بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۰.۳۷ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۷۰ هزار واحدی ایستاد.

هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۰.۳۷ درصد کاهش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۷۰ هزار واحدی ایستاد و شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۰.۱۰ درصدی در پله ۷۲۶ هزار و ۹۳۵ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۰.۳۳  درصدی در ارتفاع ۲۴ هزار و ۷۸۵ واحدی ایستاد تا هر سه شاخص روند منفی را در این هفته شاهد باشند. 

کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری شاخص محصولات چرمی با افزایش ۳.۴۶ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت قند و شکر در جایگاه دوم قرار گرفت. صنعت منسوجات با افت ۱۲.۸۱ درصدی بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۱۵ هزار و ۴۵۲ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۳ هزار و ۴۰۷ میلیارد تومان، یکشنبه ۲ هزار و ۸۵۵ میلیارد تومان، دوشنبه ۳ هزار و ۲۸۱ میلیارد تومان، سه شنبه ۳ هزار و ۶۷ میلیارد تومان و چهارشنبه ۲ هزار و ۸۴۲ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

خروج هزار و ۱۸۸ میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار سهام

آسایش بیان کرد: در این هفته کاری، بازار سرمایه در چهار روز کاری یعنی شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه به ترتیب ۳۲۰، ۱۹۸، ۹۷، ۳۶۰ و ۲۱۳ میلیارد تومان شاهد خروج پول حقیقی‌ها بود و در مجموع این هفته کاری بازار سرمایه شاهد خروج نقدینگی هزار و ۱۸۸ میلیارد تومانی حقیقی‌ها بود.

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۰ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۳ میلیون  بوده است.

تصمیماتی که می‌تواند جان دوباره به بازار سهام بدهد

در ادامه رباب وفایی دیگر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شروع هفته با تصمیماتی در توقف عرضه‌های اولیه و عدم الزام بازارگردان‌ها به فروش بود، مثبت‌های خفیفی که دوام نیاورد و تلاش‌های صورت گرفته برای بهبود شرایط بورس گرچه به ظاهر توانست جلوی افت را بگیرد، اما نتوانست حرکت مثبت ایجاد کند.

او افزود: با توجه به تصمیمات اشتباهی که منجر به تضعیف صنایع شده اند چشم انداز مثبتی نسبت به سیاست‌ها و بانک مرکزی وجود ندارد. تغییرات مثبت در نرخ گاز، نرخ فرآورده های نفتی، قیمت گذاری دستوری صنعت خودرو، قیمت گذاری دستوری لاستیک، عوارض‌های مختلف، مالیات بر صادرات و ...، هر یک از آن‌ها می‌تواند جانی دوباره به بازار بدهد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: بازهم شایعه خصوصی شدن خودرویی‌ها در بازار مطرح شد و آخرین روز کاری هفته نیز اخباری مبنی بر اخذ مجوز از سازمان حمایت توسط خودروسازان برای به روز شدن قیمت خودرو‌ها پس از ارائه صورت‌های مالی و مستندات تغییرات در قیمت نهاده‌های تولید (همچون سایر کالاها) منتشرگردید. هفته‌ پیش رو با قوت گرفتن این خبر می‌توان شاهد بهبود معاملات در این صنعت و کلیت بازار شد.

وفایی بیان کرد: نماد‌های پروژه محور که مبتنی بر جریان پول و بازیگر محوری هم که به ظاهربیشترین رشد و توجه را دارند باید با احتیاط و بررسی معامله شود، در صورت عدم شناسایی به موقع سود با اصلاح‌های شارپ و بد همراه شده و می‌تواند ضرر‌های سنگین هم به بار بیاورد.

او گفت: شاخص کل بهمن ماه ۴.۶ درصد منفی خورد تا به این ترتیب زمستان بد بورس با بازده منفی ۶.۷ درصد در دوماه اول به پایان برسد. ارزش دلاری بازار بورس ایران برمبنای دلار نیما به ۲۰۹ و بر مبنای دلار آزاد به ۱۴۵ میلیارد دلار رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس
اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار