی که ماشین حمل طی می‌کند متفاوت است. حداقل هزینه‌های حمل و نقل که به قیمت آهن آلات اضافه می‌شود از کیلویی ۱۰۰ تومان تا حدود ۷۰۰ تومان بسته به مسافت طی شده است.

سخن پایانی

مجموعه آهن جم از معتبرترین شرکت‌های خرید و فروش آهن آلات در ایران است که انواع مقاطع فولادی از جمله میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی و … را با بهترین قیمت‌ها در بازار عرضه می‌نماید. در این مطلب به بررسی عوامل تأثیرگذار بر قیمت آهن پرداختیم. قیمت آهن آلات با توجه به مصرف و کاربردهای زیادی که دارد برای بسیاری از فعالان اقتصادی و ساختمان سازان مورد توجه است. به همین دلیل نیاز است از روند قیمت گذاری آهن آلات و عواملی که طبق آنها قیمت آهن تعیین می‌گردد آگاه باشند. در این صورت می‌توانند در زمان مناسب محصولات آهنی پروژه خود را با قیمت مناسب‌تر تهیه نمایند.

قیمت آهن و سایر مقاطع فولادی به صورت لحظه‌ای در سایت بازرگانی آهن جم به روزرسانی می‌شود. برای خرید آهن آلات با مناسب‌ترین قیمت‌ها در بازار با کارشناسان فروش آهن جم با شماره ۰۳۱۳۳۸۶۹۲۱۱ تماس بگیرید.

ahanjam.com

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

اگر خوشت اومد لایک کن
2
آخرین اخبار