بر اساس آمار؛

برای نخستین بار؛ تورم هلند به بیش از ۱۰ درصد رسید

تورم هلند در ماه جولای برای اولین بار از سال ۱۹۷۵ به ۱۰.۳ درصد رسید.

به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، اداره مرکزی آمار هلند (CBS) اعلام کرد که تورم در هلند در ماه جولای برای اولین بار از سال ۱۹۷۵ به ۱۰.۳ درصد رسید.

به گزارش ایران اکونا به نقل از سی بی اس، در ماه ژوئن قیمت‌ها ۸.۶ درصد رشد کرد. رکورد تورم ناشی از افزایش قیمت منابع انرژی، محصولات غذایی و هزینه اجاره است.

قیمت انرژی در تیرماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۰۸ درصد رشد داشته و قیمت محصولات غذایی نیز ۱۲.۳ درصد رشد داشته است. غلات، لبنیات، شکر و بستنی محصولات غذایی بودند که قیمت آنها به شدت افزایش یافت.

تورم ۱۰.۳ درصدی در ماه ژوئیه از طریق سیستم محاسبه هلندی ثبت شد در حالی که روش اتحادیه اروپا رقمی حتی بالاتر را ارائه کرد: ۱۱.۶ درصد.

کشورهای اروپایی، از جمله هلند، به دلیل تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه روسیه در جریان عملیات نظامی در اوکراین، با تورم بی سابقه مواجه هستند.

یک هفته پیش از این اعلام شده بود که افزایش تورم سالانه در کشورهای اروپایی که از ارزِ یورو استفاده می‌کنند، در ماه جولای، رکورد جدیدی ثبت کرد.

به نوشته آسوشیتدپرس، این افزایش تورم، نتیجه افزایش قیمت‌های انرژی در کشورهای اروپایی است که از دلایل اصلی آن وقوع جنگ در اوکراین است.

بنا بر تازه‌ترین ارقام آژانس آمار اتحادیه اروپا، تورم سالانه ۱۹ کشور حوزه منطقه یورو در ماه جولای (ماه جاری) به ۸.۹ درصد افزایش پیدا کرده است. این رقم در ماه ژوئن (ماه گذشته) ۸.۶ بود. این افزایش رقم تورم از سال ۱۹۹۷ به این سو، بی‌سابقه بوده است.

به نوشته آسوشیتدپرس، قیمت‌های انرژی در کشورهای اروپایی در ماه‌های اخیر تا ۳۹.۷ درصد، قیمت مواد غذایی تا ۹.۸ درصد و دیگر کالاها تا ۴.۵ درصد افزایش داشته است.

با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، آمریکا و کشورهای اروپایی برای جلوگیری از پیشروی ارتش روسیه، تحریم‌های شدیدی علیه روسیه و در بخش صادرات نفت و گاز این کشور اعمال کردند. این تحریم‌ها موجب افزایش قیمت حامل‌های انرژی در کشورهای اروپایی شده و اخیراً نیز تنش بین روسیه و اروپا بر سر قطع واردات نفت روسیه تشدید شده است. اروپا برای قطع وابستگی خود به نفت روسیه، طرح ریاضتی کاهش مصرف را در پیش گرفته و روسیه نیز در حال کاهش صادرات گاز خود به کشورهای اروپایی است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار